18.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Up Cargo on markkinoidemme pienin pakettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Up Cargo on hivenen yliampuva mallinimi torikassille. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, kulutus. Huonoa: ajoasento, melutaso, suorituskyky. Toimituspäällikkö tarjosi ajoon alle tuhatkiloista kaksipaikkaista saksalaista vapaastihengittävällä moottorilla. Nopein käsi ei voittanut, pihalla odotti Volkswagen Up Cargo. Pidempään tuumatessa olisi hoksannut Porsche 718 Boxsterinkin olevan painavampi ja ahdettu. Koeajo oli silti virkistävä paluu perusasioiden äärelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoneliötVolkswagen Up Cargo on pakettiautoversiona uutuus, mutta muuten vanha tuttu henkilöautona. Viisiovinen nelipaikkainen Up täyttää kohta jo kymmenen vuotta. Valmistajan esitteessä ja takaluukussa mallinimi kirjoitetaan pienellä ja huutomerkin kera up! Myyntikäyrät eivät kuitenkaan ole totelleet ylös-käskyä, tosin koko tämä pienin A-segmentti on hiipunut vaurastuvassa maanosassamme. Tarkoituksenmukainen koppimuoto ilman näyttäviä yksityiskohtia ei ole tarpeeksi houkutteleva. Kääntöpuolena sisätilat ovat runsaammat kuin ulkomitoista ikinä arvaisi ja aivan korin kulmiin sijoitetut pyörät tuovat luokkaa isomman auton ajettavuutta. Kevyt kori kulkee iloisesti ja taloudellisesti pienemmälläkin moottorilla.Muutostyö SuomessaUpin pakettiautomuunnos on tehty Suomessa lisäämällä tasainen tavaratilan pohja pystyllä etulaidalla. Irrotetun takapenkin saa mukaan, asennuksen voi tehdä pakun ostossa säästetyn arvonlisäveron maksettuaan.Takaturvavyöt on jätetty paikoilleen, mutta tavaroiden kiinnitykseen niistä ei ole vastakappaleiden puuttuessa. Kiinnityskoukkuja ei ole, vaikka kantavuutta on yli 400 kg ja tilaa liki kuutio (930 l). Tilan etureunaan ei yletä takaluukusta, mutta takasivuovista pääsee tilaan käsiksi. Ehkä juuri tämän takia viisiovinen versio on valittu tarkoitukseen, kolmiovista koria ei taideta tuodun Suomeen koskaan. Pohjalevyn alle jäävä takajalkatila on ainut paikka piilottaa arvoesineet, kuten läppäri. Vaneripohjan alla on myös täykokoinen vararengas.Vain bensiinimoottorillaHenkilöautona tätä nykyä ainoa vaihtoehto on täyssähköinen e-Up, mutta pakettiauton voimanlähde puolestaan on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori viisilovisella manuaalivaihteistolla. Ilman turboa tehoa ja varsinkin vääntömomenttia on niukasti. Taajamassa ahkera kepittäjä liikkuu ripeästi oivien välitysten ja helpon kytkimen ansiosta, kunhan ei noudata vaihto-opastimen neuvoja aina vain isommasta pykälästä. Toisaalta silloin kulutuskaan ei ihan pysy annetussa viidessä litrassa.Joka tapauksessa moottoritiellä meno hyytyy eikä ohituskiihtyvyydestä voi puhua. Huudattamallakaan moottorin ääntä ei saa kuuluviin. Se ei johdu hyvästä äänieristyksestä vaan eristämättömän tavaratilan kautta sisään tunkevan nastojen ja sepelin rapinasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNostalgiakaistallaUp tuo tuulahduksen menneisyydestä. Rehellisessä pikkuautomaisuudessaan sen tuoma tuntuma tien pintaan on suora ja välitön, mutta ei suinkaan epämukava. Kevyt auto taittuu mutkiin innokkaasti, ohjaus on tarkka ja tunnokas. Liukkaus ja pidon vaihtelut välittyvät niin istuimen kuin ratinkin kautta. Olkoonkin hieman meluista, Upia ajaa mielikseen.Lähetti- ja pizzafirmat tuskin kuitenkaan miettivät kuskiensa ajomieltymyksiä vaan rahaa. Up ei pienuudestaan huolimatta ole markkinoiden halvin pakettiauto, se kunnia kuuluu Fiat Fiorinolle ja vieläpä kolme kertaa suuremmalla tavaratilalla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Up Cargo Hinta alkaen 16 382 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 48 kW (65 hv), 5500 r/min Vääntö 91 Nm (2950–3150 r/min) Vääntö 91 Nm (2950–3150 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,6 s Huippunopeus 163 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 3600 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2412 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen