8.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Miniseikkailijan valinta – KTM 390 Adventure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 390 Adventure sopii pienestä koostaan huolimatta monipuolisesti matkailuun ja maastoon. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Huonoa: ajotietokoneen näyttöjen pieni fonttikoko, hieman nykivä vaihdeavustin. KTM tarjoaa nyt myös A2-kortilliselle kuljettajalle sopivan kevyen, mutta silti monipuolisen seikkailupyörän. Tekniikka perustuu 390 Dukeen, mutta pidemmillä joustomatkoilla, uudella muotoilulla ja paremmalla -varustelulla kyseessä on yhtä kokoluokkaa suurempi pyörä. Silti KTM 390 Adventure on vain 800 euroa 390 Dukea kalliimpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitoiltaan täysiverinen seikkailijaKulmikas, napakka ja 855 millimetrin korkeudella oleva satula antaa pyörästä heti kookkaan vaikutelman. Hallintalaitteet ja mittaristo ovat KTM:n muista malleista tutut. Väri-TFT-mittariston luettavuus on hyvä, joskin ajotietokoneen näyttöjen fonttikoko on pieni. Ohjaustangon katkaisimet ovat laadukkaat ja käteen sopivat, lisäksi valikkorakenne on selkeäkäyttöinen. Kuljettaja voi valita ABS-jarruista myös offroad-asetuksen, jolloin ABS toimii vain etupyörässä ja sallii sillekin enemmän luistoa. Luistonestossa on kaksi asetusta, on ja off.Välitykset ovat lyhyet: ykkönen riittää 57 km/h mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Yksisylinterinen 44-hevosvoimainen moottori tykkää kierroksista, ja suorituskyvyn esiin kaivamiseksi niitä on myös käytettävä. Se ei ole moite, vaan 390 Adventurea ajetaan kuten moottoripyörää kuuluu ajaa, käyttämällä ahkerasti vaihteita ja moottorin koko kierroslukualuetta hyväksi.Hauska mutkateillä, pystyvä maastossaJousituksen toiminta on kaksijakoinen, itse jouset ovat jäykähköt mutta vaimennukset perussäädöissään pehmeät. Asvalttitiellä kevyt ja akseliväliltään lyhyt Adventure kääntyy herkästi mutkiin. Matka-ajossa pieni tuulilasi suojaa kohtuullisesti, ajoviima osuu kuljettajaa vain rinnan yläosasta ylöspäin.Maastoajossa 390 Adventure yllättää positiivisesti. Asvaltilla hienosti toimivat Continentalin renkaat purivat myös karkeaan espanjalaiskivikkoon, ja pienen totuttelun jälkeen maastopoluilla pystyi etenemään vauhdikkaasti. Seisaaltaan ajamiseen ohjaustanko on turhan alhaalla, jolloin ajoasennosta tulee kumara.Alle 8 000 euron hintaluokassa on poikkeuksellista, että ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat myös sivuttaiskallistuksen. Jousitus ja vaimennukset ovat säädettävät, ja ajamista helpottaa luistokytkin. Koeajopyöriin oli asennettu lisävarusteena saatava, molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin – sellaista en muista ennen tavanneeni tässä kokoluokassa. Siis melkoinen määrä ominaisuuksia ja varusteita hintaluokassa, jossa kilpailijoita ovat ainoastaan -muiden merkkien käytetyt pyörät.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Hinta alkaen 7 988 € Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9000 r/min Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 855 mm, kuivapaino 158 kg, akseliväli 1 430 mm, tankin tilavuus 14,5 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 130/80 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen