Mercedes-Benz C 200 4Matic T A Business farmari C-sarja

Ajoneuvot Koeajo 27.4.2022

Koeajo: Mercedes-Benz C 200 4Matic T – Mukavat matkafarkut

Nelivetoinen Mercedes-Benzin C-sarjan farmari on kuin luotu matkatyöläisen tarpeisiin. Hyvää: tilat, perinteisyys, maantiemukavuus. Huonoa: hinta varusteltuna.

Joskus koeajojaksolle osuneet ajot ja auto värittävät toisiaan. Suomen hiljaisinta tietä etsittäessä matkaratsuna ollut Mercedes-Benzin C-sarjan farmari osui rooliin erinomaisesti.

Mercedes-Benz C 200 4Matic T A Business farmari C-sarja

Uudet ainekset samaan muottiin

Itse C-sarja on tullut tutuksi viime kesänä tapahtuneen esittelyn jälkeen erilaisten käyttövoimaversioiden myötä. Perinteisten sedanien ja farmareiden muuttuessa yhä enemmän crossovereiksi on Mercedes päättänyt pitää C-sarjan perinteisessä lestissä. Mallia on otettu tuoreeltaan uudistuneesta S-sarjasta. Perusrakenteena on nyt MRA2 ja käytössä on esimerkiksi nelipyöräohjauksen tapaisia kehitysaskeleita.

Mercedes-Benz C 200 4Matic T A Business farmari C-sarja

Spektrinsininen C-sarja ei uudistu räväkästi myöskään tyyliltään, vaan muotoilun tunnistaa heti Mercedeksen kulmakivimalliksi. Huikan puikulamallisten etuvalojen lisäksi ilmiselvin muutos ovat nykyiset bumerangityyliset takavalot myös farmariversiossa.

Mercedes-Benz C-sarjan farmari on kasvanut pituutta 49 mm edelliseen sukupolveen verrattuna ja pituuskasvusta 25 mm tulee akselivälistä. Tilaa on haettu takaistuimille joka suunnassa ja etuistuimillekin hartioille. Takaluukun mukana liikkuva tavaratilan peite tekee tilan käyttämisestä helppoa. Edelliseen farkkuun nähden tavaratilaa on tullut 30 litraa lisää ja samalla tavaratilan muotoon on kiinnitetty huomiota. Muuten sisusta on perinteisesti jäsennelty, mutta tyyliltään sopivasti modernisoitu.

Alustan osalta C-sarja on hyvää perus-Mercedestä, joskin parkkipaikkojen jäiset röykkeliköt pompottavat karkeasti. Maantiet ovat autolle selvästi ominta aluetta. Kaupparatsun polttoainevalinta lienee edelleen diesel, mutta myös nelisylinterinen bensiinimoottori kuljettaa kevyesti ja maltillisella polttoaineen kulutuksella. Yli 1 000 kilometrin tankillinen ei ole utopiaa. Neliveto tuo varmuutta etenemiseen. Kevythybridiapu auttaa tarvittaessa 15 kilowatin ja 200 newtonmetrin verran.

Lähes tuttu

Uusi, toisen polven MBUX selkiyttää toimintoja esimerkiksi A-sarjasta tuttuun ykkösversioon nähden. Kookas 11,9-tuumainen kosketusnäyttö korvaa samalla ykkösversion kosketuslaudan. Epämääräinen loskakeli vaatii lämmityslaitteen manuaalista käskyttämistä ja osa toiminnoista on sijoitettu labyrinttihenkisesti. Toisaalta MBUX:n “Hey Mercedes” -puheavustin osaa kytkeä jopa radion liikennetiedotteet pois päältä radiotoimittajan jätettyä tiedotteen päälle humppaveisun ajaksi.

Mercedes-Benz C 200 4Matic T A Business farmari C-sarja

Ohjauspyörän hipaisupainikkeet eivät ole oikeiden nappien veroisia. Muilta osin ergonomia on tuttua Mercedeksen muista malleista ja ohjauspyörän viikset ovat jälleen parempaa tasoa.

 

Loppujen lopuksi Mercedes-Benzin C-sarjan farmari on uudistunut onnistuneesti muuttamatta kaavaa radikaalisti. Mallin vanhoille tutuille se on helppo valinta, erityisesti selvästi kehittyneen lataushybridivaihtoehdon myötä. On toki eri asia, riittävätkö reissaajan eväät uusien asiakkaiden houkutteluun erilaisten crossovereiden aikana, mutta farkussa on edelleen järkeä.

Mercedes-Benz C 200 4Matic T A Business farmari C-sarja

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat