23.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen e-Up Cargo vie paketit perille sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieniä pakettikuljetuksia voi hoitaa myös täyssähköisesti. Kotimaassamme muokattu Volkswagen e-Up Cargo ilmoittautuu tehtävään, mutta ei halvalla. Hyvää: Voimalinja, ketteryys. Huonoa: Sähkön mukana nouseva ostohinta. Ensin saatiin pikkuauto Up, sitten täyssähköinen e-Up ja ensiksi mainitusta muokattiin kotimaassa pieni pakettiautoversio Up Cargo. Kukahan keksisi mitä tästä seurasi seuraavaksi. Markkinoilla on kuin onkin täyssähköinen pieni pakettiautoversio Volkswagen e-Up Cargo, jonka muutostyöt on tehty Suomessa.Lyhyesti tämä tuote sopii siihen käyttöön mihin se on tehty, eli pakettikuljetuksiin kaupungin sisällä. Tosin silloinkin pitää huomioida rajallinen toimintamatka ja osa varmasti köhii hyvän tovin auton hintalapun nähtyään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi niin kovin StyleAjoasento on jopa keskimittaiselle kompromissi. Polkimet saisivat olla kauempana, mutta ratti lähempänä. Samaan aikaan reisituki jää laihaksi, vaikka kuinka yrittää saada kompromissia aikaiseksi.Kosketusnäytötön tietoviihdejärjestelmä tuntuu jo hieman vanhanaikaiselta, etenkin kun sen käyttöliittymäkin on lähes kuin kosketusnäytöille suunniteltu. Tämä tekee käyttämisestä kömpelöä sen vähän osalta, mitä siihen joutuu koskemaan. Kovinkaan paljon se ei nimittäin tarjoa ja oikeammin tarkoituksena on hyödyntää omaa puhelinta tietoviihdejärjestelmänä.Kojelaudan koristelista näyttää, kuin joku olisi heittänyt Pärren kalaverkot uimaan epoksihartsiin, mutta tämä lienee epäolennaista. Sen sijaan auton olemattomat suljetut säilytystilat ovat puute. Työtä tekevä kuljettaja ei saa kannettavaa tietokonetta mihinkään eikä etuistuimien selkänojissakaan ole taskuja. Onneksi tasaisella pohjalla varustetun tavaratilan käytettävyys on henkilöautoksi hyvällä tolalla. Lastausaukko on suhteessa suurehko ja tila hyvin kuutiomainen.Pakettiautoluokassa suoritus ei ole aivan yhtä vaikuttava ja kaikenlaiset kiinnityskoukut uupuvat. Tämä on pieni haaste, sillä kantavuutta riittäisi varustelusta riippuen kantavuus 326-357 kilogrammaa. Sellainen kuorma on syytä sitoa kiinni. Volkswagen e-Up CargoPienen auton hyviin puoliin lukeutuu kulutus myös sähköversiossa. Koeajon aikana saimme kulutuksen alhaisimmillaan noin 12 kilowattitunnin lukemiin sataa kilometriä kohden ja toisessa ääripäässä se nousi noin 25 kilowattitunnin tuntumaan moottoritiellä sadesäällä. Lämpötila pysyi plussan puolella, joten kaikkein kovinta haastetta ei heitetty.Näin pääsimme koeajon aikana selvästi yli 200 kilometriä yhdellä latauksella, mutta toki WLTP-mittaustavan mukainen 260 kilometriä jäi näissä olosuhteissa saavuttamatta. Ulkolämpötila vaati kuitenkin sisätilojen lämmittämistä.Niin sanottu pikalatausteho on tässä tapauksessa siinä määrin rajallinen, että kovin lyhyen kahvitauon aikana akkua ei täytetä sen pienehköstä koosta huolimatta. Ihannetilanteessa akku täyttyy 80 prosentin varaukseen tunnissa, joten hieman pidennetty lounastauko voi sallia iltapäivälle toisen yhtä pitkän lenkin.Ajettavuus ja jousitusmukavuus kuuluu, jälleen autoluokka huomioiden, pikkukansanauton parempiin puoliin. Kyseessä ei missään nimessä ole ratilla varustettu sardiinipurkki, kuten tämän kokoluokan autot vuosia takaperin vielä olivat. Ketterä se toki yhä on, mutta samaan aikaan myös vakaa ja hyvä ajettava suuremmissakin nopeuksissa. Melutaso on siedettävä, vaikka takarenkaiden suunnalta tulee runsaasti ääntä. Eikä ihme – onhan siellä paljasta peltiä näkyvissä.Sadekeleillä sitä epäilee, että on jättänyt jonkin oven tai ikkunan raolleen. Melu on kuitenkin suhisevaa eikä renkaiden jyrinä ole paha autoluokka huomioiden. Kaupunkinopeuksissa, joihin tämä auto on tarkoitettu, nämä seikat eivät vaivaa.Toisaalta auton yli 26 000 euron lähtöhinta antaa odottaa ehkä vieläkin enemmän. Sähköisestä voimalinjasta on maksettava noin 10 000 euron lisähinta. Korotus on prosentuaalisesti karmea, varsinkin pienehkön akkukoon huomioiden.Se on kuitenkin realismia ja sähköinen Volkswagen e-Up Cargo saattaa silti maksaa itsensä takaisin ahkerasti päivittäin ajavalle. Muille on tarjolla polttomoottoriversio. Työkäyttöön tämänkaltainen auto ostetaan useammin taskulaskimen, kuin himojen pohjalta.Teksti ja kuvat: Henri Posa Volkswagen e-up Cargo Style Hinta alkaen 26 860 € Moottori Etuveto. Sähkömoottori. Teho 61 kW (83 hv) Vääntö 212 Nm Vääntö 212 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (2 x 16 A, 1 x 32A), CCS 40 kW. Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km 14,4 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 3600 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1507 mm, akseliväli 2417 mm Tavaratila: 950 l Omamassa: 1248 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla