22.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux GR Sport – tällä Kalle (tai Alonso) driftaisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hilux GR Sport on kuin viikonloppuversio arkisen työjuhdan mallistossa. Hyvää: pirteä kokonaisuus, mukavat istuimet, käytännöllisyys säilytetty. Huonoa: tavallistakin pompottavampi jousitus tyhjänä (kuuluu avolavaan). Villi GR Sport -varustelu saattaa aluksi kuulostaa hassulta yhdistelmältä tavara-automaiseen Toyota Hilux -avolavaan. Mutta kun muistetaan, että Toyota Gazoo Racing on pyörittänyt Kalle Rovanperän Yaristen ohella Dakar-ralleihin osallistuvia Hiluxeja muun muassa F1-kuski Fernando Alonson ohjastamana, sporttihöysteet alkavat asettua paremmin uomiinsa. Oli aika ottaa rallimalliin tarkempaa otetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jäykemmät lehtijouset Ulkoapäin GR Sport erottuu tavallisemmista Hiluxeista muutenkin kuin Toyotan maahantuojan koeajoyksilöön teettämällä punamustalla teippauksella. Silmiinpistävin piirre löytyy keulamaskista, missä valmistajan logo on korvattu kookkaalla TOYOTA-tekstillä, jollainen on avolavamaailmassa yleensä tavattu sijoittaa auton takalaitaan. Pikanttina mutta tärkeänä lisänä tulevat myös ajovalopesimet, joita ei muista Hiluxeista löydy. Muun muassa lokasuojan kaaret, sivupeilit ja ovenkahvat ovat mustat – tosin vastaava väritys löytyy jo seuraavaksi kalleimmasta Invincible-varustetasosta, jonka koeajoimme pari vuotta sitten, kun Hilux edellisen kerran uudistui. Sen sijaan 17-tuumaiset GR Sport -vanteet ovat omanlaisensa, ja myös alustan osia on sävytetty uudelleen: jarrusatulat, etukierrejouset sekä takaiskunvaimentimet ovat punaiset, kun taas etuiskarit ja takapään lehtijouset on jätetty mustiksi. Alustan viilaaminen ei ole jäänyt pelkiksi värieroiksi, sillä Invinsiblen ja sitä alempana mallistossa olevan Active-tason niin kutsuttua Comfort-takajousitusta ei GR Sportista löydy – toisin sanoen takajousitus on jäykempi. Myös iskunvaimentimet niin edessä kuin takanakin ovat hieman kireämmäksi viritetyt. Puuppolan punaista Muuten GR Sport on teknisesti samanlainen kuin edullisemmat versiot. Moottorina käytetään Hiluxin kahdesta koneesta suurempaa eli 2,8-litraista, joka löytyy samaisena 150 kilowatin (204 hv) tehoversiona Invinsiblestä, ja jonka saa myös Activeen. Viimeksi mainitun lähtömalleissa ja edullisimmassa Life-tasossa voimanlähde on neljä desiä pienempi 110 kW:n (150 hv) tehoineen. GR Sportin vaihteistona on aina kuusiportainen automaatti. Kytkettävä neliveto hitaine ajoalueineen ja takatasauspyörästön lukkoineen kuuluu luonnollisesti kuvaan. Sisällä motorsport-tunnelma on vielä ulkokuortakin enemmän läsnä kojelaudan hiilikuitua muistuttavan paneelin ja joka paikkaan sijoiteltujen punaisten raitojen sekä verhoilun tikkausten myötä. Istuimissa on erityinen nahka/alcantara-verhoilu, ja myös turvavyöt ovat punaiset. Ohjauspyörän takaa löytyvät vaihtolavat ja alumiiniset poljinpinnat erottavat nekin GR Sportin muista Hiluxeista. Vauhtiversio on Hilux-malliston kallein. GR Sportista pyydettävä hinta vaikuttaa kieltämättä kovalta – yli 90 tuhatta euroa ja koeajoautossa jo päälle sata tonnia – mutta iso osa johtuu viisipaikkaisen version kokemasta Suomen autoverotuksesta. Jos tyytyy kahteen istuinpaikkaan, jolloin pitkän Double Cab -ohjaamon takaosa toimii käytännöllisenä sisätavaratilana, auto maksaakin perushinnaltaan enää reilut 66 000 euroa. Hintaeroa vastaavalla moottorilla ja ohjaamolla varustettuun Invinsibleen kertyy, istuinpaikoista riippuen, kohtuullisesti noin 1 800–2 500 euroa. Halutessaan Hiluxia – siis myös GR Sportia – saa tietysti tuunattua lisähintaan vieläkin erottuvammaksi. Koeajoautossa oli Gazoo Racing -teippien lisäksi muun muassa maskiin upotettu led-lisävalo, lavakaari, kokoonrullattava alumiininen lavakansi sekä lavan pohjalla ulosvedettävä lastaustaso, jotka istuvat kieltämättä kokonaisuuteen hyvin. Osittaista mukavuutta Kun Hilux GR Sportilla lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle henkilöauton jälkeen eikä avolavalla ole tullut hetkeen ajettua, käy välittömästi ilmi, ettei tämä mikään herkkä pikkusportti ole. Ohjaus on tunnoton ja kääntöympyrä suuri, moottori humisee kiihdytyksessä kuuluvasti ja koko auto tuntuu yksiselitteisen järkälemäiseltä. Myös mukavuuden kanssa on vähän niin ja näin. Jousitus pompottaa jatkuvasti niin maantiellä kuin taajamassakin, eikä myöhemmin takaistuimelle istutettu matkustaja kovin paljon kiittele, kun pick-upin kovaksi keitetty peräpää pompahtaa hidastetöyssyn ylitse. Mutta nämähän ovat avolavamaailmassa jokapäiväisiä juttuja, ja jokunen puntti lavalle terveisten sekaan tekee kulusta eittämättä miellyttävämpää. Hyviä puoliakin löytyy. Kuljettajan istuin on suurikokoinen ja mukava, ja ajoasento järjestyy hyväksi – ohjauspyörä voisi tosin säätyä vieläkin lähemmäs. Myös Hiluxin hiljaisuus hämmentää: edellä mainittu kiihdytyshumina jää ainoaksi melunlähteeksi, sillä tasakaasulla moottori pitää mölyt mahassaan ja erillinen runko eristää pyörä-äänet tyystin pois matkustamosta. Vain tuuli suhisee kesäistä moottoritienopeutta viiletettäessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rinnettä ja rinkilöitä Ja kun alla oli tämänkaltainen ajoneuvo, oli tietysti pakko piipahtaa myös päällysteen – ja lopulta koko tien – ulkopuolella. Koeajo-olosuhteet eivät edustaneet ihan Ouninpohjan soraränniä tai Lähi-Idän aavikoita, mutta metsäautotie ja käytöstä poistettu sorakuoppa toimivat hyvinä korvikkeina. Asfaltilta tutuksi tullut kaasupolkimen tuntuma osoittautui maastokokeessa oivalliseksi, sillä vauhdin annostelu sujuu erittäin tarkasti niin nopealla kuin hitaallakin ajoalueella. Näpeille lyömätön ohjaus – sen tunnottomuuden vastineeksi – sekä vaihteiston viiveetön kytkeytyminen D- ja R-asentojen välillä heijaustilanteita ajatellen erottavat aidon maasturin katumaasturista. Niinpä uskalsin möyriä Hiluxilla paikkoihin, joihin vaikkapa Corolla Cross -käyttötestiautoamme on aivan turha mennä rikkomaan. Sama pätee metsäautotiellä ajamiseen. Vaikka katumaasturi onkin täällä tavalliseen henkilöautoon verrattuna maavaraltaan melko ylivoimainen kapistus, pick-up nostaa riman vieläkin korkeammalle. Vauhtia ei tarvitse töyssyjen tai keskiheinikossa piilevien kivien vuoksi rajoittaa lainkaan, ja joku 50 km/h tuntuu ainakin etuistuimilla melkein mukavammalta kuin sama nopeus taajamakadulla. Ei ole epäilystäkään, että Hilux on suunniteltu nimenomaan tällaisiin olosuhteisiin, ja oikeastaan näistä oloista auton suorituskyky tavallaan vasta alkaa. Jos siis käyttää Hiluxiaan pääosin kaupungissa, kannattaa aina välillä piipahtaa huonoillakin teillä, sen verran hyvä mieli retkestä tulee. Lopuksi lapsettaa. Kaarran avoimelle sorakentälle, ja Gazoo Racing -hengessä kytken päälle takavedon sekä tilttaan luistoneston sekä ajonvakautuksen pois päältä. Ohjaus tappiin ja kaasu pohjaan – ja Japanin jättiläinen ryhtyy piirtämään nöyrästi donitseja elektroniikan mitenkään puuttumatta asiaan. Lienevätköhän Kalle tai Fernando kokeilleet asiaa jossakin Toyotan PR-tapahtumassa? Jos eivät, niin suosittelemme. Teksti Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport Automaatti POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. dieselmoottori 2 755 cm3 6-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 500 Nm WLTP-kulutus 9,8 l/100km CO2-päästöt 249 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,7 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 5 325 mm Leveys 1 910 mm Korkeus 1 865 mm Akseliväli 3 085 mm Lavan mitat Pituus 1 525 mm Leveys 1 540 mm Korkeus 480 mm Omamassa 2 205 kg kantavuus 1 010 kg perävaunu 3 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 91 153 € koeajoauto 103 048 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe