6.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: sporttista suunnistusta – Škoda Fabia Combi Scoutline Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia Combi Scoutline on erikoinen, mutta monipuolinen sekoitus eri autojen aineksia. Pahimmat kilpailijat tulevat omista varustetasoista. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tavaratila. Huonoa: varustetason lisähinta. Škoda Fabia Combi Scoutline, maastohenkisesti meikattu mutta etuvetoinen ja muutenkin sisarmallejaan vastaava versio, esiteltiin alun perin jo nykyisen Fabia-sukupolven alkumetreillä eli syksyllä 2015. Suomessa malli on kuitenkin uunituore.Erot tavalliseen Fabia Combiin huomaa nopeasti. Keulan alaosaan on lisätty hopeinen ”huuli” ja perään samanvärinen suojalevyntapainen. Peilit ja kattokaiteet toistavat identtistä sävyä. Lisäksi puskureita, lokasuojan kaaria ja helmoja on korostettu mustalla.Scoutline-paketin saa vain Combiin eli farkkumalliin. Lyhyemmän HB:n on tyytyminen ”vain” viiteen varustetasoon, kun Combissa näitä tasoja on täysi paletti, siis Active, Ambition, Drive, Style, Scoutline ja Monte Carlo. Ainakin on valinnanvaraa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitrainen turbo tulossaMyös moottori- ja vaihteistopuolella valikoima on suhteellisen laaja. Scoutlinen saa kahdella eritehoisella 1,2-litraisella bensakoneella (90 ja 110 hv), joista tehokkaamman myös nyt koeajamallamme DSG-kaksoiskytkinautomaatilla.Litrainen, 75 hevosvoiman moottori on jätetty kolmen köyhimmän tason kumppaniksi, mutta Fabia-mallistoon esiteltiin Geneven autonäyttelyssä monista muista VW-konsernin tuotteista tuttu 1.0 TSI (95 tai 110 hv), joka on korvaamassa tämän 1.2 TSI:n ensi kesästä lähtien.Säästäväisimmät Scoutline-käyttäjät voivat valita myös 1,4-litraisen dieselmoottorin niin ikään kahdella eri voimakkuudella (90 hv automaattina ja 105 hv manuaalina).Samalla maavarallaMaastohenkisyys rajoittuu todellakin koristeisiin, sillä maavaraetua ei Scoutlinessa ole. Samaa alustakorkeutta käytetään edullisemmissa Fabian varustetasoissa, eikä rengaskokokaan, 215/45 R16 kevytmetallivantein, ole paletissa uniikki.Lopullisesti möyrintäajatukset sivuutettiin koeajoautoon lisätyillä suuremmilla 17-tuumaisilla vanteilla sekä urheilullisemmalla alustalla ynnä sporttiratilla ja -istuimilla.Näillä ajomukavuus on lähinnä GTI-tasoa. Tässä tapauksessa se ei kuitenkaan haittaa niin paljon, sillä jousitus ei hyvällä tiellä nypytä. Ja vaikka terävämmät töyssyt tuntuvatkin, kolinoiden ja resonanssiäänien puute luo laadukkaan yleisvaikutelman.Ajettavuus on yksiselitteisen hyvä. Pikku-Skoda taittuu kaikkiin käännöksiin luontevasti, ja kompaktit ulkomitat alleviivaavat suorituksen näppäryyttä. Ohjauksen tarmokas keskitys ansaitsee erikoismaininnan, ja myös suuntavakavuus on mallikelpoinen.110-heppainen kone liikuttaa Fabiaa melko sähäkästi, kunhan DSG:n pikku viivyttelyt liikkeellelähdöissä ottaa ennakkoon huomioon. Osa viimeksi mainitusta tosin purkautuu talvella ilmoille etupyörien sutimisena.Toimiva konttiViimeistään takaistuimen polvitilat paljastavat Fabia Combin kokoluokan. Tästä piirun verran suurempi autosegmentti takaa pitkälle aikuiselle parhaimmillaan väljemmät oltavat, mutta keskimittaiset ja lapset epäilemättä pärjäävät näilläkin eväillä.Tavaratilaa Fabia Combi tarjoaa oivasti auton kokonaispituus huomioon ottaen. Nostokynnys on ihailtavan alhainen, ja kontti syvä sekä käytännöllisillä yksityiskohdilla varusteltu.Muunneltavuus on toteutettu muodista poistuvaan tyyliin eli ensin pitää nostaa istuinosa, sitten vasta saa käännettyä selkänojan puolikkaat kumoon. Käytännön haittaa tästä ei aikaviiveen ohella ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaa ihastuaVaikka Fabia Combi Scoutline saattaa aluksi vaikuttaa omituiseltakin kimaralta maastohenkisyyttä, urheilullisuutta ja pikkufarkkua, käytännössä kombinaatio pelaa todella hyvin.Mutta niin se pelaa edullisemmassa Style-varustetasossakin. Siihen verrattuna Scoutlinen ulkonäöstä pitää todella tykätä, jos satsaa lisää reilut 1 800 euroa – muu vakiovarustelu kun on malleissa käytännössä identtinen.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenLisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi Škoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI 110 DSG A Hinta alkaen 23 545 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 926 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 6400–5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4257 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen