29.5.2023

Kuudennen sukupolven Honda CR-V rantautui Eurooppaan – aiempaa isompi katumaasturi kahdella erilaisella hybridivoimalinjalla

Hondan katumaasturien eurooppalainen uudistuskierros päättyy CR-V:hen, joka on siis aikaisempaa suurempi. Kaksilitraisen bensiinimoottorin ympärille on rakennettu erilliset täys- ja lataushybridivoimalinjat, jälkimmäinen Hondalle ensimmäisenä Euroopassa.

Honda toi samalla kertaa Euroopan markkinoille ensimmäisen täyssähkökatumaasturinsa, HR-V:hen osittain perustuvan e:Ny1:n, nuoremmille ostajille tähdätyn keskikokoisen ZR-V:n sekä vihdoin myös kuudennen sukupolven CR-V:n, joka on ollut muun muassa Pohjois-Amerikan markkinoilla jo viime vuodesta lähtien.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kerralla lisää tilaa

CR-V:tä on työnnetty mallistossa ylöspäin, sillä mainittu uusi aluevaltaus ZR-V on itse asiassa mitoiltaan jo hyvin lähellä viidennen sukupolven CR-V:tä.

Sisätilojen kannalta hyvin oleellisia ovat akseliväli sekä leveys, joihin saadaan vastaavasti neljän ja 1,3 senttimetrin lisäys. Takajalkatilat ovat kasvaneet myös noin puolellatoista senttimetrillä. CR-V:n kokonaispituus on kasvanut miltei seitsemällä sentillä, ja tavaratilan tilavuus lisääntynyt 18 prosentilla, mutta tilavuushan riippuu osittain malliversiosta. Tämä tarkoittaa, että kyseessä on tähänastisen CR-V -sarjan kookkain sukupolvi.

Ulkonäöllisesti CR-V on muuttunut maltillisesti mutta tunnistettavasti. Pintapellithän ovat periaatteessa kaikki uusia, mutta eniten tämä näkyy keulan alueella, johon on Hondan mukaan etsitty inspiraatiota Pohjois-Amerikan Pilotista ja Ridgelinesta. Takavaloumpioiden muoto ei näytä muuttuneen, vaan led-kuviot niiden sisällä kylläkin. Uusi CR-V on ulkonäöltään paljon maltillisempi kuin mitä esimerkiksi kolmos- ja nelossukupolvet aikanaan olivat.

Korin jäykkyyttä on kasvatettu 15 prosentilla ja muun muassa ohjaus sekä jousitus on säädetty aiempaa sukupolvea dynaamisemmiksi.

Ensimmäinen töpselihybridi-Honda Eurooppaan

Joillain markkinoilla nähtävä 1,5-litrainen turbobensiini jää Euroopan ulkopuolelle, joten uusi CR-V on aina hybridi. 2,0-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla isännöi e:HEV -täyshybridiversiossa jopa kahta sähkömoottoria, jotka tekevät autosta nelivetoisen. Voimaa löytyy 207 hevosvoiman eli 152 kilowatin ja 335 newtonmetrin edestä.

Honda avaa meikäläisittäin pelin täyshybridien osalta "vasta" nyt, kun se lanseeraa Vanhalla mantereella CR-V e:PHEV:n. Pistokehybridi perustuu täysin samaan voimalinjaan kuin e:HEV, mutta siinä on isompi ja tietenkin pistokkeesta ladattava ajoakku. Tiedot ovat tarkentumaan päin, mutta Honda lupailee e:PHEV:lle 82 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Se olisi hienoisesti pidempi kuin esimerkiksi Toyota RAV4 Plug Inissä, jossa on 18,1 kilowattitunnin akku. Hondan akku latautuu 11 kilowatin laturilla täyteen kahdessa ja puolessa tunnissa.

Hybridivoimalinjojen käyttäytymisestä on pyritty tekemään aiempaa perinteisemmän tuntuista, ja esimerkiksi portaattoman CVT:n toiminta haluaa mukailla enemmän perinteistä automaattilaatikkoa ainakin siltä osin, että kiihdytyksessä moottorin ääni ei nousisi yhtä hallitsevaksi. Myös huippunopeuden luulisi olevan useimmille riittävä, 185 km/h.

Sisältä totutun digitaalinen

Uusi CR-V lainaa kojelautanäkymäänsä monia elementtejä tuoreimmasta Civicistä. Digitaalisuus on trendikkäällä tasolla, kun mittariston virkaa toimittaa 7-tuumainen ruutu ja kojelaudalla kelluu joko 7- tai 9-tuumainen tietoviihdeyksikkö.

Fyysisille painikkeille jää uudessa CR-V:ssä hyvin tilaa, sillä niillä hoituvat muun muassa ilmastoinnin sekä äänenvoimakkuuden säädöt. Ympäristötietoisen katumaasturin kojelaudan somisteeksi on valikoitunut pölyttäjäystävällinen hunajakennokuosi.

CR-V tarjoaa USB-A- ja -C-liittimet, joilla voi ladata monenmoista vempainta. Kojelaudalta tilaa ei vie mikään ylimääräinen, kun vaihteenvalitsimetkin ovat mallia painike, mutta myös yleistä säilytystilaa pitäisi olla hyvin tarjolla.

Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat