19.2.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Dacia Jogger Hybrid – Historian kallein Dacia on silti sikahalpa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger HEV tuo halpisluokkaan hybridimallin, joka vakuuttaa laadulla ja ajettavuudella. Jogger Hybrid on Dacian historian kallein automalli, sillä uutuus maksaa alle 30 000 euroa. Vaikka hinta on merkille ennätyksellisen kallis, on se silti pilkkahinta 7-paikkaisesta perheautosta hybriditekniikalla. Voimalinja on peräisin emokonserni Renaultilta ja Joggerin hybridimoottoria toimii Renaultin pienempien mallien vauhdittajana. Vastaava moottori löytyy mm. Capturin, Clion ja Arkanan keulilta. Nyt tekniset innovaatiot tuodaan vauhdittamaan romanialaismerkin myyntiä. Sähköistys tulee tarpeeseen, sillä tähän saakka Dacia on luottanut pelkkiin polttomoottoreihin. Toki mallistosta löytyy täyssähköinen Spring, mutta Suomeen saakka malli ei näillä näkymin ole tulossa. 1,6-litraisen ja 4-sylinterisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteispelillä voimanlähde kehittää yhteensä 140 hevosvoimaa. Vääntö on etenkin paperilla hulppea, sillä polttomoottori luovuttaa 144 Nm, jonka päälle lisätään sähkömoottorien tuoma 205 Nm. Koska kyseessä on täyshybridi, on sähköinen toimintamatka parin kilometrin luokkaa. Ajoakku on 1,2 kWh ja pelkällä sähköllä huristellaan hyvin satunnaisesti ja yhtään suurempi kaasunpainallus herättää bensiinimoottorin. Dacian mukaan Jogger Hybridillä voi ajella sähköisesti jopa 70 km/h vauhteja, mikäli kaasujalka pysyy kurissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sydämenä Renaultin monimutkainen moottori Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä on varsin monimutkainen kokonaisuus. Paketissa ei ole lainkaan kytkintä, vaan kompleksinen monitilavaihteisto. Erilaisia vaihdeyhdistelmiä on 15, mutta käyttäjän näkökulmasta homma toimii mutkattomasti. Dacian konepellin alla on siis pitkälti sama moottori kuin Relluissa, mutta tehtaan mukaan siinä tapahtunut pientä hienosäätöä. Kuskin näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että tekniikka ei ole hiottu yhtä pitkälle kuin Renaulteissa. Selkeimmin haasteet näkyivät koeajopaikka toimineen Portugalin vuoristoteillä, joissa vaihteisto suoritti hieman erikoisia manöövereja. Tasakaasulla ajettaessa Jogger nosti yhtäkkiä kierrokset tappiin ja huudatti konetta pitkiä aikoja äärimmilläään. Tämä ei toki ole varsinainen vika tai ongelma, mutta hieman kummallista käytöstä. Dacia on Joggerin ajettavuus on kunnossa ja alusta tukeva. Mukavuus kärsii pienellä lastilla hieman, sillä jousitus lienee viritetty kannattelemaan seitsenhenkisen perheen massaa. Toisaalta auto tuntuu jollain tapa jopa sporttiselta alustansa suhteen, mikä on luokka huomioiden hieman hupaisa ajatus. Suurin vahvuus on hinta Jogger Hybridinsuurin vahvuus on toki hinta. Se maksaa halvimmillaan 29 399 euroa, mikä on seiskapaikkaisesta perheautosta todella maltillinen hinta. Tässä hintaluokassa ei käytännössä ole kilpailijoita, sillä suurin osa maksaa tuplat Daciaan verrattuna. Siksi markkinoilla on varmasti hyvä olla. Mutta ei Dacian hankintaa tarvitse edes perustella pelkällä hinnoittelulla, sillä kokonaisuutena se on varsin vakuuttava ja toimiva. Ulkokuorta on viilattu uusiksi ja enää auton kanssa ei tarvitse hävetä parkkihallissa ja rivarin pihassa. Joggerista löytyy kaikki modernit mukavuudet: vakionopeudensäädin, digimittaristo ja keskikonsolin näyttö. Käsijarru on sähköinen ja käynnistys avaimeton. Sähköpenkkejä ei ole, eikä kuulemma tule. Sama pätee takakontin avausmekanismiin. Dacia Jogger HEV on automalli, joka onnistuu lähes mahdottomassa tehtävässä. Se on laittanut yhteen kaksi asiaa, jotka ovat yleensä kaksi erillistä tuotetta: hyvän ja halvan. Samalla se onnistuu tekemään seitsemänpaikkaisesta autosta houkuttelevan näköisen tapauksen. Kuva ja teksti: Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku