Ajoneuvot Esittely Koeajo 1.11.2017
Maistiainen: Kilpailua Capturille – pirteä Seat Arona
Jos olet joskus miettinyt millainen Seat Ibiza olisi puujaloilla, vastaus on aika lähellä Aronaa.
Seatin ja samalla koko VW-ryhmän katumaasturibuumi sen kuin jatkuu. Vasta viime viikolla nähtiin sekä Škoda Karoq että Volkswagen T-Roc. Tämän viikon epistolana on kuitenkin Seat Arona, espanajalaismerkin pikkuveli suositulle Atecalle.
Aronan syvin olemus löytyy kuitenkin Seatin pikkuautoklassikosta Ibizasta, sillä molemmat autot jakavat MQB A0 -pohjarakenteen. Sukulaisuus näkyy tekniikassa ja jämäkänoloisessa matkustamossa. Jos pikkuauto tarkoitti joskus muinoin halpoja muoveja ja kakkosluokan viimeistelyä, ovat Seatin pienet autot tuntumaltaan paremminkin kutistettuja C-segmenttiläisiä.
Seat Arona on 4,14 metriä pitkänä ja 1,78 metriä leveänä näppärä kaupunkiauto. Barcelonan lähiseuduilla ajetut koeajolenkit veivät hurmaavien kyläkujien läpi seinien hipoessa peilejä, mutta Arona ei tuntunut liian suurelta. Myös pidemmät siirtymät sujuivat moitteetta. Jousitukseltaan Arona on seatmaisen napakka, mutta ei liioiteltu. Maavaraa Aronalla on 190 mm.
Tilojen suhteen Seat Arona yllättää jälleen. Etuistuimilla ei tarvitse paukuttaa kyynärpäitä yhteen ja takaistuimille mahtuu kaksi aikuista. Suurin rajoite on jalkatila, joten isokenkäisten kannattaa suunnata etupenkeille. Tavaratilaa on peräti 400 litraa.
Voimanlähteinä Aronassa nähdään tuttu joukko VW-ryhmän moottoreita aina 1,0-litraisesta TSI:stä 1,6-litraiseen TDI-dieseliin. Suosituimmaksi kohonnee 1,0-litrainen TSI 115 hevosvoiman versiona DSG-automaattivaihteiston kera.
Seat Aronan hinnat alkavat 18 988 eurosta ja ensimmäisiä autoja nähdään Suomessa jo tänä vuonna. Ensi vuonna tuotantoon tulevat sekä CNG-maakaasuversiot että virtuaalimittaristolla varustetut autot.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen