4.6.2021

Koeajo: Land Rover Defender LCV ja Posti-Paten rankka päivä

Land Rover Defender LCV

Land Rover Defender LCV on kevyesti pakettiautokäyttöön muunnettu versio klassikkomaasturin uudesta tulemisesta. Hyvää: suorituskyky tiellä ja sen vieressä, vaivattomuus. Huonoa: pakettiautoksi maltilliset tilat.

Muutokset Land Rover Defender -henkilöversiosta LCV-pakettiautoksi ovat kaikkiaan varsin vähäisiä.

Land Rover Defender LCV

Takaistuimet ja tavaratila on korvattu yhtenäisellä, 145 cm (saatavana 165 cm) pitkällä laverilla. Tila on 114–116 cm leveä, varustettu muutamilla sidontalenkeillä ja siinä on matala “stopparikynnys” estämässä tavaroiden liukumista etuistuimille.

Land Rover Defender LCV

Mieleen tulee, että tila on lähinnä tyhjä paletti käyttötarpeiden vaatimille erikoisratkaisuille tavarahyllyistä ja pakeista aina majoittumiseen asti. Takaluukku heilahtaa edelleen sivusuuntaan ulkoilmassa olevan vararenkaan kera. Kantavuutta on 705 kg.

Land Rover Defender LCV

Etuistuimille mahtuu pakettiautohengessä kolme matkustajaa, vaikka keski-istuin on lisävaruste ja toimii paremmin mukitelinekäytössä. Myös Defenderin kojelaudan yllättävän pätevä hylly täyttynee pakettiautokäytössä kuiteista ja kuormakirjoista.

Land Rover Defender LCV

Voimalinjavalikoimaa on LCV-mallissa rajoitettu: ainoa keulalle saatava moottori on D200 MHEV eli kevythybridillä varustettu 200 hv:n diesel. Muuten tekniikka on ennallaan. LCV on saatavana myös lyhyemmän akselivälin 90-mallina ja oletettavaa on, että muunnos sopisi myös tulevan pitkän 130-mallin yhteyteen.

Land Rover Defender LCV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arjen ylisuorittaja

Muuten LCV kulkee samoissa renkaanjäljissä henkilöautomallin kanssa. Auto suorastaan ylisuorittaa maantiellä ja on mukavuudessa lähes Range Roverin tasolla. Edes tyhjänä tiemelu ei kohoa kovin korkeaksi.

Land Rover Defender LCV

D200:n ja automaattivaihteiston yhteispeli tarjoaa riittävän suorituskyvyn pienen viiveen jälkeen. Kulutus pysyi maantiellä kahdeksan litran tuntumassa, mikä ei ole huono saavutus.

Land Rover Defender LCV

Vaikka koeajo ei tällä kertaa johtanut teille tietymättömille, tulivat Defenderin kyvyt ja vaivattomuus esille peilijäisessä rinteessä, jossa voi havaita jarrujen ja tasauspyörästön lukkojen toimivan kuljettajaa vaivaamatta. Ei ole myöskään mekaanista syytä, miksei Defender LCV pärjäisi henkilöautomallien tavoin maastossa. Kuormansidonta kannattaa tosin pitää mielessä, mikäli meno on kovin ryskäävää.

Land Rover Defender LCV

Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä on hiukan omalaatuisesti jäsennelty, mutta hoitaa tehtävänsä ripeästi. Mittaristo on miellyttävän perinteinen. Jaguar/Land Rover -autoissa nähty kamerataustapeili on tervetullut varuste, mikäli auton lastaa täyteen eikä näkymää takaikkunasta enää ole.

Land Rover Defender LCV

Vastaus täsmäkysymykseen

Lopulta Defender LCV jättää kuitenkin hiukan ristiriitaisen kuvan, sillä varsinaiseksi pakettiautoksi sen tavarankuljetuskyvyt eivät ole loistavat, mutta auto selviytyy erinomaisesti niin tiellä kuin tien vieressä tapahtuvasta liikkumisesta. Pitäisiköhän vaihtaa ammattia, jotta Defender LCV:n voisi perustella itselleen?

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Land Rover Defender LCV Standard D200 MHEV

Hinta alkaen

63 674 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

73 683 €

Moottori

Dieselmoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

147 kW (200 hv), 4000 r/min

Vääntö

500 Nm (1250–2500 r/min)

Vääntö

500 Nm (1250–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,2 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 9,1 (yhd.)

CO2-päästöt

241 g/km

Mitat

pituus 5018 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3022 mm
Tavaratila: 2059 l
Omamassa: 2515 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

3500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat