1.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Masterline on hulppea maantiekoti, mutta mikä siinä on kaikkein ylellisintä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa lippulaiva Hymer B-klasse Masterline I 890 valloittaa runsailla tiloillaan ja siistillä viimeistelyllään. Hyvää: vakaus, valoisuus, tilat, viimeistely. Huonoa: kääntöympyrän halkaisija, rapinat, kallis varustelu. Hymer Masterline on vuosi sitten esitelty valmistajansa ylellisin ja suurin mallisarja, josta saimme ajoon pisimmän yhdeksänmetrisen kolmiakselisen version. Integroitu kori on rakennettu Mercedes-Benz Sprinterin etuvetoiselle alustalle, dieselmoottori on tuttu 2,1-litrainen 170-hevosvoimaisena ja vaihteisto yhdeksänlovinen automaatti. Jo perushinta alkaa 130 000 eurosta ja esittelyauton varustus nostaa sen liki 200 tonniin. Yhtä hulppeaa matkakotia ei usein tule vastaan. Kukkaron lisäksi kokonaispainoltaan 5,5-tonnisen puikkoihin hyppäämistä rajoittaa kuorma-autokortin tarve. Nopeusrajoitus on kuitenkin 100 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa ja valoa Nahkaverhoilusta, puupinnoista ja runsaasta varustelusta huolimatta ylellisintä Masterlinessa on tilavuus, lisäsentit leveydessä ja pituudessa poistavat ahtauden tunteen. Niin WC:lle, suihkulle kuin käsienpesualtaallekin on omat tilansa, turha kumartelu jää pois. Lattia on koko mitaltaan tasainen, yhtenäisen tilan saa jaettua liukuovella. Takapään makuuosastolla pystyy pukeutumaan ilman akrobatiaa, ja keittiössä touhuavan kokin ohi on helppo sujahtaa. Takana vuoteet saa joko kahtena erillisenä tai yhtenä leveänä, etusänky laskeutuu sähköllä ohjaamon yläpuolelta. Valoisuus lisää avaruuden tuntua, ikkunoita on paljon. Luonnonvaloa on tarjolla kattoikkunoiden kautta myös suihkukoppiin ja vessaan. Pimeän laskeuduttua valoja on riittävästi sopivissa paikoissa, mutta kytkimiä on jo vaikeampi löytää. Keittiössä lieden ympärillä on vapaata laskutilaa. Jääkaappiin sopii pidemmänkin reissun eväät. Istumaryhmässä on tilaa viidelle, pöytä on suurennettavissa ja kaikkiin suuntiin liikuteltavissa. Kätevää säilytystilaa on runsaasti, joten tavaroita ei tarvitse sulloa. Laatikot ja luukut sulkeutuvat ja lukittuvat laadukkaan oloisesti. Epäjärjestelmällisemmälle asukille tilojen paljous tuottaa jo etsiskelyn tuskaa. Tavaratilaa löytyy lisää ulkopuolelta: takatalliin sopivat pihakalusteet ja polkupyörät, matkustamon alla olevaan tilaan sukset ja mailat ynnä muut harrastusvälineet. Lattian alla oleviin tiloihin pääsee luukkujen kautta myös sisältä. Harvemmin tarvittavat luukut eivät ole keskuslukituksen takana. Leiriytyessä korin saa tasattua vaateriin hydraulisesti. Mercedeksen ohjaamo ja voimalinja Kun kapteenin istuimen kääntää sohvaryhmästä ajosuuntaan, eteen avautuu Mercedes-Benz Sprinteristä tuttu kojetaulu mittaristoineen ja kosketusnäytön kautta toimivine viihdejärjestelmineen. Automaattivaihteistoa käsketään oikeanpuoleisesta viiksestä helpottaen vekslaamista, jota pitkä akseliväli ja ulkomitat teettävät. Integroidun ohjaamon kuoret ovat Hymerin tekemiä, eli leveyttä on enemmän kuin vakio-Sprinterissä. Vain kuskin puolella on ovi, apparin puolelle on helppo kulkea oleskelupuolelta. Kojelauta jatkuu silmänkantamattomiin, parkkikiekon asettamiseen tarvitsee jatkovarren. Myös tuulilasi on valtava: A-pilarit ovat näkökentässä mutta niin kaukana, että katveet jäävät kapeiksi. Jyrkkiin mutkiin joutuu kurkkaamaan sivuikkunoista. Isot peilit ja peruutuskamera auttavat pysäköintitilanteissa. Ison auton kankeus kaupunkisokkelossa vaihtuu leppoisaksi matkanteoksi tien auetessa. Pitkä akseliväli, teli ja neljän tonnin tyhjäpaino tekevät tehtävänsä, ajo on vakaata tuulisemmallakin kelillä. Matala melutaso kruunaa ajomukavuuden, hiekkatiellä rapinaa kantautuu sisälle jonkin verran. Kuusi pyörää sinkoaa soraa ja meluaa mukulakivetyksellä neljää enemmän, vaikka teli tasoittaakin kulkua. Mutkatiellä korkea auto kallistelee matalasta painopisteestä ja taka-akselien suuremmasta raideleveydestä huolimatta, minkä lisäksi vauhtia rajoittaa irtaimiston sijoittelu ja kiinnitys. Suuri otsapinta ja paino teettävät töitä Mersun koneelle, ja yhdeksänvaihteinen automaatti joutuu ahkeroimaan. Voima kuitenkin riittää, sallittu satanen säilyy ylämäissäkin eikä moottoritielle kiihdytyksissä tarvitse arastella. Eniten koko näkyy huoltoasemalla. Kulutus on vähimmilläänkin yli kymmenen litraa, eikä raskaalla jalalla 15 l/100 km riitä. Kateellisten katseet saavat kuitenkin tankkauslaskun unohtumaan nopeasti. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hymer B-klasse Masterline I 890 Hinta alkaen 131 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 193 000 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Mitat pituus 8990 mm, leveys 2250 mm, korkeus 2960 mm, akseliväli 4800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 380 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?