25.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kilpavarustelua – Suzuki Vitara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Suzuki Vitara asettaa ”kaikki herkut” -riman entistä korkeammalle. Hyvää: neliveto, automaatti, turvavarustelu, tilat. Huonoa: viimeistely, kevyt ohjaus. Kompakti kaupunkimaasturi Suzuki Vitara on uudistunut. Maski, valot ja puskurit ovat muuttuneet, loppusilaus on tehty kromilistoilla. Perusmoottori on uusi ja varustelua on lisätty.Vitaran vanhat vahvuudet ovat toki tallella. Neliveto on vakiona muun Suzuki-malliston tapaan. Kori on muodoltaan käytännöllinen, pienet ulkomitat on hyödynnetty tehokkaasti. Kuskin takana on riittävästi tilaa, ja takaistuin on aikuiselle riittävän korkealla. Tavaratilakin riittää mainiosti useimpiin tarpeisiin. Ajettavuus on kunnossa, ainoastaan ohjaustunto on turhan köykäinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsas turvavarusteluVarustelussa Vitara lyö kilpailijansa laudalta. Varustetasoja on kaksi, GL ja GLX. Eroina ovat muun muassa led-valot, lasikatto, mokkanahkaverhoilu ja nappikäynnistys.Ällistyttävintä on elektronisten turvavarusteiden määrä: molempiin tasoihin sisältyy törmäyksenesto, aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman valvonta kaistaa vaihtaessa ja peruuttaessa sekä vielä alamäkihidastin, peruutuskamera ja muuta liikennettä seuraava vakionopeudensäädin. Eipä löydy tästä hintaluokasta muilta vastaavaa arsenaalia. Nettiyhteys ja radio toimivat ison kosketusnäytön kautta. Mittariston keskellä olevasta värinäytöstä löytyy normaalien ajotietokoneen tietojen lisäksi muun muassa vääntömomentti ja kiihtyvyydet. Omituista on tosin se, ettei keskinäytöstä saa matka-ajossa näkyviin muita tietoja, kun nopeusrajoitus ja vakionopeudensäädin täyttävät ruudun.Terhakka kolmisylinterinenVitara on saanut uuden litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin (112 hv). Turboahtimen laakean väännön avulla se päihittää poistuvan 1,6:n, vaikka itse teholukema onkin laskenut muutamalla hepalla. Tehokkaampana vaihtoehtona jatkaa 1.4 (140 hv), dieselit ovat poistuneet Suzukin valikoimista. Molemmat moottoriversiot saa joko manuaali- tai automaattivaihteisina. Otimme ajoon uudemman koneen. Kokoisekseen se on yllättävän pirteä läpi kierrosalueen, voimavarat uupuvat vasta moottoritienopeuksilla. Automaatti osaa hyödyntää alavääntöä eikä huudata moottoria turhaan. Sekään ei haittaisi, sillä moottoriäänet on vaimennettu hyvin.Uudella pikkumoottorilla varustetulta kevyeltä Suzukilta odottaisi ennätysalhaista kulutuslukemaa, mutta vaikka koeajon seitsemään litraan noussut kulutus ei sellainen olekaan, sitäkin voi silti pitää kohtuullisena nelivetoautolle. Maassa olevat Vitarat myydään vanhoihin kulutuslukemiin perustuvilla hinnoilla. WLTP-lukemat ovat sen verran korkeampia, että hinnat tulevat jatkossa takuulla nousemaan.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.suzuki.fi/vitara Suzuki Vitara 112 Boosterjet 4WD GL 6AT Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 391 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 82 kW (112 hv), 5500 r/min Vääntö 160 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1200/400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?