19.2.2023

Maistiainen: Dacia Jogger Hybrid – Historian kallein Dacia on silti sikahalpa

Dacia Jogger HEV tuo halpisluokkaan hybridimallin, joka vakuuttaa laadulla ja ajettavuudella.

Jogger Hybrid on Dacian historian kallein automalli, sillä uutuus maksaa alle 30 000 euroa. Vaikka hinta on merkille ennätyksellisen kallis, on se silti pilkkahinta 7-paikkaisesta perheautosta hybriditekniikalla. Voimalinja on peräisin emokonserni Renaultilta ja Joggerin hybridimoottoria toimii Renaultin pienempien mallien vauhdittajana. Vastaava moottori löytyy mm. Capturin, Clion ja Arkanan keulilta.

Nyt tekniset innovaatiot tuodaan vauhdittamaan romanialaismerkin myyntiä. Sähköistys tulee tarpeeseen, sillä tähän saakka Dacia on luottanut pelkkiin polttomoottoreihin. Toki mallistosta löytyy täyssähköinen Spring, mutta Suomeen saakka malli ei näillä näkymin ole tulossa.

1,6-litraisen ja 4-sylinterisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteispelillä voimanlähde kehittää yhteensä 140 hevosvoimaa. Vääntö on etenkin paperilla hulppea, sillä polttomoottori luovuttaa 144 Nm, jonka päälle lisätään sähkömoottorien tuoma 205 Nm.

Koska kyseessä on täyshybridi, on sähköinen toimintamatka parin kilometrin luokkaa. Ajoakku on 1,2 kWh ja pelkällä sähköllä huristellaan hyvin satunnaisesti ja yhtään suurempi kaasunpainallus herättää bensiinimoottorin. Dacian mukaan Jogger Hybridillä voi ajella sähköisesti jopa 70 km/h vauhteja, mikäli kaasujalka pysyy kurissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sydämenä Renaultin monimutkainen moottori

Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä on varsin monimutkainen kokonaisuus. Paketissa ei ole lainkaan kytkintä, vaan kompleksinen monitilavaihteisto. Erilaisia vaihdeyhdistelmiä on 15, mutta käyttäjän näkökulmasta homma toimii mutkattomasti.

Dacian konepellin alla on siis pitkälti sama moottori kuin Relluissa, mutta tehtaan mukaan siinä tapahtunut pientä hienosäätöä. Kuskin näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että tekniikka ei ole hiottu yhtä pitkälle kuin Renaulteissa.

Selkeimmin haasteet näkyivät koeajopaikka toimineen Portugalin vuoristoteillä, joissa vaihteisto suoritti hieman erikoisia manöövereja. Tasakaasulla ajettaessa Jogger nosti yhtäkkiä kierrokset tappiin ja huudatti konetta pitkiä aikoja äärimmilläään. Tämä ei toki ole varsinainen vika tai ongelma, mutta hieman kummallista käytöstä.

Dacia on Joggerin ajettavuus on kunnossa ja alusta tukeva. Mukavuus kärsii pienellä lastilla hieman, sillä jousitus lienee viritetty kannattelemaan seitsenhenkisen perheen massaa. Toisaalta auto tuntuu jollain tapa jopa sporttiselta alustansa suhteen, mikä on luokka huomioiden hieman hupaisa ajatus.

Suurin vahvuus on hinta

Jogger Hybridinsuurin vahvuus on toki hinta. Se maksaa halvimmillaan 29 399 euroa, mikä on seiskapaikkaisesta perheautosta todella maltillinen hinta. Tässä hintaluokassa ei käytännössä ole kilpailijoita, sillä suurin osa maksaa tuplat Daciaan verrattuna. Siksi markkinoilla on varmasti hyvä olla.

Mutta ei Dacian hankintaa tarvitse edes perustella pelkällä hinnoittelulla, sillä kokonaisuutena se on varsin vakuuttava ja toimiva. Ulkokuorta on viilattu uusiksi ja enää auton kanssa ei tarvitse hävetä parkkihallissa ja rivarin pihassa.

Joggerista löytyy kaikki modernit mukavuudet: vakionopeudensäädin, digimittaristo ja keskikonsolin näyttö. Käsijarru on sähköinen ja käynnistys avaimeton. Sähköpenkkejä ei ole, eikä kuulemma tule. Sama pätee takakontin avausmekanismiin.

Dacia Jogger HEV on automalli, joka onnistuu lähes mahdottomassa tehtävässä. Se on laittanut yhteen kaksi asiaa, jotka ovat yleensä kaksi erillistä tuotetta: hyvän ja halvan. Samalla se onnistuu tekemään seitsemänpaikkaisesta autosta houkuttelevan näköisen tapauksen.

Kuva ja teksti: Tuomas Rajala

Luetuimmat