4.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender LCV ja Posti-Paten rankka päivä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defender LCV on kevyesti pakettiautokäyttöön muunnettu versio klassikkomaasturin uudesta tulemisesta. Hyvää: suorituskyky tiellä ja sen vieressä, vaivattomuus. Huonoa: pakettiautoksi maltilliset tilat. Muutokset Land Rover Defender -henkilöversiosta LCV-pakettiautoksi ovat kaikkiaan varsin vähäisiä. Takaistuimet ja tavaratila on korvattu yhtenäisellä, 145 cm (saatavana 165 cm) pitkällä laverilla. Tila on 114–116 cm leveä, varustettu muutamilla sidontalenkeillä ja siinä on matala “stopparikynnys” estämässä tavaroiden liukumista etuistuimille. Mieleen tulee, että tila on lähinnä tyhjä paletti käyttötarpeiden vaatimille erikoisratkaisuille tavarahyllyistä ja pakeista aina majoittumiseen asti. Takaluukku heilahtaa edelleen sivusuuntaan ulkoilmassa olevan vararenkaan kera. Kantavuutta on 705 kg. Etuistuimille mahtuu pakettiautohengessä kolme matkustajaa, vaikka keski-istuin on lisävaruste ja toimii paremmin mukitelinekäytössä. Myös Defenderin kojelaudan yllättävän pätevä hylly täyttynee pakettiautokäytössä kuiteista ja kuormakirjoista. Voimalinjavalikoimaa on LCV-mallissa rajoitettu: ainoa keulalle saatava moottori on D200 MHEV eli kevythybridillä varustettu 200 hv:n diesel. Muuten tekniikka on ennallaan. LCV on saatavana myös lyhyemmän akselivälin 90-mallina ja oletettavaa on, että muunnos sopisi myös tulevan pitkän 130-mallin yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arjen ylisuorittaja Muuten LCV kulkee samoissa renkaanjäljissä henkilöautomallin kanssa. Auto suorastaan ylisuorittaa maantiellä ja on mukavuudessa lähes Range Roverin tasolla. Edes tyhjänä tiemelu ei kohoa kovin korkeaksi. D200:n ja automaattivaihteiston yhteispeli tarjoaa riittävän suorituskyvyn pienen viiveen jälkeen. Kulutus pysyi maantiellä kahdeksan litran tuntumassa, mikä ei ole huono saavutus. Vaikka koeajo ei tällä kertaa johtanut teille tietymättömille, tulivat Defenderin kyvyt ja vaivattomuus esille peilijäisessä rinteessä, jossa voi havaita jarrujen ja tasauspyörästön lukkojen toimivan kuljettajaa vaivaamatta. Ei ole myöskään mekaanista syytä, miksei Defender LCV pärjäisi henkilöautomallien tavoin maastossa. Kuormansidonta kannattaa tosin pitää mielessä, mikäli meno on kovin ryskäävää. Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä on hiukan omalaatuisesti jäsennelty, mutta hoitaa tehtävänsä ripeästi. Mittaristo on miellyttävän perinteinen. Jaguar/Land Rover -autoissa nähty kamerataustapeili on tervetullut varuste, mikäli auton lastaa täyteen eikä näkymää takaikkunasta enää ole. Vastaus täsmäkysymykseen Lopulta Defender LCV jättää kuitenkin hiukan ristiriitaisen kuvan, sillä varsinaiseksi pakettiautoksi sen tavarankuljetuskyvyt eivät ole loistavat, mutta auto selviytyy erinomaisesti niin tiellä kuin tien vieressä tapahtuvasta liikkumisesta. Pitäisiköhän vaihtaa ammattia, jotta Defender LCV:n voisi perustella itselleen? Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Land Rover Defender LCV Standard D200 MHEV Hinta alkaen 63 674 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 683 € Moottori Dieselmoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1250–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1250–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 241 g/km Mitat pituus 5018 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3022 mm Tavaratila: 2059 l Omamassa: 2515 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?