25.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kilpavarustelua – Suzuki Vitara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Suzuki Vitara asettaa ”kaikki herkut” -riman entistä korkeammalle. Hyvää: neliveto, automaatti, turvavarustelu, tilat. Huonoa: viimeistely, kevyt ohjaus. Kompakti kaupunkimaasturi Suzuki Vitara on uudistunut. Maski, valot ja puskurit ovat muuttuneet, loppusilaus on tehty kromilistoilla. Perusmoottori on uusi ja varustelua on lisätty. Vitaran vanhat vahvuudet ovat toki tallella. Neliveto on vakiona muun Suzuki-malliston tapaan. Kori on muodoltaan käytännöllinen, pienet ulkomitat on hyödynnetty tehokkaasti. Kuskin takana on riittävästi tilaa, ja takaistuin on aikuiselle riittävän korkealla. Tavaratilakin riittää mainiosti useimpiin tarpeisiin. Ajettavuus on kunnossa, ainoastaan ohjaustunto on turhan köykäinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsas turvavarustelu Varustelussa Vitara lyö kilpailijansa laudalta. Varustetasoja on kaksi, GL ja GLX. Eroina ovat muun muassa led-valot, lasikatto, mokkanahkaverhoilu ja nappikäynnistys. Ällistyttävintä on elektronisten turvavarusteiden määrä: molempiin tasoihin sisältyy törmäyksenesto, aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman valvonta kaistaa vaihtaessa ja peruuttaessa sekä vielä alamäkihidastin, peruutuskamera ja muuta liikennettä seuraava vakionopeudensäädin. Eipä löydy tästä hintaluokasta muilta vastaavaa arsenaalia. Nettiyhteys ja radio toimivat ison kosketusnäytön kautta. Mittariston keskellä olevasta värinäytöstä löytyy normaalien ajotietokoneen tietojen lisäksi muun muassa vääntömomentti ja kiihtyvyydet. Omituista on tosin se, ettei keskinäytöstä saa matka-ajossa näkyviin muita tietoja, kun nopeusrajoitus ja vakionopeudensäädin täyttävät ruudun. Terhakka kolmisylinterinen Vitara on saanut uuden litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin (112 hv). Turboahtimen laakean väännön avulla se päihittää poistuvan 1,6:n, vaikka itse teholukema onkin laskenut muutamalla hepalla. Tehokkaampana vaihtoehtona jatkaa 1.4 (140 hv), dieselit ovat poistuneet Suzukin valikoimista. Molemmat moottoriversiot saa joko manuaali- tai automaattivaihteisina. Otimme ajoon uudemman koneen. Kokoisekseen se on yllättävän pirteä läpi kierrosalueen, voimavarat uupuvat vasta moottoritienopeuksilla. Automaatti osaa hyödyntää alavääntöä eikä huudata moottoria turhaan. Sekään ei haittaisi, sillä moottoriäänet on vaimennettu hyvin. Uudella pikkumoottorilla varustetulta kevyeltä Suzukilta odottaisi ennätysalhaista kulutuslukemaa, mutta vaikka koeajon seitsemään litraan noussut kulutus ei sellainen olekaan, sitäkin voi silti pitää kohtuullisena nelivetoautolle. Maassa olevat Vitarat myydään vanhoihin kulutuslukemiin perustuvilla hinnoilla. WLTP-lukemat ovat sen verran korkeampia, että hinnat tulevat jatkossa takuulla nousemaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.suzuki.fi/vitara Suzuki Vitara 112 Boosterjet 4WD GL 6AT Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 391 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 82 kW (112 hv), 5500 r/min Vääntö 160 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1200/400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe