23.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen e-Up Cargo vie paketit perille sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieniä pakettikuljetuksia voi hoitaa myös täyssähköisesti. Kotimaassamme muokattu Volkswagen e-Up Cargo ilmoittautuu tehtävään, mutta ei halvalla. Hyvää: Voimalinja, ketteryys. Huonoa: Sähkön mukana nouseva ostohinta. Ensin saatiin pikkuauto Up, sitten täyssähköinen e-Up ja ensiksi mainitusta muokattiin kotimaassa pieni pakettiautoversio Up Cargo. Kukahan keksisi mitä tästä seurasi seuraavaksi. Markkinoilla on kuin onkin täyssähköinen pieni pakettiautoversio Volkswagen e-Up Cargo, jonka muutostyöt on tehty Suomessa. Lyhyesti tämä tuote sopii siihen käyttöön mihin se on tehty, eli pakettikuljetuksiin kaupungin sisällä. Tosin silloinkin pitää huomioida rajallinen toimintamatka ja osa varmasti köhii hyvän tovin auton hintalapun nähtyään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei niin kovin Style Ajoasento on jopa keskimittaiselle kompromissi. Polkimet saisivat olla kauempana, mutta ratti lähempänä. Samaan aikaan reisituki jää laihaksi, vaikka kuinka yrittää saada kompromissia aikaiseksi. Kosketusnäytötön tietoviihdejärjestelmä tuntuu jo hieman vanhanaikaiselta, etenkin kun sen käyttöliittymäkin on lähes kuin kosketusnäytöille suunniteltu. Tämä tekee käyttämisestä kömpelöä sen vähän osalta, mitä siihen joutuu koskemaan. Kovinkaan paljon se ei nimittäin tarjoa ja oikeammin tarkoituksena on hyödyntää omaa puhelinta tietoviihdejärjestelmänä. Kojelaudan koristelista näyttää, kuin joku olisi heittänyt Pärren kalaverkot uimaan epoksihartsiin, mutta tämä lienee epäolennaista. Sen sijaan auton olemattomat suljetut säilytystilat ovat puute. Työtä tekevä kuljettaja ei saa kannettavaa tietokonetta mihinkään eikä etuistuimien selkänojissakaan ole taskuja. Onneksi tasaisella pohjalla varustetun tavaratilan käytettävyys on henkilöautoksi hyvällä tolalla. Lastausaukko on suhteessa suurehko ja tila hyvin kuutiomainen. Pakettiautoluokassa suoritus ei ole aivan yhtä vaikuttava ja kaikenlaiset kiinnityskoukut uupuvat. Tämä on pieni haaste, sillä kantavuutta riittäisi varustelusta riippuen kantavuus 326-357 kilogrammaa. Sellainen kuorma on syytä sitoa kiinni. Volkswagen e-Up Cargo Pienen auton hyviin puoliin lukeutuu kulutus myös sähköversiossa. Koeajon aikana saimme kulutuksen alhaisimmillaan noin 12 kilowattitunnin lukemiin sataa kilometriä kohden ja toisessa ääripäässä se nousi noin 25 kilowattitunnin tuntumaan moottoritiellä sadesäällä. Lämpötila pysyi plussan puolella, joten kaikkein kovinta haastetta ei heitetty. Näin pääsimme koeajon aikana selvästi yli 200 kilometriä yhdellä latauksella, mutta toki WLTP-mittaustavan mukainen 260 kilometriä jäi näissä olosuhteissa saavuttamatta. Ulkolämpötila vaati kuitenkin sisätilojen lämmittämistä. Niin sanottu pikalatausteho on tässä tapauksessa siinä määrin rajallinen, että kovin lyhyen kahvitauon aikana akkua ei täytetä sen pienehköstä koosta huolimatta. Ihannetilanteessa akku täyttyy 80 prosentin varaukseen tunnissa, joten hieman pidennetty lounastauko voi sallia iltapäivälle toisen yhtä pitkän lenkin. Ajettavuus ja jousitusmukavuus kuuluu, jälleen autoluokka huomioiden, pikkukansanauton parempiin puoliin. Kyseessä ei missään nimessä ole ratilla varustettu sardiinipurkki, kuten tämän kokoluokan autot vuosia takaperin vielä olivat. Ketterä se toki yhä on, mutta samaan aikaan myös vakaa ja hyvä ajettava suuremmissakin nopeuksissa. Melutaso on siedettävä, vaikka takarenkaiden suunnalta tulee runsaasti ääntä. Eikä ihme – onhan siellä paljasta peltiä näkyvissä. Sadekeleillä sitä epäilee, että on jättänyt jonkin oven tai ikkunan raolleen. Melu on kuitenkin suhisevaa eikä renkaiden jyrinä ole paha autoluokka huomioiden. Kaupunkinopeuksissa, joihin tämä auto on tarkoitettu, nämä seikat eivät vaivaa. Toisaalta auton yli 26 000 euron lähtöhinta antaa odottaa ehkä vieläkin enemmän. Sähköisestä voimalinjasta on maksettava noin 10 000 euron lisähinta. Korotus on prosentuaalisesti karmea, varsinkin pienehkön akkukoon huomioiden. Se on kuitenkin realismia ja sähköinen Volkswagen e-Up Cargo saattaa silti maksaa itsensä takaisin ahkerasti päivittäin ajavalle. Muille on tarjolla polttomoottoriversio. Työkäyttöön tämänkaltainen auto ostetaan useammin taskulaskimen, kuin himojen pohjalta. Teksti ja kuvat: Henri Posa Volkswagen e-up Cargo Style Hinta alkaen 26 860 € Moottori Etuveto. Sähkömoottori. Teho 61 kW (83 hv) Vääntö 212 Nm Vääntö 212 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (2 x 16 A, 1 x 32A), CCS 40 kW. Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km 14,4 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 3600 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1507 mm, akseliväli 2417 mm Tavaratila: 950 l Omamassa: 1248 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan