17.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 1-sarja – etuvedon ehdoilla ja edellytyksillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 1-sarja on nyt etuvetoinen perheauto muiden joukossa. Hyvää: vaivattomuus, iDrive, ajettavuus (M135i xDrive). Huonoa: Ei erotu enää joukosta, kuutoskoneen kaipuu (M135i xDrive). Teräskori, MacPherson-joustintuet, poikittaismoottori, etuveto. Uusi BMW 1-sarja on reseptiltään enemmän arkea kuin juhlaa. Kahden edellissukupolven takavetoperusta ja pitkittäismoottori muodostivat tilankäytöllisesti epätehokkaan rakenteen, mutta se loi pikkubemarille erityisen aseman markkinoilla. Menestystäkin tuli: kumpaakin sukupolvea myytiin yli miljoona kappaletta. BMW 118d Kilpailijat valitsivat tavanomaisemman tien. Audi A3 aloitti heti pystyperäisenä perheautona, ja myös Mercedes-Benz taipui samaan aloitettuaan ensin radikaalilla, mutta puutteellisella A-sarjan tila-autolla. Lopulta nöyrtyi myös BMW. Yhtiön mukaan asiakkaat eivät välittäneet takavedosta: jo vuonna 2010 kerrottiin, että 80 prosenttia asiakkaista luuli autoa etuvetoiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa ja säästöä Yhdeksän vuotta myöhemmin tuo luulo muuttui todeksi: kolmannen sukupolven 1-sarja saapuu poikittaismoottorilla, ja perusmallit ovat etuvetoisia. Taustalla on tehokkaampi tilankäyttö ja tarve tehostaa Minien sekä BMW:n pikkumaasturien ja tila-autojen perusrakenteen käyttöä. Etuveto on halvempi – siksi se on tavallisempi ja yleisempi. BMW M135i xDrive Rakennemuutos näkyy olemuksessa: keula on lyhyempi, tuulilasi lähempänä etuakselia ja muoto kokonaisuudessaan pulleampi. Munuaisista merkin tunnistaa yhä. Varsinaiset mitat eivät ole muuttuneet edeltäjästä senttejä enempää. Akseliväli on lyhentynyt kaksi senttiä, mutta moottori vapauttaa tilaa olemalla enemmän akselin päällä kuin takana. Mikään tilaihme ykkössarja ei silti vieläkään ole. Laaja mallisto Julkaisumallisto kattaa dieselit 116d (116 hv), 118d (150 hv), 120d xDrive (190 hv) sekä bensiinimoottorit 118i (140 hv) ja M135i xDrive (306 hv). Ensikoeajolla Münchenin ympäristössä pääsimme ajamaan sporttivarusteltua 118d:tä ja tehomalli M135i:tä. BMW 118d BMW 118d tuntuu kaikkiaan saksalaiselta perheautolta: ajoasento on mainio, alusta jämäkkä ja ajettavuus kaikin puolin asiallisen kyvykästä. Lyhyellä lenkillä moottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston toiminta vaikuttaa lupaavalta. Kilpailijoista BMW erottuu mainiolla iDrive-tietoviihdejärjestelmällä, ja autoon saa isommista malleista tutun – ja yhä varsin tyylittömän – digitaalimittaristonkin. Tehokkain nelisylinterinen BMW M135i xDriven nimi taas asettaa odotukset korkealle, ja ainakin ensivaikutelma lunastaa lupaukset. Sporttimallin ohjaus on huomattavasti 118d:n vastaavaa kirkkaampi, erityisesti keskialue erottuu edukseen. Nelisylinterisen moottoriääni on tummaa murinaa, ja mahdollinen kaiutinsoundi sulautuu kokonaisuuteen hienosti. BMW M135i xDrive Jämäkkä alusta vaikuttaa lupaalta töyssyisemmälläkin tiellä. Valitettavasti ruuhkaisia pikkukyliä poimuillut koeajoreitti ja aikataulu eivät mahdollistaneet auton kaarrekyvyn tarkastelua, saati tutkia nelivetoa täydentävän Torsen-etutasauspyörästön vaikutusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW? Entä se etuveto? Ei se tee 1-sarjasta huonompaa autoa. Miten voisikaan, käyttäähän samaa rakennetta esimerkiksi ylistetty ja ostettu Volkswagen Golf. Toisaalta muutos tuo 1-sarjan lähemmäksi juuri Golfia, miksei myös Ford Focusta tai Kia Ceediä. Ehkä osa asiakkaista (epäilemättä talvimaiden ulkopuolella) eivät osanneet analysoida vetotapaa, mutta kenties he silti nauttivat takavetoperustan vivahteista ajettavuudessa. Ehkä tavallistumista pohtii BMW:n kohdalla monia muita merkkejä enemmän ja ankaramminkin, yhtiön pitkän ja kunniakkaan historian tähden. Haluttu brändi myy, mutta sen haluttavuuden pohjana olleet tekniset ratkaisut ovat jääneet historiaan. Kun jäljellä on vain muotoilu ja merkille ominainen hienosäätö, on lopputuloksesta vaikea tehdä kovatasoisista kilpailijoista erottuvaa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 118d A Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 2500–4000 r/min Vääntö 350 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?