3.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style – raikkaasti hallituilla riskeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR on tutun autojätin tapa irroitella uutta etsiessään. Hyvää: muotoilu, ajettavuus Huonoa: pintakovuus, äänekkyys, muotoilu Crossovereiden sukujuurista liikkuu lukuisia erilaisia näkemyksiä, mutta Toyota RAV4 mainitaan usein eräänä ensimmäisistä. Sen varjolla tuntuukin hiukan oudolta, että viime vuosina räjähdysmäisesti kasvaneesta ajoneuvosegmentistä on puuttunut valmistajan tarjokas pienempään, meillä Nissan Qashqain hallitsemaan kokoluokkaan.Toyota C-HR onkin tutun valmistajan lupaus erilaisuudesta. Erikoisen mallinimen takaa löytyvät sanat Coupé High-Rider, joilla on määritelty auton olevan korkea ja linjakaskattoinen. Samalla huomio kiinnittyy erikoiseen muotoiluun, sillä kulmikas ulkokuori poikkeaa sekä muista katumaastureista että merkin omasta mallistosta. Toyota ylpeileekin, että tuotantovalmis C-HR muistuttaa poikkeuksellisen paljon mallin konseptiversioita. Aggressiivinen muotoilu tuskin vanhenee kovin kauniisti, mutta se on juuri tämän hetken näköinen.Särmikkäiden muotojen sivutuotteena tulevat tilat. C-HR:n sisätiloissa kaksi seikkaa on ylitse muiden. Hyvänmuotoinen tavaratila on maltilliset 377 litraa, eli noin 50 litraa esimerkiksi Qashqaita pienempi. Samalla takapenkki kärsii erikoisuudesta: takaistuimilta on lähes mahdotonta nähdä ulos sivuikkunoista, jotka loppuvat kurvien takia keskelle ovea. Mikäli jälkikasvu tuijottaa kuitenkin perhematkojen aikana vain tablettia, ei tästä muodostu merkittävää ongelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErikoinen myös pinnan altaMuotoilun lisäksi merkittävä osa C-HR:n kehitystyöstä tehtiin Euroopassa. Pääinsinööri Hiroyuki Kodan mukaan hän hämmästyi eurooppalaisesta ajotavasta, jossa kuljettajat eivät mielellään hidasta vaan väistävät mahdolliset esteet, ajaen ripeästi ja tarkasti. Tämän vuoksi uudessa Priuksessa esitelty TNGA-alustarakenne viritettiin C-HR:ssä ajettavuutta painottaen ja muutoksia onkin tehty sekä etu- että taka-akselistoon.Liikkeellä C-HR:n suunnittelulähtökohdat ovat heti selvät. Ohjauspyörän kääntäminen ei kerro juurikaan eturenkaiden tekemisistä, mutta ohjaus on silti nopeampi ja suorempi kuin mihin Toyotalta on normaalisti totuttu. Mutkaisempikin kotitie on C-HR:llä miellyttävää ajettavaa, moottoritiet sujuvat vakaasti ja kaupunkikujilla auto on tarpeeksi näppärä vietävä. Alustan puolesta tehoa voisi olla hiukan enemmänkin, mutta hybridin 122 hevosvoimaa (90 kW) riittävät hyvin arkikäytössä. Korkean auton ryhdikkyys tuntuu kuitenkin jousituksen liioiteltuna pintakovuutena.Pintakovuuden lisäksi myös äänieristys herättää kysymysmerkkejä, sillä jo sileämmällä espanjalaistiestöllä renkaista kuuluu voimakasta huminaa. Lopullista tuomiota varten täytyy odottaa C-HR:n saapumista koeajoon kotimaan kamaralle. Äänimaailmaan vaikuttaa myös valittu voimalinja, sillä Toyotan 1,8-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridijärjestelmä CVT-vaihteistoineen loihtii konetilasta esiin melkoista mylvintää. Valitettavasti äänen sävy muistuttaa tehosekoittimeen joutunutta sorasäkkiä.Vinoneliöillä klubitunnelmaanSisällä C-HR:n erikoinen muotoilu jatkuu. Koristelistoilla ja vinoneliöillä somistettu matkustamo onkin miellyttävä paikka. Useimmat kosketettavat materiaalit ovat laadukkaita, joskin halpoja poikkeuksiakin löytyy. Etupenkit ovat talon parhaat istuimet, mutta myös takaistuin soveltuu mainiosti ainakin kahdelle täysi-ikäiselle. Hallintalaitteet ovat tuttua Toyotaa, joten niistä ei löydy yllätyksiä. Jopa Toyota Touch -kosketusnäyttöjärjestelmä toimii tuttuun tapaan, ollen käytettävyydeltään alan keskitasoa.Toyota C-HR pyrkii tavoittelemaan merkin ulkopuolista ostajakuntaa mielenkiintoisen ulkomuoodon lisäksi hyvällä varustelulla. Ennakkotilausten perusteella ostajat ovatkin mieltyneet voimakkaimmin keskitason Active-varusteluun sekä kärkipaikan jakaviin Style- ja Premium-varusteluihin, jotka tuovatkin C-HR:ään sen muotoilun kaipaamaa pirteyttä. Kiitosta voi antaa kuitenkin jo perustason Life-varustelulle sen melko kattavien turvavarusteiden ansiosta, sillä mukana tulee jopa mukautuva vakionopeudensäädin.Voimalinjojen osalta ostajat keskittyneet hybridivoimalinjan ympärille, sillä eurooppalaisten tavoin suomalaisista ennakkotilaajista peräti 70% on valinnut Toyotan tutuksi tulleen hybridin. Muut mallistoversiot perustuvat 1,2-litraisen bensiiniturbon ympärille, johon saa halutessaan CVT-automaatin sekä nelivedon. Nelivedosta kuitenkin rangaistaan hinnastossa melkoisesti. Diesel-vaihtoehtoa ei ole tulossa, hybridin korkean menekin takia.Uusi tuttavuusToyota C-HR jakaa varmasti mielipiteitä muotoilunsa ja ominaisuuksiensa puolesta, mutta sillä on hyvät ainekset tavoitella siivua kuumana käyvästä crossover-segmentistä. Aika näyttää kannattiko Akio Toyodan riskinotto antaa muotoilijoille ja eurooppalaisille suunnittelijoille tavallista enemmän vapautta. Lopputulos on kuitenkin sangen piristävä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style Hinta alkaen 32 968 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku 1,31 kWh, nikkelimetallihydridi Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 3,5 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 87 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 377 l Omamassa: 1460 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 3 v./100 tkm., hybridijärjestelmälle 10 v./300 tkm. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen