3.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style – raikkaasti hallituilla riskeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR on tutun autojätin tapa irroitella uutta etsiessään. Hyvää: muotoilu, ajettavuus Huonoa: pintakovuus, äänekkyys, muotoilu Crossovereiden sukujuurista liikkuu lukuisia erilaisia näkemyksiä, mutta Toyota RAV4 mainitaan usein eräänä ensimmäisistä. Sen varjolla tuntuukin hiukan oudolta, että viime vuosina räjähdysmäisesti kasvaneesta ajoneuvosegmentistä on puuttunut valmistajan tarjokas pienempään, meillä Nissan Qashqain hallitsemaan kokoluokkaan. Toyota C-HR onkin tutun valmistajan lupaus erilaisuudesta. Erikoisen mallinimen takaa löytyvät sanat Coupé High-Rider, joilla on määritelty auton olevan korkea ja linjakaskattoinen. Samalla huomio kiinnittyy erikoiseen muotoiluun, sillä kulmikas ulkokuori poikkeaa sekä muista katumaastureista että merkin omasta mallistosta. Toyota ylpeileekin, että tuotantovalmis C-HR muistuttaa poikkeuksellisen paljon mallin konseptiversioita. Aggressiivinen muotoilu tuskin vanhenee kovin kauniisti, mutta se on juuri tämän hetken näköinen. Särmikkäiden muotojen sivutuotteena tulevat tilat. C-HR:n sisätiloissa kaksi seikkaa on ylitse muiden. Hyvänmuotoinen tavaratila on maltilliset 377 litraa, eli noin 50 litraa esimerkiksi Qashqaita pienempi. Samalla takapenkki kärsii erikoisuudesta: takaistuimilta on lähes mahdotonta nähdä ulos sivuikkunoista, jotka loppuvat kurvien takia keskelle ovea. Mikäli jälkikasvu tuijottaa kuitenkin perhematkojen aikana vain tablettia, ei tästä muodostu merkittävää ongelmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erikoinen myös pinnan alta Muotoilun lisäksi merkittävä osa C-HR:n kehitystyöstä tehtiin Euroopassa. Pääinsinööri Hiroyuki Kodan mukaan hän hämmästyi eurooppalaisesta ajotavasta, jossa kuljettajat eivät mielellään hidasta vaan väistävät mahdolliset esteet, ajaen ripeästi ja tarkasti. Tämän vuoksi uudessa Priuksessa esitelty TNGA-alustarakenne viritettiin C-HR:ssä ajettavuutta painottaen ja muutoksia onkin tehty sekä etu- että taka-akselistoon. Liikkeellä C-HR:n suunnittelulähtökohdat ovat heti selvät. Ohjauspyörän kääntäminen ei kerro juurikaan eturenkaiden tekemisistä, mutta ohjaus on silti nopeampi ja suorempi kuin mihin Toyotalta on normaalisti totuttu. Mutkaisempikin kotitie on C-HR:llä miellyttävää ajettavaa, moottoritiet sujuvat vakaasti ja kaupunkikujilla auto on tarpeeksi näppärä vietävä. Alustan puolesta tehoa voisi olla hiukan enemmänkin, mutta hybridin 122 hevosvoimaa (90 kW) riittävät hyvin arkikäytössä. Korkean auton ryhdikkyys tuntuu kuitenkin jousituksen liioiteltuna pintakovuutena. Pintakovuuden lisäksi myös äänieristys herättää kysymysmerkkejä, sillä jo sileämmällä espanjalaistiestöllä renkaista kuuluu voimakasta huminaa. Lopullista tuomiota varten täytyy odottaa C-HR:n saapumista koeajoon kotimaan kamaralle. Äänimaailmaan vaikuttaa myös valittu voimalinja, sillä Toyotan 1,8-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridijärjestelmä CVT-vaihteistoineen loihtii konetilasta esiin melkoista mylvintää. Valitettavasti äänen sävy muistuttaa tehosekoittimeen joutunutta sorasäkkiä. Vinoneliöillä klubitunnelmaan Sisällä C-HR:n erikoinen muotoilu jatkuu. Koristelistoilla ja vinoneliöillä somistettu matkustamo onkin miellyttävä paikka. Useimmat kosketettavat materiaalit ovat laadukkaita, joskin halpoja poikkeuksiakin löytyy. Etupenkit ovat talon parhaat istuimet, mutta myös takaistuin soveltuu mainiosti ainakin kahdelle täysi-ikäiselle. Hallintalaitteet ovat tuttua Toyotaa, joten niistä ei löydy yllätyksiä. Jopa Toyota Touch -kosketusnäyttöjärjestelmä toimii tuttuun tapaan, ollen käytettävyydeltään alan keskitasoa. Toyota C-HR pyrkii tavoittelemaan merkin ulkopuolista ostajakuntaa mielenkiintoisen ulkomuoodon lisäksi hyvällä varustelulla. Ennakkotilausten perusteella ostajat ovatkin mieltyneet voimakkaimmin keskitason Active-varusteluun sekä kärkipaikan jakaviin Style- ja Premium-varusteluihin, jotka tuovatkin C-HR:ään sen muotoilun kaipaamaa pirteyttä. Kiitosta voi antaa kuitenkin jo perustason Life-varustelulle sen melko kattavien turvavarusteiden ansiosta, sillä mukana tulee jopa mukautuva vakionopeudensäädin. Voimalinjojen osalta ostajat keskittyneet hybridivoimalinjan ympärille, sillä eurooppalaisten tavoin suomalaisista ennakkotilaajista peräti 70% on valinnut Toyotan tutuksi tulleen hybridin. Muut mallistoversiot perustuvat 1,2-litraisen bensiiniturbon ympärille, johon saa halutessaan CVT-automaatin sekä nelivedon. Nelivedosta kuitenkin rangaistaan hinnastossa melkoisesti. Diesel-vaihtoehtoa ei ole tulossa, hybridin korkean menekin takia. Uusi tuttavuus Toyota C-HR jakaa varmasti mielipiteitä muotoilunsa ja ominaisuuksiensa puolesta, mutta sillä on hyvät ainekset tavoitella siivua kuumana käyvästä crossover-segmentistä. Aika näyttää kannattiko Akio Toyodan riskinotto antaa muotoilijoille ja eurooppalaisille suunnittelijoille tavallista enemmän vapautta. Lopputulos on kuitenkin sangen piristävä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style Hinta alkaen 32 968 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku 1,31 kWh, nikkelimetallihydridi Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 3,5 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 87 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 377 l Omamassa: 1460 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 3 v./100 tkm., hybridijärjestelmälle 10 v./300 tkm. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku