8.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda ZR-V e:HEV – välikoko ei ole mikään väliinputoaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda ZR-V on uusi tulokas osapuilleen HR-V:n ja CR-V:n välimaastoon. Myös hybriditekniikka ja Civic nähdään merkittävissä rooleissa uutuusmallia määriteltäessä. Markkinoiden nälkä crossovereille ja katumaastureille tuntuu välillä lähes loputtomalta. Hondalla asiaan on reagoitu sijoittamalla uutuusmalli tuttujen sisarmallien välimaastoon. Honda ZR-V on monelta osin tuttu myös Civiciin tutustuneille, sillä hybriditekniikka ja ergonomia on nostettu suoraan sisarmallista. Nimi muuten tulee sanoista “Z Runabout Vehicle”, eli Z-sukupolven arkiauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suosittuun luokkaan Pituutta ZR-V:llä on 4,57 metriä, mikä asettaa sen kohtuutarkasti juuri HR-V:n ja CR-V:n välimaastoon. Zeta on myös 50 mm HR-V:tä leveämpi ja 59 mm CR-V:tä matalampi. Neljä ja puolimetristen crossovereiden “C SUV”-luokka onkin kuuma, sillä kilpailijoilla on menossa jo toinen tai kolmas kierros kokoluokassa. Koko segmentin kehittymistä on tutkittu tarkkaan ja Hondalla ollaan luottavaisia, että ZR-V vastaa tuleviin vaatimuksiin. Akseliväli on 2,66 metriä ja asettuu luokan keskivaiheille. Perusrakenteen tasolla Honda ZR-V on uusi yhdistelmä tutuista palikoista. Etuakselisto ja keula on lainattu Civicistä, tulipelti on mallin oma, ja koko lattiarakenne on lainattu CR-V:stä. 2,0-litraiseen suorasuihkutusmoottoriin perustuva hybridivoimalinja on yhteinen Civicin kanssa. Valintojen taustalla ovat olleet verrattain matala konepelti, matala painopiste ja tuttujen rakenteiden hyvä turvallisuus. Sulavasti sujahtaen Puikulamainen ulkokuori on jälleen pyöreämpää Hondaa terävien pokkausten jälkeen. Kuvissa olevassa Sport-varustelussa puskureissa ja etumaskissa on enemmän luonnetta, mutta Advance jatkaa siloiteltua linjaa niissäkin yksityiskohdissa. Erot ovat joka tapauksessa maltillisia. Honda puolestaan on ylpeä uutuutensa aerodynaamisuudesta. Sisätilojen suhteen Honda ZR-V on jälleen kokoelma sisarmalleja. Ajoasennossa ollaan tavoiteltu (jälleen) matalan Civicin ja korkean CR-V:n välimaastoa, mikä toteutuukin melko tarkkaan. Kojelaudan design ja hallintalaitteiden sijoittelu on sama kuin Civicissä, eikä sisällä niiden suhteen yllätyksiä. Näkyvyys eteen on hyvä ja myös takanäkyvyyttä on ainakin yritetty huomioida suunnittelussa. Molemmat mittaristovaihtoehdot ovat selkeitä ja yhdeksäntuumaisen tietoviihdejärjestelmän paras puoli on sen yksinkertaisuus. Ilmastoinnille on omat käyttökytkimet kojelaudassa, joten kosketusnäytön voi myös jättää rauhaan pidemmiksi ajoiksi. Takaistuimilla istutaan Civicin tapaan melko matalalla ja hiukan takanojassa. Laskeutuva kattolinja nipistää pääntilasta hiukan ja mahdollinen lasikatto hiukan lisää. Polvitilaa on kuitenkin hyvin. Tavaratilaa Honda ZR-V:ssä on 380 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 322 litraan (taiattomat) takaistuimet kaatamalla. Jarruton vetomassa on 700 kiloa ja kattokuorma on 65 kiloa. Maavaraa on kuormaamatta 180 mm, täysin kuormattuna noin 130 mm. Hybridillä huristaen Hondan hybridivoimalinja toimii suurimman osan ajasta sähköajolla, sähkön tullessa joko akusta tai polttomoottorilta. Maantienopeuksien tasa-ajoa varten käytössä on myös mahdollisuus kytkeä polttomoottori suoraan vetohommiin. Järjestelmän huipputeho on sähkömoottorin 135 kW. Hybridijärjestelmä toimii saumattomasti ja sen suorituskyky on riittävä. Polttomoottori pitää hetkittäin vaihtelevaa ääntä normaaliajossa. Lisäksi on urheilullinen ajotila, jossa moottori ikään kuin suorittaa vaihteenvaihtoja – joskin aina vain isommalle ja isommalle pykälälle. Polttoaineenkulutus on WLTP-numeroiden valossa alle kuudessa litrassa per 100 km. Ohjauksen suhteen Honda ZR-V on hienoisesti Civiciä painokkaampi, mutta korkeamman painopisteen myötä ZR-V kallistelee hiukan enemmän. Kyse on kuitenkin lähinnä sävyeroista samassa teemassa. Alustan perusluonne on kontrolloidun napakka ja äänieristys hyvää, mutta molempiin piirteisiin täytyy palata tarkemmin karkeilla kotimaan tieosuuksilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syksyn uutuuskimarassa Suomeen Honda ZR-V saapuu myöhemmin tänä vuonna ja maahantuojan mukaan tarkempia tietoja hintoineen voidaan odotella kesän hiipuessa. Hinnoittelu tuleekin vaikuttamaan ZR-V:n mahdollisuuksiin kireässä kilpailusegmentissä. Myös CR-V:n uudistumisesta ja e:Ny-1-sähköautosta kuullaan enemmän samoihin aikoihin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda ZR:V e:HEV Sport Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, 1-vaihteinen vaihteisto, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 6000 r/min Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Akku 1,05 kWh hybridiakku. Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4568 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2657 mm Tavaratila: 380–1 322 l Omamassa: 1604 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 700 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe