22.1.2024

Kuka kurkistaa? – Ei Kona, vaan tietenkin päivittynyt Hyundai Bayon

Bayon otti päivittyessään tuoreesta isosiskostaan mallia. Ilmeen ohella ehostusta on luvassa etenkin vakiovarusteluun.

Hyundain Euroopassa myytävistä korotetun maavaran malleista pienin on käynyt kasvojenkohotuksessa. Tämä pelkästään Eurooppaan suunnattu ja Turkissa valmistettava kompakti crossoverhan perustuu B-segmentin i20:een eli kyseessä on jo perustaltaan korealaismerkin muita crossovereita kevyempi ja aina etuvetoinen auto.

Vastikään uuteen sukupolveen siirtynyt Kona, vuoden 2024 Vuoden Auto Suomessa, on kokoluokassa Bayonista seuraava ylöspäin, ja kasvoi melko merkittävästi ulkomitoiltaan edeltäjäänsä verrattuna. Itse asiassa Kona kasvoi jo melko lähelle Tucsonia, mikä tarkoittaa, että Bayonilla voi nyt potentiaalisesti olla enemmän tilaa "huseerata" crossovereiden kompaktipäässä, pikku-Konana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Horisontti näkyviin

Hyundain nykymuotokielessä ainakin polttomoottoripohjaisten mallien osalta päivän sana on korealaisvalmistajan Seamless Horizoniksi nimittämä keulan valojärjestely. Siinä keulaa halkoo näyttävä coast-to-coast -huomiovalonauha, ajovalojen sijaitessa alempana. Niin ikään maski on kokenut muutoksia. Uusi keulailme saa Bayonin muistuttamaan ainakin suoraan edestä melko paljon Konaa.

Perä on muuttunut vähemmän, mutta sielläkin puskuria on hieman uudelleenmuotoiltu. Muut ulkonäölliset muutokset käsittävät uudistettuja vanteita sekä neljä uutta ulkoväriä.

Muutostenkin jälkeen Bayon säilyttää hyvin tunnusomaiset, jopa rohkeat piirteensä.

Vakiovarustelu paranee

Hyundai on niin ikään päivittänyt Bayonin varusteluetteloa. Bayonin voi sanoa tulleen tältäkin osin lähemmäksi isosiskoaan.

Kojelautaa hallitsee jatkossa aina kaksi 10,25-tuumaista näyttöä, joista toinen on luonnollisesti mittaritaulu, ja toinen puolestaan tietoviihdenäyttö Apple Carplay- ja Android Auto -liitäntöineen. Kaksi USB-C- sekä yksi USB-A portti tukevat langatonta älypuhelintelakkaa.

Kaikkia matkustajia puolestaan hellivät säädettävä tunnelmavalaistus sekä Bosen kahdeksan kaiuttimen äänentoistojärjestelmä.

Turvavarustelupuolella tämä autoluokka tuntuu nykyisin lähes järjestäen kokoaan suuremmalta, eikä Bayon tee asiassa poikkeusta, varusteluettelostahan löytyvät niin navigaattorilta ammentava adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin kuin automaattinen hätäjarrutustoiminto.

Ja kirsikkana kakun päällä, Bayon vastaanottaa nyt myös langattomia over-the-air -päivityksiä.

Hyundai ei näyttäisi olevan tekemässä muutoksia Bayonin konehuoneeseen, ja siellä siis perustana jatkaa 1,0-litrainen ahdettu rivikolmonen eri tehoversioina, joko kuusivaihteisen manuaalin tai seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kera. Hyundain mukaan päivitetyn Bayonin päästötiedot eivät ole vielä tulleet, joten myös lopullinen hinnoittelu antaa vielä odottaa itseään. Odotettavissa on kuitenkin kasvaneen vakiovarustelun perusteella, että Suomessa nykyisestä 19 990 euron alkaen-hinnasta mennään hieman ylöspäin.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat