4.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender LCV ja Posti-Paten rankka päivä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defender LCV on kevyesti pakettiautokäyttöön muunnettu versio klassikkomaasturin uudesta tulemisesta. Hyvää: suorituskyky tiellä ja sen vieressä, vaivattomuus. Huonoa: pakettiautoksi maltilliset tilat. Muutokset Land Rover Defender -henkilöversiosta LCV-pakettiautoksi ovat kaikkiaan varsin vähäisiä. Takaistuimet ja tavaratila on korvattu yhtenäisellä, 145 cm (saatavana 165 cm) pitkällä laverilla. Tila on 114–116 cm leveä, varustettu muutamilla sidontalenkeillä ja siinä on matala “stopparikynnys” estämässä tavaroiden liukumista etuistuimille. Mieleen tulee, että tila on lähinnä tyhjä paletti käyttötarpeiden vaatimille erikoisratkaisuille tavarahyllyistä ja pakeista aina majoittumiseen asti. Takaluukku heilahtaa edelleen sivusuuntaan ulkoilmassa olevan vararenkaan kera. Kantavuutta on 705 kg. Etuistuimille mahtuu pakettiautohengessä kolme matkustajaa, vaikka keski-istuin on lisävaruste ja toimii paremmin mukitelinekäytössä. Myös Defenderin kojelaudan yllättävän pätevä hylly täyttynee pakettiautokäytössä kuiteista ja kuormakirjoista. Voimalinjavalikoimaa on LCV-mallissa rajoitettu: ainoa keulalle saatava moottori on D200 MHEV eli kevythybridillä varustettu 200 hv:n diesel. Muuten tekniikka on ennallaan. LCV on saatavana myös lyhyemmän akselivälin 90-mallina ja oletettavaa on, että muunnos sopisi myös tulevan pitkän 130-mallin yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arjen ylisuorittaja Muuten LCV kulkee samoissa renkaanjäljissä henkilöautomallin kanssa. Auto suorastaan ylisuorittaa maantiellä ja on mukavuudessa lähes Range Roverin tasolla. Edes tyhjänä tiemelu ei kohoa kovin korkeaksi. D200:n ja automaattivaihteiston yhteispeli tarjoaa riittävän suorituskyvyn pienen viiveen jälkeen. Kulutus pysyi maantiellä kahdeksan litran tuntumassa, mikä ei ole huono saavutus. Vaikka koeajo ei tällä kertaa johtanut teille tietymättömille, tulivat Defenderin kyvyt ja vaivattomuus esille peilijäisessä rinteessä, jossa voi havaita jarrujen ja tasauspyörästön lukkojen toimivan kuljettajaa vaivaamatta. Ei ole myöskään mekaanista syytä, miksei Defender LCV pärjäisi henkilöautomallien tavoin maastossa. Kuormansidonta kannattaa tosin pitää mielessä, mikäli meno on kovin ryskäävää. Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä on hiukan omalaatuisesti jäsennelty, mutta hoitaa tehtävänsä ripeästi. Mittaristo on miellyttävän perinteinen. Jaguar/Land Rover -autoissa nähty kamerataustapeili on tervetullut varuste, mikäli auton lastaa täyteen eikä näkymää takaikkunasta enää ole. Vastaus täsmäkysymykseen Lopulta Defender LCV jättää kuitenkin hiukan ristiriitaisen kuvan, sillä varsinaiseksi pakettiautoksi sen tavarankuljetuskyvyt eivät ole loistavat, mutta auto selviytyy erinomaisesti niin tiellä kuin tien vieressä tapahtuvasta liikkumisesta. Pitäisiköhän vaihtaa ammattia, jotta Defender LCV:n voisi perustella itselleen? Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Land Rover Defender LCV Standard D200 MHEV Hinta alkaen 63 674 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 683 € Moottori Dieselmoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1250–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1250–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 241 g/km Mitat pituus 5018 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3022 mm Tavaratila: 2059 l Omamassa: 2515 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe