18.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Up Cargo on markkinoidemme pienin pakettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Up Cargo on hivenen yliampuva mallinimi torikassille. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, kulutus. Huonoa: ajoasento, melutaso, suorituskyky. Toimituspäällikkö tarjosi ajoon alle tuhatkiloista kaksipaikkaista saksalaista vapaastihengittävällä moottorilla. Nopein käsi ei voittanut, pihalla odotti Volkswagen Up Cargo. Pidempään tuumatessa olisi hoksannut Porsche 718 Boxsterinkin olevan painavampi ja ahdettu. Koeajo oli silti virkistävä paluu perusasioiden äärelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoneliötVolkswagen Up Cargo on pakettiautoversiona uutuus, mutta muuten vanha tuttu henkilöautona. Viisiovinen nelipaikkainen Up täyttää kohta jo kymmenen vuotta. Valmistajan esitteessä ja takaluukussa mallinimi kirjoitetaan pienellä ja huutomerkin kera up! Myyntikäyrät eivät kuitenkaan ole totelleet ylös-käskyä, tosin koko tämä pienin A-segmentti on hiipunut vaurastuvassa maanosassamme. Tarkoituksenmukainen koppimuoto ilman näyttäviä yksityiskohtia ei ole tarpeeksi houkutteleva. Kääntöpuolena sisätilat ovat runsaammat kuin ulkomitoista ikinä arvaisi ja aivan korin kulmiin sijoitetut pyörät tuovat luokkaa isomman auton ajettavuutta. Kevyt kori kulkee iloisesti ja taloudellisesti pienemmälläkin moottorilla.Muutostyö SuomessaUpin pakettiautomuunnos on tehty Suomessa lisäämällä tasainen tavaratilan pohja pystyllä etulaidalla. Irrotetun takapenkin saa mukaan, asennuksen voi tehdä pakun ostossa säästetyn arvonlisäveron maksettuaan.Takaturvavyöt on jätetty paikoilleen, mutta tavaroiden kiinnitykseen niistä ei ole vastakappaleiden puuttuessa. Kiinnityskoukkuja ei ole, vaikka kantavuutta on yli 400 kg ja tilaa liki kuutio (930 l). Tilan etureunaan ei yletä takaluukusta, mutta takasivuovista pääsee tilaan käsiksi. Ehkä juuri tämän takia viisiovinen versio on valittu tarkoitukseen, kolmiovista koria ei taideta tuodun Suomeen koskaan. Pohjalevyn alle jäävä takajalkatila on ainut paikka piilottaa arvoesineet, kuten läppäri. Vaneripohjan alla on myös täykokoinen vararengas.Vain bensiinimoottorillaHenkilöautona tätä nykyä ainoa vaihtoehto on täyssähköinen e-Up, mutta pakettiauton voimanlähde puolestaan on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori viisilovisella manuaalivaihteistolla. Ilman turboa tehoa ja varsinkin vääntömomenttia on niukasti. Taajamassa ahkera kepittäjä liikkuu ripeästi oivien välitysten ja helpon kytkimen ansiosta, kunhan ei noudata vaihto-opastimen neuvoja aina vain isommasta pykälästä. Toisaalta silloin kulutuskaan ei ihan pysy annetussa viidessä litrassa.Joka tapauksessa moottoritiellä meno hyytyy eikä ohituskiihtyvyydestä voi puhua. Huudattamallakaan moottorin ääntä ei saa kuuluviin. Se ei johdu hyvästä äänieristyksestä vaan eristämättömän tavaratilan kautta sisään tunkevan nastojen ja sepelin rapinasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNostalgiakaistallaUp tuo tuulahduksen menneisyydestä. Rehellisessä pikkuautomaisuudessaan sen tuoma tuntuma tien pintaan on suora ja välitön, mutta ei suinkaan epämukava. Kevyt auto taittuu mutkiin innokkaasti, ohjaus on tarkka ja tunnokas. Liukkaus ja pidon vaihtelut välittyvät niin istuimen kuin ratinkin kautta. Olkoonkin hieman meluista, Upia ajaa mielikseen.Lähetti- ja pizzafirmat tuskin kuitenkaan miettivät kuskiensa ajomieltymyksiä vaan rahaa. Up ei pienuudestaan huolimatta ole markkinoiden halvin pakettiauto, se kunnia kuuluu Fiat Fiorinolle ja vieläpä kolme kertaa suuremmalla tavaratilalla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Up Cargo Hinta alkaen 16 382 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 48 kW (65 hv), 5500 r/min Vääntö 91 Nm (2950–3150 r/min) Vääntö 91 Nm (2950–3150 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,6 s Huippunopeus 163 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 3600 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2412 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa