Didi D1

Ajoneuvot Uutinen 24.11.2020

Kiinalainen sähköauto Didi D1 näyttää niin kovin tutulta – härski kopio?

Didi D1 on uusi liikkumispalveluiden käyttöön suunniteltu kiinalainen sähköauto, mutta mieleen tulee ensimmäisenä Volkswagen ID.3. Noinkohan yhdennäköisyys on sattumaa, vaiko sittenkin tietoinen valinta.

Didi D1 on täysin uusi sähköauto Kiinan markkinoille, mutta se on tavallista mielenkiintoisempi. Valmistaja kertoo sen olevan ensimmäinen yksityisiä liikkumispalveluja varten alusta asti kehitetty sähköauto.

Tässä kohti on tärkeää tietää, että valmistaja Didi ei oikeastaan ole autonvalmistaja, vaan autoja kuljettajille vuokraava yritys. Didillä on yli 550 miljoonaa käyttäjää ja kuljettajiakin kymmeniä miljoonia.

Samasta syystä Didi, tai oikeammin Didi Chuxing, on toiminut yhteistyössä BYD:n kanssa, joka on maailman suurin sähköautovalmistaja ja omaa pitkän kokemuksen myös akkuteknologiasta. Uusia Didi D1 -sähköautoja nähdään Kiinan suurimmissa kaupungeissa jo seuraavien kuukausien aikana ja vuoden 2021 tavoitellaan valmistettavaksi ensimmäiset 100 000 autoa. Kiinalaisten liikkumispalvelujen potentiaali on hurja.

Didi D1

Teknisistä tiedoista kerrottakoon tärkeimpänä, että autossa on kapasiteetiltaan 50 kilowattitunnin akku. Tämän avulla luvataan saavuttaa 418 kilometrin NEDC-syklin mukainen toimintamatka, joka on siis eri asia kuin nykyään Euroopassa käytettävä WLTP-mittaustapa. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 100 kilowattia ja huippunopeudeksi on asetettu 130 kilometriä tunnissa.

Tuleva sähköauto Didi D1 pitää sisällään näitä liikkumispalveluja varten suunnitellun avustinjärjestelmän, joka kulkee nimellä Didi Smart Driver. Tämä hoitaa kuljettajan tunnistautumisen, kertoo lähtöpisteen ja määränpään sekä auttaa maksun ja asiakaspalvelun kanssa. Lisäksi sen kerrotaan tehostavan energiankäyttöä ja valmistajan mukaan D1 kuluttaa 12,8 kWh/100km joissakin olosuhteissa, joka on lukemana varsin kohtuullinen.

ID.3 hinnat

Tutussa muotissa

Mikäli auton muodot tuntuvat tutulta, emme osaa väittää vastaankaan. Yllä näkyvä Volkswagen ID.3 esitteli hyvin samankaltaisen muotokielen jo huomattavasti aiemmin. Didi D1 muistuttaa Volkswagenin muotoilusta monellakin tavalla.

Vanteet, takavalot ja kyljen ikkunalinja ovat hyvin samankaltaiset eikä kyljestä näkyvä a-pilarista, katon kautta, c-pilariin jatkuva vaalea koriste-elementtikään eroa suuremmin muodoltaan. Erojakin on. Didi D1 tarjoaa suunniteltua käyttöä silmällä pitäen niin sanotu kaapparioven eli auton takaovi on saranoitu takareunasta kulun helpottamiseksi.

Kiinalaisten ei tarvitse näillä näkymin näitä autoja vertailla, sillä tällä hetkellä ID.3 ei ole tarjolla Kiinassa eikä se ole myöskään saksalaisvalmistajan suunnitelmissa. Volkswagen aikoo tähdätä niille markkinoille SUV-mallistolla. Vastaavasti Didi D1 tuskin tulee tarjolle Eurooppaan ainakaan kovin pian.

 

Kuvat: Didi, Volkswagen ja lähteet: Didi, Handelsblatt

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat