Yamaha MT-07

Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 10.4.2021

Koeajo: Yamaha MT-07 – Mahtavan Tasainen

Luokkansa markkinajohtaja Yamaha MT-07 uudistui maltillisesti, ja kokonaisuus on taas astetta parempi. Hyvää: ajamisen helppous, moottorin luonne, hinta. Huonoa: luistokytkimen puute.

Kilpailu alle 10 000 euron hintaisten nakupyörien luokassa on kova, mutta siitä huolimatta Yamaha MT-07 on onnistunut pitämään harteillaan markkinajohtajan viitan aina ensiesittelystään eli vuodesta 2014 lähtien. Nyt MT-07 uudistuu toisen kerran seitsemän vuoden aikana. Muutokset ovat pieniä eivätkä muuta peruskonseptia, mutta parantavat kokonaisuutta jälleen pykälän ylöspäin.

Yamaha MT-07

Suomalaisnopeuksiin sopiva

Euro 5 -päivityksen yhteydessä kaksisylinterisen rivimoottorin teho on pyöristynyt hieman alaspäin. Lukema on nyt 73 hevosvoimaa, mutta terävän kaasuvasteen ja vahvan keskialueen väännön ansiosta moottori tuntuu tätä väkevämmältä. Parhaimmillaan moottori on suomalaisilla nopeuksilla, noin 80–120 km/h -haarukassa. Värinät ovat tällöin olemattomat ja ääni miellyttävän hiljainen, mutta tarvittaessa kiihtyvyyttä on ohituksiin riittävästi.

Yamaha MT-07

Leveämmän ja korkeamman ohjaustangon ansiosta ajoasento on nyt pystympi. Myös tankki vaikuttaa aiempaa leveämmältä, mikä tuo ajamiseen ison pyörän tuntua. Samalla MT-07 sopii aiempaa paremmin isokokoisille kuljettajille. Ryhdikkään ajoasennon ansiosta Yamaha taittuu kaupunkiajoon mainiosti.

Yamaha MT-07

Kevyt kytkinkahva, sujuvatoiminen vaihteisto ja lyhyehköt pienimpien vaihteiden välitykset ovat omiaan kaupunkipyörityksissä – eikä alhaisesta 184 kilogramman painostakaan ole haittaa.

Hyvä, muttei täydellinen

Mutkatiellä nousee esiin sopiva yhdistelmä vakautta ja ketteryyttä. Mutkiin Yamaha taipuu pelkästään katsetta kaarteen suuntaan kääntämällä. Pieni miinus tulee luistokytkimen puuttumisesta, jolloin takarengas irtoaa helposti luistoon pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Luistokytkimen lisääminen ei olisi juurikaan edes kustannuskysymys, sillä esimerkiksi Yamahan pienemmästä MT-125 -mallista sellainen löytyy. Parannusta ajettavuuteen on tuonut ensiasennusrenkaaksi valittu Michelin Road 5, joka sopii yhteen Yamahan ominaisuuksien kanssa paremmin kuin edeltävässä mallissa käytetty Bridgestone Battlax BT023.

Yamaha MT-07

Uusittu mittaristo on selkeälukuisempi. Tärkein uudistus tässä kohdin on kuitenkin se, että ajotietokoneen näyttöjä selataan nyt mittaristossa sijaitsevien nappien sijaan ohjaustankoon sijoitetulla katkaisimella. Näin käyttö ajon aikana on selvästi turvallisempaa.

Yamaha MT-07

Uudistetun mallin tunnistaa ulkoisesti helpoiten täysin uudesta ajovalosta, joka pienenä ja pyöreänä viestii raikasta streetfighter-henkeä – kun taas pyörän takaosan muotoilu on sivistyneemmän linjakasta. Nämähän ovat makuasioita, mutta uudella muotoilulla Yamaha haluaa selvästi kosiskella voimakkaammin nuorempia ikäryhmiä. Yamahan etuna on myös pahimpia kilpailijoita Kawasaki Z 650:tä ja Triumph Trident 660:ta muutaman satasen edullisempi hankintahinta. MT-07 on saatavana samaan hintaan myös A2-luokkaan 35-kilowattiseksi kuristettuna, jollaisen koeajoimme juuri ennen malliuudistusta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Yamaha

Kaikki koeajot

Uusimmat