8.7.2023

Koeajo: Honda ZR-V e:HEV – välikoko ei ole mikään väliinputoaja

Honda ZR-V e:HEV Sport koeajo hybridi

Honda ZR-V on uusi tulokas osapuilleen HR-V:n ja CR-V:n välimaastoon. Myös hybriditekniikka ja Civic nähdään merkittävissä rooleissa uutuusmallia määriteltäessä.

Markkinoiden nälkä crossovereille ja katumaastureille tuntuu välillä lähes loputtomalta. Hondalla asiaan on reagoitu sijoittamalla uutuusmalli tuttujen sisarmallien välimaastoon. Honda ZR-V on monelta osin tuttu myös Civiciin tutustuneille, sillä hybriditekniikka ja ergonomia on nostettu suoraan sisarmallista. Nimi muuten tulee sanoista “Z Runabout Vehicle”, eli Z-sukupolven arkiauto. 

Honda ZR-V e:HEV Sport koeajo hybridi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suosittuun luokkaan

Pituutta ZR-V:llä on 4,57 metriä, mikä asettaa sen kohtuutarkasti juuri HR-V:n ja CR-V:n välimaastoon. Zeta on myös 50 mm HR-V:tä leveämpi ja 59 mm CR-V:tä matalampi. Neljä ja puolimetristen crossovereiden “C SUV”-luokka onkin kuuma, sillä kilpailijoilla on menossa jo toinen tai kolmas kierros kokoluokassa. Koko segmentin kehittymistä on tutkittu tarkkaan ja Hondalla ollaan luottavaisia, että ZR-V vastaa tuleviin vaatimuksiin. Akseliväli on 2,66 metriä ja asettuu luokan keskivaiheille. 

Honda ZR-V e:HEV Sport hybridi

Perusrakenteen tasolla Honda ZR-V on uusi yhdistelmä tutuista palikoista. Etuakselisto ja keula on lainattu Civicistä, tulipelti on mallin oma, ja koko lattiarakenne on lainattu CR-V:stä. 2,0-litraiseen suorasuihkutusmoottoriin perustuva hybridivoimalinja on yhteinen Civicin kanssa.

Honda ZR-V e:HEV Sport hybridi

Valintojen taustalla ovat olleet verrattain matala konepelti, matala painopiste ja tuttujen rakenteiden hyvä turvallisuus.

Sulavasti sujahtaen

Puikulamainen ulkokuori on jälleen pyöreämpää Hondaa terävien pokkausten jälkeen. Kuvissa olevassa Sport-varustelussa puskureissa ja etumaskissa on enemmän luonnetta, mutta Advance jatkaa siloiteltua linjaa niissäkin yksityiskohdissa. Erot ovat joka tapauksessa maltillisia. Honda puolestaan on ylpeä uutuutensa aerodynaamisuudesta.

Honda ZR-V e:HEV Sport hybridi

Sisätilojen suhteen Honda ZR-V on jälleen kokoelma sisarmalleja. Ajoasennossa ollaan tavoiteltu (jälleen) matalan Civicin ja korkean CR-V:n välimaastoa, mikä toteutuukin melko tarkkaan. Kojelaudan design ja hallintalaitteiden sijoittelu on sama kuin Civicissä, eikä sisällä niiden suhteen yllätyksiä. Näkyvyys eteen on hyvä ja myös takanäkyvyyttä on ainakin yritetty huomioida suunnittelussa.

Molemmat mittaristovaihtoehdot ovat selkeitä ja yhdeksäntuumaisen tietoviihdejärjestelmän paras puoli on sen yksinkertaisuus. Ilmastoinnille on omat käyttökytkimet kojelaudassa, joten kosketusnäytön voi myös jättää rauhaan pidemmiksi ajoiksi. 

Takaistuimilla istutaan Civicin tapaan melko matalalla ja hiukan takanojassa. Laskeutuva kattolinja nipistää pääntilasta hiukan ja mahdollinen lasikatto hiukan lisää. Polvitilaa on kuitenkin hyvin.

Tavaratilaa Honda ZR-V:ssä on 380 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 322 litraan (taiattomat) takaistuimet kaatamalla. Jarruton vetomassa on 700 kiloa ja kattokuorma on 65 kiloa. Maavaraa on kuormaamatta 180 mm, täysin kuormattuna noin 130 mm. 

Hybridillä huristaen

Hondan hybridivoimalinja toimii suurimman osan ajasta sähköajolla, sähkön tullessa joko akusta tai polttomoottorilta. Maantienopeuksien tasa-ajoa varten käytössä on myös mahdollisuus kytkeä polttomoottori suoraan vetohommiin. Järjestelmän huipputeho on sähkömoottorin 135 kW. Hybridijärjestelmä toimii saumattomasti ja sen suorituskyky on riittävä. 

Honda ZR-V e:HEV Sport hybridi

Polttomoottori pitää hetkittäin vaihtelevaa ääntä normaaliajossa. Lisäksi on urheilullinen ajotila, jossa moottori ikään kuin suorittaa vaihteenvaihtoja – joskin aina vain isommalle ja isommalle pykälälle. Polttoaineenkulutus on WLTP-numeroiden valossa alle kuudessa litrassa per 100 km.

Honda ZR-V e:HEV Sport hybridi

Ohjauksen suhteen Honda ZR-V on hienoisesti Civiciä painokkaampi, mutta korkeamman painopisteen myötä ZR-V kallistelee hiukan enemmän. Kyse on kuitenkin lähinnä sävyeroista samassa teemassa.

Honda ZR-V e:HEV Sport hybridi

Alustan perusluonne on kontrolloidun napakka ja äänieristys hyvää, mutta molempiin piirteisiin täytyy palata tarkemmin karkeilla kotimaan tieosuuksilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syksyn uutuuskimarassa

Suomeen Honda ZR-V saapuu myöhemmin tänä vuonna ja maahantuojan mukaan tarkempia tietoja hintoineen voidaan odotella kesän hiipuessa. Hinnoittelu tuleekin vaikuttamaan ZR-V:n mahdollisuuksiin kireässä kilpailusegmentissä.

Myös CR-V:n uudistumisesta ja e:Ny-1-sähköautosta kuullaan enemmän samoihin aikoihin. 

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Honda ZR:V e:HEV Sport

Moottori

Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, 1-vaihteinen vaihteisto, etuveto.

Teho

105 kW (143 hv), 6000 r/min

Vääntö

186 Nm (4500 r/min)

Vääntö

186 Nm (4500 r/min)

Akku

1,05 kWh hybridiakku.

Hybridijärjestelmän yhteisteho

135 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

173 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,8 (yhd.)

CO2-päästöt

131 g/km

Mitat

pituus 4568 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2657 mm
Tavaratila: 380–1 322 l
Omamassa: 1604 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 700 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta/100 000 km

Kommentoi artikkelia