1.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kilpailua Capturille – pirteä Seat Arona Seat Arona (2018) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos olet joskus miettinyt millainen Seat Ibiza olisi puujaloilla, vastaus on aika lähellä Aronaa. Seatin ja samalla koko VW-ryhmän katumaasturibuumi sen kuin jatkuu. Vasta viime viikolla nähtiin sekä Škoda Karoq että Volkswagen T-Roc. Tämän viikon epistolana on kuitenkin Seat Arona, espanajalaismerkin pikkuveli suositulle Atecalle. Aronan syvin olemus löytyy kuitenkin Seatin pikkuautoklassikosta Ibizasta, sillä molemmat autot jakavat MQB A0 -pohjarakenteen. Sukulaisuus näkyy tekniikassa ja jämäkänoloisessa matkustamossa. Jos pikkuauto tarkoitti joskus muinoin halpoja muoveja ja kakkosluokan viimeistelyä, ovat Seatin pienet autot tuntumaltaan paremminkin kutistettuja C-segmenttiläisiä. Seat Arona on 4,14 metriä pitkänä ja 1,78 metriä leveänä näppärä kaupunkiauto. Barcelonan lähiseuduilla ajetut koeajolenkit veivät hurmaavien kyläkujien läpi seinien hipoessa peilejä, mutta Arona ei tuntunut liian suurelta. Myös pidemmät siirtymät sujuivat moitteetta. Jousitukseltaan Arona on seatmaisen napakka, mutta ei liioiteltu. Maavaraa Aronalla on 190 mm. Tilojen suhteen Seat Arona yllättää jälleen. Etuistuimilla ei tarvitse paukuttaa kyynärpäitä yhteen ja takaistuimille mahtuu kaksi aikuista. Suurin rajoite on jalkatila, joten isokenkäisten kannattaa suunnata etupenkeille. Tavaratilaa on peräti 400 litraa. Voimanlähteinä Aronassa nähdään tuttu joukko VW-ryhmän moottoreita aina 1,0-litraisesta TSI:stä 1,6-litraiseen TDI-dieseliin. Suosituimmaksi kohonnee 1,0-litrainen TSI 115 hevosvoiman versiona DSG-automaattivaihteiston kera. Seat Aronan hinnat alkavat 18 988 eurosta ja ensimmäisiä autoja nähdään Suomessa jo tänä vuonna. Ensi vuonna tuotantoon tulevat sekä CNG-maakaasuversiot että virtuaalimittaristolla varustetut autot. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?