28.9.2023

Koeistuttu: Uusi Land Rov… kröhöm Hyundai Santa Fe on steroideilla pumpattu äijäpeli

Hyundai Santa Fe liikkuu kohti maskuliinisempaa maailmaa. Uutuusmalli on isompi, karskimpi ja maastokelpoisempi.

Ensivilkaisu uuteen Hyundai Santa Fe:hen vie mielen väkisinkin nimeltä mainitsemattoman brittiläisen autovalmistajan mallistoon. Ja kun mielikuvan saa päähänsä, on sitä melko vaikea saada sieltä pois. Mutta toisaalta ei inspiraation ottamisessa ole mitään pahaa. Etenkin kun lopputulos on tällainen karski äijämaasturi.

Ja toisaalta, eihän autoteollisuudessa ole keksitty juuri mitään uutta sitten sähkömoottorin, ja tätä nykyä niitä on kaikkialla. Paitsi tietenkin Hyundai Santa Fen:n keulalla. Ainakaan alkuvaiheessa, sillä voimanlähteet ovat sähkömielessä korkeintaan ladattavia hybridejä.

Santa Fe on Hyundai-malliston kookkain maasturimalli, joka on jäänyt Suomessa hieman vähemmälle huomiolle. Tämä on sääli, sillä Santa Fe on varsin jämerä tapaus. Uusi malli tulee tosin nostamaan järeyden uudelle tasolle, sillä markkinointimateriaalit kertovat auton olevan entistä maastokelpoisempi ja jykevämpi.

Maastokelpoisuudesta on ilman tarkempia tietoja mahdotonta sanoa suuntaan tai toiseen, mutta ainakin ulkoiselta olemukseltaan kyseessä on tyylikkäämpi, kulmikkaampi ja kookkaampi auto.

Hyundain valoteema toimii uudessa järeässä katumaasturissa hyvin. Etu- ja takavaloissa toistuu sama H-kirjain ja ilme on varsin moderni. Valot poikkeavat valtavirrasta ja toimivat kyllä todella hienosti kulmikkaan auton muotoilun tukena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äijää sisällä ja ulkona

Laatikkomainen design edustaa automuotoilun nykysuuntausta, tai ainakin toista tutkintalinjaa. Hyundai itsekin työntää markkinoille sekä laatikkomaisia ilmestyksiä, että sulavalinjaisia limppuja. Santa Fe edustaa onneksi näistä ensimmäistä.

Jos ulkokuori on maskuliinista keikarointia, voi samaa sanoa myös sisätiloista. Santa Fe:n ohjauspyörä muistuttaa…no erään brittiläisen autovalmistajan maasturimallien rattia. Ohjaamo on kookas, tilava ja leveä. Penkit soveltuvat hyvin leveäselkäiselle kuskille, kuten konseptiin sopii.

Sisustassa on elementtejä muista Hyundai-malleista, mutta Santa Fe vie homman kohti Premiumia, jota auto tulee myös tavoittelemaan julkaisunsa myötä. Koeistutun auton vaalea nahka huokuu arvokkuutta ja yli sadan tonnin hintaluokkaa. Sinne auton hinta ei tule kuitenkaan nousemaan, paitsi ehkä rajusti varusteltuna.

Santa Fe tullee markkinoille seiskapaikkaisena versiona, kuten koeistuttu auto osoitti. Kaikki penkit istumavalmiudessa tavaratila ei huimaa päätä, mutta mukaan saa sentään muutaman kauppakassin. Uusi Santa Fe julkistetaan varsinaisesti vuoden 2024 aikana, ja luvassa on kaikesta päätellen selkeästi erilainen Santa Fe. Jäämme odottamaan uutuutta mielenkiinnolla.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Luetuimmat