24.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: konstailemattoman hyvä – Dacia Duster Dacia Duster, 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster on hintansa puolesta järkivalinta, myös nelivetoisena ja myös runsaasti varusteltuna. Koeajossa oli Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige. Hyvää: hinta, ajettavuus, alusta, etuistuin. Huonoa: pieni tavaratila, äänieristys, ei automaattivaihteistoa. Maahantuoja arvelee, että kattavin Prestige-varustelu tulee saamaan vankan kannattajakunnan. Koeattu Dacia Duster on kattavasti varusteltu, ja se nostaa hintaa, joka on 23 406 euroa. Vertailuksi: etuvetoinen Duster TCe 125 Comfort-varusteisena maksaa 17 399 euroa ja nelivetoisena 20 399 euroa. Koeajetun version 1,2-litrainen turboahdettu bensiiniä litkivä voimanlähde vie kyllä katumaasturia, mutta aika ajoin vaivana on puhdittomuus. Kuusilovinen manuaalivaihteisto tottelee nöyrästi ja täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat ovat luontevat. Jos saisi jotain toivoa, niin automaattivaihteistoa tarjolle tähän bensiiniversioon. EDC-kaksoiskytkinvaihdelaatikko on tarjolla ainoastaan etuvetoisen dieselin kumppaniksi. Alusta ja jousitus ovat hyvä, ellei peräti erinomainen kokonaisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta vakiona Dusterin kaikissa varustetasoissa on uuden toisen sukupolven myötä vakiona muun muassa ajotietokone ja kauko-ohjattava keskuslukitus. Comfort-varustetasolta mukaan tulevat nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin ja sähkötoimiset ikkunannostimet. Prestige tuo katvealueen valvontajärjestelmän, peruutustutkan ja -kameran sekä navigaattorin. Värikosketusnäyttö on seitsentumainen. Maastoon – ja takaisin Dacia Dusterilla rohkenee yrittää myös kehnojen mökkiteiden päähän tai kevyen maaston puolelle. Maavaraa on kuitenkin 210 milliä. Lyhyet korin ylitykset kohentavat nousu- ja jättökulmia. Etu- ja taka-akselin välille lukittava neliveto välittää voiman alustaan. Uutta nelivetoisissa Dustereissa on alamäkihidastin. Neljään kameraan perustuva auton näkökyky käy oivaksi apuriksi maastossa, sillä haastavia maastonmuotoja voi tarkkailla etu- ja takakameralla, sekä kummankin peilin kylkikameralla. Vanhaan nojautuen Duster on ollut todellinen syömähammas: noin puolet Suomessa myydyistä Dacioista on Dustereita. Vuonna 2010 ensiesiteltyä Dacia Dusteria on myyty meillä yli viisituhatta yksilöä. Sukunäköä edeltäjään on, mutta moni asia on muuttunutkin. Vyötärölinja on edellismallia korkeammalla. Tuttuja muotoja ovat ajovalot yhdistävä keulamaski ja ulospäin pullistuneet lokasuojat. Pohjapanssari nousee nyt korkealle etupuskuriin. Tuulilasin alareuna on 10 senttiä edeltäjämallia edempänä ja lasi aiempaa kaltevampi. Keula taas paljastaa, että valot ovat aiempaa ylempänä ja takavaloumpiot ovat nyt neliömalliset – ja muistuttavat Jeep Renegaden takavaloja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkustamo uusiksi Sisällä on tallella muovinen kokonaisilme, mutta lukuisin uusin muotoiluin ja ratkaisuin. Niistä kenties tervetullein on uusi etuistuin. Aiemmin se ei ollut kummoinen, nyt se on hyvä: säätyy riittävän monipuolisesti ja suo sivutukea. Istuimen korkeussäätövarat ovat aiempaa laajemmat. Istuimen etureuna ei anna parasta mahdollista reisitukea. Harmi kyllä selkänojan säätö on toteutettu vivuin. Ohjauspyörä säätyy nyt myös etäisyyden puolesta. Prestige-varustetaso tuo mukanaan kuljettajan istuimen ristiselän tuen säädön sekä kyynärnojan. Takana istutaan ryhdikkäästi ja jalkatilat ovat riittävän väljät. Näkyvyys ulos on hyvä edestä ja takaa. Tavaratilaa on aika niukasti eli 411 litraa. Hintaluokkansa tasolla Renkaiden (215/60 R17 -nastat) äänet häiritsevät. Moottorinkin kuulee ajoittain olevan elossa. Dusteria voi kritisoida sisälle matkustamoon kantavan melun puolesta, mutta se on hieman epäreilua. On muistettava, ettei alle 25 000 euron autoa voi suoraan verrata paljon kalliimpien katumaasturien ulkomaailmasta taiten eristettyyn matkustusmukavuuteen. Kyse on erilaisista autoista ja erilaisista tarpeista. Aktiivisten turvavarusteiden vähäisyys laskee EuroNCAP-tähdet kolmeen. Perustarpeet Dacia Duster täyttää kunniakkaasti. Autolla taittaa mielikseen pidempääkin taivalta, sillä jo ensimmäisen sukupolven saavuttama ajettavuus on tallella. Auto ei vaeltele, joten sitä ei tarvitse paimentaa valitulle ajolinjalle. Ohjaustuntuma on hieman tahmea, mutta pysäköitäessä aiempaa kevyempi – kiitos uuden sähköisen ohjaustehostimen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige Hinta alkaen 15 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 406 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 92 kW (125 hv), 5300 r/min Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku