Ajoneuvot | Koeajo | 13.3.2020

Koeajo: Julkeaa vääntöä – KTM 1290 Super Duke R

KTM 1290 Super Duke R:n resepti: enemmän voimaa ja suorituskykyä, vähemmän painoa ja päästöjä. Hyvää: moottorin vääntö, hienostuneempi käytös, parantunut mukavuus. Huonoa: vaikea noudattaa nopeusrajoituksia, lievä kankeus rata-ajossa, hymyn pyyhkiminen kasvoilta mahdotonta.

Jaa artikkeli

KTM:n lippulaivamalli 1290 Super Duke R:n ulkomuoto näyttää tutulta, mutta kun vierelle saa viime vuoden mallin, huomaa eroja löytyvän jokaiselta osa-alueelta. Uutta on muun muassa runko, takarunko, jousitus, ulkonäkö sekä pakoputkisto. Moottorikin on saanut lisäpiristystä, vaikka päästöt ovat samalla vähentyneet.

KTM 1290 Super Duke R

Ratapyörän suorituskyky

Koeajo ajetaan pääosin Portimaon moottoriradalla, ja syystä. Kahdella litralla kutistettu tankki on mahdollistanut ohjaustangon sijoittamisen hieman alemmas, ja antaa kuljettajalle enemmän tilaa liikkua satulassa. Uusi runko on selvästi jäykempi ja takahaarukan jäykkyyttäkin on kasvatettu. Kaikki tähtää parempaan suorituskykyyn, mikä korostuu juuri rata-ajossa.KTM 1290 Super Duke R

Julkea 140 newtonmetrin vääntö hallitsee ajokokemusta alusta loppuun. Eturengas nousee irti alustastaan vielä viitosvaihteellakin yli 200 kilometrin tuntinopeudessa Portimaon pöytämäiselle pääsuoralle noustessa. Maksimaalista suorituskykyä hyödyntäessään kuljettajan on luotettava lähes sokeasti keulimis- ja luistonestojärjestelmien toimintaan.

Hitaissa mutkissa on valittava käyttöön yhtä pykälää liian suuri vaihde, jolloin meno rauhoittuu, ”kello tykkää” ja kuljettajalla on vähemmän ohjelmaa, kun yksi vaihto jää kiihdytyksissä pois.KTM 1290 Super Duke R

Vaikka moottorin pyöriviä massoja on kevennetty, aiheuttavat ison moottorin hyrrävoimat, pitkä akseliväli ja loivahko keulakulma tiettyä rauhallisuutta kääntyvyyteen. Rata-ajossa kuljettajalta vaaditaan päättäväisyyttä ja jämäkkää otetta, muuten ulkoreunan kanttarit kutsuvat liian helposti puoleensa.

Herkempi ja sivistyneempi

Brutaalin suorituskyvyn vastapainoksi kokonaisuus on aiempaa sivistyneempi. Jousitus toimii tarkemmin, ja ajoasento tuntuu luontevammalta. Myös vaihteiston toimintaa on herkistetty, jolloin vaihdepolkimen liike on sekä kevyempi että lyhyempi.

KTM 1290 Super Duke R

Kuuden kilon painonkevennyksestä huolimatta jarrut joutuvat erityisesti rata-ajossa koville. Kahden sormen käyttö etujarrukahvalla vaatii voimia, varmemmin jarrutus sujuu siirtämällä kolme sormea jarrukahvalle.

Mittaristo ja hallintalaitteet on uusittu. Isokokoisen TFT-mittariston kontrasti on yksi markkinoiden parhaista ja fonttikoko on suuri, joten luettavuus on hyvä. KTM:n ohjaustangon katkaisimilla hallittava valikkojärjestelmä on ennenkin ollut selkeä, mutta uusien katkaisimien myötä myös tyylikkyys on noussut uudelle tasolle.

Jaa artikkeli

Keskustelu