16.12.2023

Koeistuttu: VW ID.jotain – 25 000 euron pieni sähkö-VW ihastuttaa yksinkertaisuudellaan

Vuonna 2026 myyntiin tuleva pieni ja kutakuinkin nykyisen Polon kokoinen sähköauto on tuote, jonka myötä VW haluaa tehdä myös sähköautoista kansanautoja.

Yksinkertaiset asiat ovat yleensä niitä parhaita, tietää vanha viisaus. Sähköautohypetyksessä on tapahtunut ylilyöntejä taholle jos toisellekin, on aika ottaa askel taaksepäin. Sähköautokin on kuitenkin vain auto, ja jotta sähköauto olisi yhä useamman ulottuvilla, niiden pitää olla hinnaltaan samalla viivalla muiden vaihtoehtojen kanssa. Tämä ei onnistu vielä edes poliittisen ohjauksen avulla.

Olemme kertoneet jo varsin kattavasti uudesta pienestä sähkö-Volkswagenista auton keväisen esittelytilaisuuden yhteydessä, mutta silloin jouduimme tyytymään vain lähinnä auton ulkokuoren katseluun.

Nyt pääsimme Kööpenhaminassa pidetyssä tilaisuudessa myös istumaan auton sisälle. Vaikka kyseessä on vielä selvästi käsin tehty konsepti, se antaa kuitenkin melko selvän kuvan siitä, millainen lopullinen tuotantoversio tulee olemaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Juhani Tammisen opein

VW:n ID.perhe on saanut viime vuosina kritiikkiä VW:n tärkeimmältä kohderyhmältä eli asiakkailta. Hyppäys uuteen on jättänyt monen perinteisen VW-asiakkaan hämilleen. Ja muutos alkoi jo uuden digiajan myötä VW Golfin 8. sukupolven kohdalla.

VW on ollut myös hidas autojensa sähköistämisen suhteen. Toistaiseksi vielä työnimellä ID.2all kulkeva auto on tästä erinomainen esimerkki. Auton lopullista kokoa ei osattu päättää, ja asiaa vatvottiin ees-taas niin kauan, että tuotantoversio päästään esittelemään vasta vuonna 2025, ja kauppoihin se ehtii vasta vuoden 2026 puolella.

Odottavan aika on pitkä, ja moni sähköauton kokeilemista miettivä päätyy seuraavien vuosien aikana varmasti myös toisiin brändeihin – samoin kuin jokunen VW:n sähköauton jo ostanut harkitsee varmasti niin ikään siirtymistä toiseen brändiin.

Tämä on tiedostettu VW-konsernissakin, ja koko konserni ja etenkin VW on käynyt läpi ison uudistusprosessin, jossa vaihdettiin myös johtajat ja johtamiskulttuuri. Myös tästä kirjoitimme jo ID.2all-auton esittelytilaisuudessa keväällä.

Nyt on palattu tavallaan menestyksen ja yhtiön kasvun alkuvuosille ja mietitty, mikä teki aikoinaan ensimmäisistä Poloista ja ensimmäisistä Golfeista niin menestyksekkäitä. Tavoitteena on toistaa sama temppu – mutta sähköautojen kohdalla.

Tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että autojen pitää olla riittävän yksinkertaisia eli niiden valmistuksessa pitää noudattaa keep it simple stupid -prinsiippiä.

Paina tai pyöritä, älä hipaise

Kurkkaus ja istuminen ID.2all-konseptin sisälle paljastaa, että kyseessä on vielä selvä konsepti. Se esittelee tukun erilaisia ideoita, joista osa päätyy tuotantomalliin ja osa ei. Tämä oli varmasti myös yksi syy kutsua joukko autotoimittajia paikalle tutustumaan ja kommentoimaan tuotetta.

Ensivaikutelma on positiivinen. Ohjaamo on esimerkiksi sympaattisen simppeli. Keskikonsolissa on yksi suurehko kiertokykytkin hieman BMW:n vanhan iDriven tapaan. Mitä kaikkea sillä lopulta tullaan ohjaamaan, se on vielä auki ja harkinnassa.

Ja mikä tärkeintä, asiakkaiden palautetta on selvästikin kuunneltu. Kaikkea ei ohjata kosketusnäytöltä, autossa on myös oikeita fyysisiä käyttökytkimiä tärkeimpien toimintojen säätämiseen.

Konseptiauton verhoilumateriaalit ovat luonnollisesti vielä konseptiautomaisia, mutta paljon siirtyy kuulemma myös tuotantoautoon. Kuljettaja halutaan ympäröidä mukavilla ja mukavilta tuntuvilla pehmeillä materiaaleilla. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että monen kiroama kova ns. pianolakka vähenee pinnoissa selvästi. Kiitos siitä.

Ja tässä suhteessa VW luo ID.2all-autollaan myös suuntaviivat seuraavan sukupolven uusille sähköautoilleen. Sama matkustamon tyyli siirtyy myös muihin automalleihin. Näistä uusista sähköautoista ID.2:n jälkeen esitellään sen katumaasturiversio, ja sekin vielä vuoden 2026 aikana. Tämä ei liene kovin suuri yllätys kenellekään, sillä B-segmentin katumaastureiden ja crossovereiden ennustetaan kasvavan lähivuosina myydyimmäksi segmentiksi Euroopassa.

Lähes Golfin takatilat

Alkuperäisissä puheissaan VW:n edustajat mainostivat ID.2allin olevan Polon kokoinen mutta pitävän sisällään Golfin tilat. Ensimainittu pitää paikkansa, mutta toinen ei aivan. Edessä on kyllä ilmavan keskikonsolin ja selkeän kojelaudan sekä isojen ikkunapintojen ansiosta avarat oltavat, mutta takapenkillä ei ylletä aivan samaan.

Takapenkille on helppo astua sisään, kynnys on matala. Keskimittaisen aikuisen takana istuttaessa on tunnelma tosin aikuiselle jo melko tiivis. Jalat mahtuvat kyllä etuistuimen selkänojan ja takaistuimen väliin, mutta polvitilaa ei ole liikaa. Matalasta istuma-asennosta johtuen reisituki jää myös vähäiseksi, mitä on toki normaalia myös monessa tavallisessa ei katumaasturiluokan perheautossa muutoinkin. ID.2all-konseptin vain hieman yli neljän metrin ulkomittaan nähden takatilat ovat kuitenkin varsin riittävät. Pitkä akseliväli ja tasapohjainen lattia ovat tuttuja sähköauton etuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Golfia isompi tavaratila

Koska ID.2allin pohjana on ensimmäinen muunnelma MEB-perusrakenteen uudesta MEB Entry -versiosta, se on ensimmäinen etuvetoinen ID-auto. Tämä avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia esimerkiksi tavaratilan suhteen.

Se on ID.2all-autossa kaksiosainen. Takaluukku avattaessa paljastuu ensin normaali ja odotettavissa olevan kokoinen eli pikkuauton tavaratila. Selkeän muotoinen ja sellainen, jonne heittää nopeasti reput, ostoskassit tai lentolaukun.

Yllätys löytyy välipohjan alta. Sieltä löytyy iso ja syvä potero, joka ulottuu aina auton pohjaan asti. Kaikki, jotka tietävät jotain saksalaisesta kulttuurista, ymmärtävät, miten tärkeä paikka juomamarketti eli Trinktmarkt on. Sieltä haetaan kerran viikossa muutama korillinen juotavaa, siis olutta, mutta myös vettä ja muita alkoholittomia juomia. Ja saksalaiset korit poikkeavat meikäläisistä. Ne ovat ennen kaikkea hieman korkeampia ja kapeampia. No, ID.2allin potero imaisee luonnollisesti kolme tällaista koria. Yhteensä tavaratilaa on peräti 490 litraa.

Uusia vanhoja ideoita

Näin se vain on. Ihmiset matkustavat, elävät ja kuljettavat jatkossakin asioita autolla. Auton pitää istua arkeen. Se ei ole vain paikka, jossa hifistellään. Auton pitää toimia arjessa ja tarjota tilaratkaisuja, jotka helpottavat arkea.

Saksa on esimerkiksi iso maa, jossa moni liikkuu pitkiä etäisyyksiä. Jokainen saksalaisella moottoritien varrella olevalla Raststätte-taukopaikalla useamman kerran käynyt on nähnyt, kuinka joku torkkuu autossa. ID.2allin kohdalla tämä onnistuu jopa mukavasti. Etumatkustajan selkänoja taittuu eteenpäin, ja kun takaistuimen selkänoja taitetaan kumoon, muodostuu sisälle tila, jonne voi laittaa tarpeen tullen vaikka pitkäkseen.

ID.2all taipuu siis myös nuorison retkeilyautoksi vaikkapa festareille suunnattaessa – ja autossa on mukavampi nukkua kuin heidän vanhempiensa tai isovanhempiensa Golfissa aikoinaan.

Ja kyllä autossa pitää voida hifistelläkin, kun siltä tuntuu. ID.2allissa on esimerkiksi lähes koko katon kokoinen panoraamalasikatto. Sen läpi on kiva katsella vaikkapa tähtitaivasta siellä festarialueen parkkipaikalla. Katto voidaan myös muuttaa sähkömagneettisesti vähemmän läpinäkyväksi, jottei aurinko porota päivän koittaessa armottomasti sisälle.

Luonnollisesti pitkä ja tasainen kuljetustila on poikaa myös silloin, kun poiketaan hakemaan uusia huonekaluja Ikeasta.

Nokkela ratkaisu on myös sijoittaa erillinen säilytyslokero auton latauskaapelille takapenkin alle sijoitettavaan lokeroon. Miten tämä toteutus siirtyy tuotantomalliin, se jää nähtäväksi.

Ja vetokoukkukin löytyy, jos Ikeasta täytyy tuoda vähän enemmän tavaraa tai Muulilla pitää kuljettaa tavaroita mökille.

Rakastu uudestaan

VW:llä on selvästikin ymmärretty, että vaikka ajat ovat uudet, kaikkea ei tarvitse – tai kannata – laittaa uusiksi. Samalla voidaan vetää ovelasti nostalgianarusta. Volkswagen. Das Auto -sloganin voisi palauttaa uuden sukupolven ID-perheen myötä taas käyttöön.

Auto on elämää varten – ei toisinpäin.

Ja vaikka saksalaisia ei tunneta huumorintajustaan, se ei tarkoita, ettei autoon osattaisi tehdä vitsikkäitä yksityiskohtia. Ne ovat jatkossa VW:n autojen suunnittelussa se tärkeä secret sauce eli salainen kastike, jolla maustetaan kokonaisuuksista entistä maukkaampia.

ID.2all-autossa tämä näkyy niin muunneltavassa mittaristossa kuin myös jo tutuissa pause-play-polkimissa. Loppujen lopuksi se on juuri nuo pienet yksityiskohdat, millä on lopulta yllättävän iso rooli tunnepohjaisten ratkaisujen muodostumisessa.

Ja tunteista puhuttaessa… Volkswagenilla on ymmärretty myös se, että ID.3, ID.4 ja kumppanit eivät herätä tunteita. Autolla pitää olla nimi. Mikä se tulee olemaan ID.2:n kohdalla, se jää nähtäväksi.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja VW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat