13.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Julkeaa vääntöä – KTM 1290 Super Duke R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 1290 Super Duke R:n resepti: enemmän voimaa ja suorituskykyä, vähemmän painoa ja päästöjä. Hyvää: moottorin vääntö, hienostuneempi käytös, parantunut mukavuus. Huonoa: vaikea noudattaa nopeusrajoituksia, lievä kankeus rata-ajossa, hymyn pyyhkiminen kasvoilta mahdotonta. KTM:n lippulaivamalli 1290 Super Duke R:n ulkomuoto näyttää tutulta, mutta kun vierelle saa viime vuoden mallin, huomaa eroja löytyvän jokaiselta osa-alueelta. Uutta on muun muassa runko, takarunko, jousitus, ulkonäkö sekä pakoputkisto. Moottorikin on saanut lisäpiristystä, vaikka päästöt ovat samalla vähentyneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ratapyörän suorituskyky Koeajo ajetaan pääosin Portimaon moottoriradalla, ja syystä. Kahdella litralla kutistettu tankki on mahdollistanut ohjaustangon sijoittamisen hieman alemmas, ja antaa kuljettajalle enemmän tilaa liikkua satulassa. Uusi runko on selvästi jäykempi ja takahaarukan jäykkyyttäkin on kasvatettu. Kaikki tähtää parempaan suorituskykyyn, mikä korostuu juuri rata-ajossa. Julkea 140 newtonmetrin vääntö hallitsee ajokokemusta alusta loppuun. Eturengas nousee irti alustastaan vielä viitosvaihteellakin yli 200 kilometrin tuntinopeudessa Portimaon pöytämäiselle pääsuoralle noustessa. Maksimaalista suorituskykyä hyödyntäessään kuljettajan on luotettava lähes sokeasti keulimis- ja luistonestojärjestelmien toimintaan. Hitaissa mutkissa on valittava käyttöön yhtä pykälää liian suuri vaihde, jolloin meno rauhoittuu, ”kello tykkää” ja kuljettajalla on vähemmän ohjelmaa, kun yksi vaihto jää kiihdytyksissä pois. Vaikka moottorin pyöriviä massoja on kevennetty, aiheuttavat ison moottorin hyrrävoimat, pitkä akseliväli ja loivahko keulakulma tiettyä rauhallisuutta kääntyvyyteen. Rata-ajossa kuljettajalta vaaditaan päättäväisyyttä ja jämäkkää otetta, muuten ulkoreunan kanttarit kutsuvat liian helposti puoleensa. Herkempi ja sivistyneempi Brutaalin suorituskyvyn vastapainoksi kokonaisuus on aiempaa sivistyneempi. Jousitus toimii tarkemmin, ja ajoasento tuntuu luontevammalta. Myös vaihteiston toimintaa on herkistetty, jolloin vaihdepolkimen liike on sekä kevyempi että lyhyempi. Kuuden kilon painonkevennyksestä huolimatta jarrut joutuvat erityisesti rata-ajossa koville. Kahden sormen käyttö etujarrukahvalla vaatii voimia, varmemmin jarrutus sujuu siirtämällä kolme sormea jarrukahvalle. Mittaristo ja hallintalaitteet on uusittu. Isokokoisen TFT-mittariston kontrasti on yksi markkinoiden parhaista ja fonttikoko on suuri, joten luettavuus on hyvä. KTM:n ohjaustangon katkaisimilla hallittava valikkojärjestelmä on ennenkin ollut selkeä, mutta uusien katkaisimien myötä myös tyylikkyys on noussut uudelle tasolle. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Duke R Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 132 kW (180 hv), 9500 r/min Vääntö 140 Nm (8000 r/min) Vääntö 140 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino tankattuna n. 210 kg, akseliväli 1 497 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku