4.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender LCV ja Posti-Paten rankka päivä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defender LCV on kevyesti pakettiautokäyttöön muunnettu versio klassikkomaasturin uudesta tulemisesta. Hyvää: suorituskyky tiellä ja sen vieressä, vaivattomuus. Huonoa: pakettiautoksi maltilliset tilat. Muutokset Land Rover Defender -henkilöversiosta LCV-pakettiautoksi ovat kaikkiaan varsin vähäisiä.Takaistuimet ja tavaratila on korvattu yhtenäisellä, 145 cm (saatavana 165 cm) pitkällä laverilla. Tila on 114–116 cm leveä, varustettu muutamilla sidontalenkeillä ja siinä on matala “stopparikynnys” estämässä tavaroiden liukumista etuistuimille.Mieleen tulee, että tila on lähinnä tyhjä paletti käyttötarpeiden vaatimille erikoisratkaisuille tavarahyllyistä ja pakeista aina majoittumiseen asti. Takaluukku heilahtaa edelleen sivusuuntaan ulkoilmassa olevan vararenkaan kera. Kantavuutta on 705 kg.Etuistuimille mahtuu pakettiautohengessä kolme matkustajaa, vaikka keski-istuin on lisävaruste ja toimii paremmin mukitelinekäytössä. Myös Defenderin kojelaudan yllättävän pätevä hylly täyttynee pakettiautokäytössä kuiteista ja kuormakirjoista.Voimalinjavalikoimaa on LCV-mallissa rajoitettu: ainoa keulalle saatava moottori on D200 MHEV eli kevythybridillä varustettu 200 hv:n diesel. Muuten tekniikka on ennallaan. LCV on saatavana myös lyhyemmän akselivälin 90-mallina ja oletettavaa on, että muunnos sopisi myös tulevan pitkän 130-mallin yhteyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArjen ylisuorittajaMuuten LCV kulkee samoissa renkaanjäljissä henkilöautomallin kanssa. Auto suorastaan ylisuorittaa maantiellä ja on mukavuudessa lähes Range Roverin tasolla. Edes tyhjänä tiemelu ei kohoa kovin korkeaksi.D200:n ja automaattivaihteiston yhteispeli tarjoaa riittävän suorituskyvyn pienen viiveen jälkeen. Kulutus pysyi maantiellä kahdeksan litran tuntumassa, mikä ei ole huono saavutus.Vaikka koeajo ei tällä kertaa johtanut teille tietymättömille, tulivat Defenderin kyvyt ja vaivattomuus esille peilijäisessä rinteessä, jossa voi havaita jarrujen ja tasauspyörästön lukkojen toimivan kuljettajaa vaivaamatta. Ei ole myöskään mekaanista syytä, miksei Defender LCV pärjäisi henkilöautomallien tavoin maastossa. Kuormansidonta kannattaa tosin pitää mielessä, mikäli meno on kovin ryskäävää.Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä on hiukan omalaatuisesti jäsennelty, mutta hoitaa tehtävänsä ripeästi. Mittaristo on miellyttävän perinteinen. Jaguar/Land Rover -autoissa nähty kamerataustapeili on tervetullut varuste, mikäli auton lastaa täyteen eikä näkymää takaikkunasta enää ole.Vastaus täsmäkysymykseenLopulta Defender LCV jättää kuitenkin hiukan ristiriitaisen kuvan, sillä varsinaiseksi pakettiautoksi sen tavarankuljetuskyvyt eivät ole loistavat, mutta auto selviytyy erinomaisesti niin tiellä kuin tien vieressä tapahtuvasta liikkumisesta. Pitäisiköhän vaihtaa ammattia, jotta Defender LCV:n voisi perustella itselleen?Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Land Rover Defender LCV Standard D200 MHEV Hinta alkaen 63 674 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 683 € Moottori Dieselmoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1250–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1250–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 241 g/km Mitat pituus 5018 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3022 mm Tavaratila: 2059 l Omamassa: 2515 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!