22.2.2024

Luovuttuaan avoautoista Volkswagen päätti tehdä… avoauton

Volkswagenin Brasilian toimintojen luoman katottoman ja neliovisen Virtuksen tehtävä oli kuitenkin hyvin yksilöllinen, ainutlaatuinen ja perinteitä kunnioittava.

Kuten Moottori uutisoi jo vähän aikaa sitten, Volkswagen on päättänyt lakkauttaa crossover T-Roc Cabrioletin, ja sitä kautta poistaa mallistostaan viimeisenkin avomallin. Volkswagenilla on pitkä ja tunnettu historia varsinkin kansanomaisten avoautojen (Kupla, Golf jne.) valmistajana, joten päätös oli jokseenkin historiallinen.

Mutta miksi ihmeessä Volkswagen teki Brasiliassa avoauton melkein heti ensitöikseen päätöksen jälkeen?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Presidentin tehdasvierailut tapaavat tulla VW:lle kalliiksi

Volkswagen siis ainoastaan noudatti perinteitä, kun Brasilian presidentti Luiz Inácio Lula da Silva, näin kavereiden kesken Lula, ilmoitti tekevänsä vierailun Volkswagenin tehtaaseen São Bernardo do Campossa São Paulon osavaltiossa.

VW on ilmoittanut investoivansa lisää Brasilian toimintojensa kehittämiseen, ja siinäpä merkittävin syy presidentin vierailuun. Volkswagenilla on vahva asema Brasilian automarkkinoilla, ja Eurooppaankin asti on jo päätynyt sen Brasiliassa suunnittelema automalli, nimittäin crossover-malli Taigo.

Se tahtoo kuitenkin tulla aina hiukan kalliiksi, kun Brasilian presidentti kutsuu itsensä Volkswagenille kylään. Volkswagenin täytyy nimittäin perinteitä kunnioittaen tehdä presidentille erikoinen auto tehdasalueella liikkumiseen. Näin tapahtui ensimmäisen kerran vuonna 1959, kun VW Fusca - Kupla brasilialaisittain - muunnettiin presidentin käyttöön. Myös vuonna 1993 käytössä oli edelleen juhlallinen Fusca. Vuoden 2003 vierailunsa yhteydessä presidentti käytti muokattua Polo Sedania ja vuonna 2005 modaukset tehtiin puolestaan pikkuauto Foxiin.

Presidentillinen Virtus

Tällä kertaa São Bernardo do Campon väelle ilmoitettiin vain kuusi viikkoa etukäteen, mihin mennessä heidän olisi rakennettava Lulalle sopiva menopeli. Pohjaksi otettiin Virtus, joka kaipaa pientä esittelyä, sillä sitä ei tuoda lainkaan Eurooppaan.

Virtus on siis yksinkertaisuudessaan Volkswagenin Brasilian toimintojen kehittämä pidemmän akselivälin sedan-mallinen versio meikäläisestä Polosta. Kiinassa suunnilleen samaa autoa on myyty Lavidan nimellä, Intiassa puolestaan Skoda Slaviana. Afrikassa autoa kutsutaan sen oikealla nimellä eli Polo Sedanina.

Tehdäkseen Virtuksesta Lulan tarpeisiin sopivan, tehtaan väki pidensi auton akseliväliä ja poisti siitä katon. Nämä muutokset synnyttivät samalla tarpeen muokata muun muassa auton bensatankkia sekä sähköjärjestelmää. Auton takapenkit ovat prameammat kuin tavallisessa Virtuksessa ja lisäksi takana on mahdollista suurvaltatyyliin seistä tukeutuen B-pilareiden kohdalle asennettuun tankoon, joka samalla tukee autoa rakenteellisesti.

Showcar perustuu Virtuksen parhaisiin Highline- ja Exclusive -varustetasoihin, siinä on 18-tuumaiset aluvanteet ja se on maalattu tyylikkääseen Azul Biscay -siniseen. Moottorina autossa on malliston tehokkain, 1,5-litrainen TSI 150 hevosvoiman tehoisena, kuusiportaiseen DSG:hen yhdistettynä. Autossa ei ole valtionpäämiesten autojen tapaan rekisterikilpiä, vaan niiden tilalla on Brasilian liput.

Tavallisena arkena Lula joutuu tyytymään umpiautoon, nimittäin panssaroituun ja muutenkin hyvin varusteltuun Ford Fusionin (meikäläisittäin Mondeon) hybridimalliin. Oikein juhlallisissa tilanteissa Brasilian presidentti käyttää valtion virallista seremonia-autoa, vuoden 1952 avomallista Rolls-Royce Silver Wraithia.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat