29.5.2023 Ajoneuvot Kuudennen sukupolven Honda CR-V rantautui Eurooppaan – aiempaa isompi katumaasturi kahdella erilaisella hybridivoimalinjalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan katumaasturien eurooppalainen uudistuskierros päättyy CR-V:hen, joka on siis aikaisempaa suurempi. Kaksilitraisen bensiinimoottorin ympärille on rakennettu erilliset täys- ja lataushybridivoimalinjat, jälkimmäinen Hondalle ensimmäisenä Euroopassa. Honda toi samalla kertaa Euroopan markkinoille ensimmäisen täyssähkökatumaasturinsa, HR-V:hen osittain perustuvan e:Ny1:n, nuoremmille ostajille tähdätyn keskikokoisen ZR-V:n sekä vihdoin myös kuudennen sukupolven CR-V:n, joka on ollut muun muassa Pohjois-Amerikan markkinoilla jo viime vuodesta lähtien. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kerralla lisää tilaa CR-V:tä on työnnetty mallistossa ylöspäin, sillä mainittu uusi aluevaltaus ZR-V on itse asiassa mitoiltaan jo hyvin lähellä viidennen sukupolven CR-V:tä. Sisätilojen kannalta hyvin oleellisia ovat akseliväli sekä leveys, joihin saadaan vastaavasti neljän ja 1,3 senttimetrin lisäys. Takajalkatilat ovat kasvaneet myös noin puolellatoista senttimetrillä. CR-V:n kokonaispituus on kasvanut miltei seitsemällä sentillä, ja tavaratilan tilavuus lisääntynyt 18 prosentilla, mutta tilavuushan riippuu osittain malliversiosta. Tämä tarkoittaa, että kyseessä on tähänastisen CR-V -sarjan kookkain sukupolvi. Ulkonäöllisesti CR-V on muuttunut maltillisesti mutta tunnistettavasti. Pintapellithän ovat periaatteessa kaikki uusia, mutta eniten tämä näkyy keulan alueella, johon on Hondan mukaan etsitty inspiraatiota Pohjois-Amerikan Pilotista ja Ridgelinesta. Takavaloumpioiden muoto ei näytä muuttuneen, vaan led-kuviot niiden sisällä kylläkin. Uusi CR-V on ulkonäöltään paljon maltillisempi kuin mitä esimerkiksi kolmos- ja nelossukupolvet aikanaan olivat. Korin jäykkyyttä on kasvatettu 15 prosentilla ja muun muassa ohjaus sekä jousitus on säädetty aiempaa sukupolvea dynaamisemmiksi. Ensimmäinen töpselihybridi-Honda Eurooppaan Joillain markkinoilla nähtävä 1,5-litrainen turbobensiini jää Euroopan ulkopuolelle, joten uusi CR-V on aina hybridi. 2,0-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla isännöi e:HEV -täyshybridiversiossa jopa kahta sähkömoottoria, jotka tekevät autosta nelivetoisen. Voimaa löytyy 207 hevosvoiman eli 152 kilowatin ja 335 newtonmetrin edestä. Honda avaa meikäläisittäin pelin täyshybridien osalta "vasta" nyt, kun se lanseeraa Vanhalla mantereella CR-V e:PHEV:n. Pistokehybridi perustuu täysin samaan voimalinjaan kuin e:HEV, mutta siinä on isompi ja tietenkin pistokkeesta ladattava ajoakku. Tiedot ovat tarkentumaan päin, mutta Honda lupailee e:PHEV:lle 82 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Se olisi hienoisesti pidempi kuin esimerkiksi Toyota RAV4 Plug Inissä, jossa on 18,1 kilowattitunnin akku. Hondan akku latautuu 11 kilowatin laturilla täyteen kahdessa ja puolessa tunnissa. Hybridivoimalinjojen käyttäytymisestä on pyritty tekemään aiempaa perinteisemmän tuntuista, ja esimerkiksi portaattoman CVT:n toiminta haluaa mukailla enemmän perinteistä automaattilaatikkoa ainakin siltä osin, että kiihdytyksessä moottorin ääni ei nousisi yhtä hallitsevaksi. Myös huippunopeuden luulisi olevan useimmille riittävä, 185 km/h. Sisältä totutun digitaalinen Uusi CR-V lainaa kojelautanäkymäänsä monia elementtejä tuoreimmasta Civicistä. Digitaalisuus on trendikkäällä tasolla, kun mittariston virkaa toimittaa 7-tuumainen ruutu ja kojelaudalla kelluu joko 7- tai 9-tuumainen tietoviihdeyksikkö. Fyysisille painikkeille jää uudessa CR-V:ssä hyvin tilaa, sillä niillä hoituvat muun muassa ilmastoinnin sekä äänenvoimakkuuden säädöt. Ympäristötietoisen katumaasturin kojelaudan somisteeksi on valikoitunut pölyttäjäystävällinen hunajakennokuosi. CR-V tarjoaa USB-A- ja -C-liittimet, joilla voi ladata monenmoista vempainta. Kojelaudalta tilaa ei vie mikään ylimääräinen, kun vaihteenvalitsimetkin ovat mallia painike, mutta myös yleistä säilytystilaa pitäisi olla hyvin tarjolla. Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku