15.3.2023

Volkswagen ID.2 All yhdistää vuonna 2025 Golfin ja Polon sekä tietysti sähköauton

Volkswagenin odotettu konsepti näyttää paitsi alle 25 000 euron sähköauton ja uuden MEB Entry -pohjarakenteen, myös laajemmin tulevaisuuden muotokieltä. Sen voi sanoa olevan perinteitä kunnioittava.

Volkswagen tarkoittaa tietysti saksan kielellä "kansanvaunua". Siitä ajatuksesta Volkswagen on aika ajoin käynyt melko kaukanakin, mutta erityisesti nyt, kun sähköautojen valtavirtaistamista ajetaan kuin sitä kuuluisaa käärmettä pyssyyn, on tärkeää, että autojen saavutettavuus pysyisi vähintään nykytasolla, ja autoalan näkökulmasta mieluummin tietysti nykyistä laajempana.

ID.2 All viittaa sanaleikillään juuri tähän ajatukseen. Nykyisten ID.4:n ja ID.3:n alapuolelle sekä kokoluokkansa että lähtöhintansa puolesta asettuva ID.2 on tarkoitus saattaa Espanjan tuotantolinjalle yhdessä Cupran ja Škodan vastaavien mallien kanssa vuonna 2025.

Volkswagenin mukaan ID.2 All tulee olemaan koko kansan sähköauto, sillä vaikka lähtöhinta asettuukin jopa 25 tonnin alapuolelle, tulee tuotantovalmis ID.2 pitämään asiakkaan niin valitessa sisällään isommista kokoluokista tuttuja elementtejä, kuten monia älykkäitä ajoavustimia sekä erikseen mainittuna esimerkiksi hierovat, sähkösäätöiset istuimet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taiteilee kokoluokkien välissä

ID.2all esittelee meille nyt ensimmäistä kertaa Volkswagenin MEB -perusrakenteesta jatkokehitetyn kompaktimallien MEB Entry -pohjan. Siinä missä suuremmat ID-Volkkarit ovat taka- tai nelivetoisia, on ID.2all tavalliseen pienten autojen tapaan etuvetoinen.

Volkswagenin mukaan ID.2 All on "yhtä tilava kuin Golf, mutta yhtä edullinen kuin Polo". 4 050 millimetrin kokonaispituudellaan auto on jopa Poloa lyhyempi, mutta 2 600 millin akseliväli antaa luvan odottaa hyviä sisätiloja. Niistä Volkswagen antaa esimerkin tavaratilan tilavuuden kautta. 490 litran kontti on suorastaan käsittämätön suoritus Poloa lyhyemmässä autossa. Suuri tavaratila kompensoi syvin sitä, että etumoottorisessa autossa ei tule olemaan "frunkia" eli etutavaratilaa.

Yllättävänkin perinteisen näköinen

ID.2all on samaan aikaan ennakkokuva tästä yhdestä tietystä mallista, mutta myös laajemmin ajateltuna merkin tulevaa muotokieltä, Bentleyltä emomerkille hiljattain saapuneen uuden muotoilujohtajan, Andreas Mindtin, puumerkkinä.

Verrattuna esimerkiksi ID.3:een, näyttää ID.2all paljon perinteisemmältä hatchbackiltä, ja ihan suoraan Golfilta ja Pololta. Tulevaisuuden malleissaan Volkswagen ottaakin siis ikään kuin "askeleen taaksepäin", pois futurististista malleista, kuten myös crossovereista. Tuleva sähköinen kansanauto haluaa VW:n mukaan ottaa mallia esi-isistään aina arkki-Volkswageniin, Kuplaan, asti.

ID.2 All:in puhdaslinjaisessa ulkokuoressa on nähtävissä suoria lainauksia menneisyydestä, esimerkiksi C-pilari näyttäisi olevan ehta viittaus Golf I:een. Keulaan on myös haluttu tuoda karaktääriä hymyilevän ilmeen kautta. Muotoilujohtajan mukaan "on tärkeää, että Volkswagenissa näkyy ihmisen ilme". Kaiken kaikkiaan ID.2 All -konseptimallin voi sanoa ulkoisesti näyttävän valmiimmalta kuin mitä vasta kolmen vuoden päässä häämöttävä markkinalanseeraus antaisi odottaa.

Tehokas sähkövoimalinja

Kuten jo aiemmin nousi esille, ID.2 All:in pohjana oleva MEB Entry on etuvetopohjainen. Etuakselilta löytyvä sähkömoottori takaa pirteän menon, vaikka puhutaankin pieneksi autoksi valtavasta omamassasta, mahdollisesti jopa 1 600 - 1 700 kilosta.

Sähkömoottori tarjoilee käyttöön 166 kilowattia eli 226 hevosvoimaa. Nollasta sataan päästään "alle 7 sekunnissa" ja huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.

WLTP-toimintamatkaksi ID.2 All:ille luvataan 450 kilometriä. Kovin yksityiskohtaisia tietoja auton sähkötekniikasta Volkswagen ei tässä vaiheessa paljasta, mutta pääsy 20 minuutissa 10:stä 80:aan prosenttiin kertoisi ehkä jopa 200 kilowatin pikalataustehosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virheistä on opittu

Sisätiloissa perinteet ovat vähän vähemmän kunniassa ainakin digitaalisuuden myötä, mutta toisaalta Volkswagen kertoo ottaneensa oppia kaikesta siitä ravasta, jota saksalaisvalmistajan niskaan on tullut aiempien ID-mallien sekä Golf VIII:n käyttöjärjestelmästä.

12,9 tuuman keskinäyttö jättää tilaa myös fyysisille painikkeille. Esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu perinteisellä nupilla, ja ilmastoinnin säädöille on varattu ihan oma paneelinsa. Näytön toimintoja varten keskikonsolista löytyy oma pylpyränsä. Niin ikään itse käyttöjärjestelmän kerrotaan olevan helpommin hallittavissa. Asiaanhan lähdettiin puuttumaan jo hiljattain ID.3:n uudistuksen myötä.

Oikaisu: Uusi Volkswagen tulee vuonna 2025, eikä vuonna 2026 kuten artikkelissa aiemmin kerrottiin. 

Lähteet: Volkswagen, Autocar Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat