20.12.2019 Ajoneuvot Maistiainen: kun Toyota laittoi Yarikseen nelivedon ja yli 250 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Yaris yllättää: hienon nelivedon lisäksi autossa on panostettu kevytrakennetekniikkaan. Lopputulos toimii jopa entisellä Formula 1 -radalla. Sade piiskaa Toyota Yaristen prototyyppejä Estorilin moottoriradalla. Tavallisesti tällaisina päivinä olisi mieli maassa. Etuvetoisen perheauton sporttiversiot ovat hauskoja, kunhan vuorossa ei ole rankkasade ja moottorirata. Mutta tämä Yaris ei ole etuvetoinen. Se on kyllä perheauton sporttiversio, joskin tätäkin termiä venyttäen. Mallinimi on Toyota GR Yaris, ja tämä auto tarjoaa pohjan Tommi Mäkisen johtaman WRC-tiimin seuraavaksi autoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalampi, tehokkaampi, keveämpi… Toyota Gazoo Racing halusi ralliin matalamman, keveämmän ja jousitusrakenteiltaan paremmin pikataipaleille sopivan auton, kuin mihin seuraavan sukupolven Yaris antaa perusmallina myöten. WRC-säännöt sallivat aika paljon muutoksia, mutta esimerkiksi peruskorin tulee noudattaa tuotantomallin linjoja. Tavallisesti tämä johtaisi kompromissiin, jossa ralliauto tehdään ei-ideaalin tuotantoauton pohjalta. Muistatte varmasti, kun Peugeot Sport päätti tarjota Marcus Grönholmille 307 CC:n? Rallifanien onneksi Toyotaa johtaa mies nimeltä Akio Toyoda. Hänen siunauksellaan tehtiin GR Yaris: nelivetoinen, yli 250 hevosvoimainen riiviö, jonka hiilikuituvahvisteisesta muovista rakennettu kattolinja poikkeaa perus-Yariksesta, kori on leveämpi, ja jonka etupyörien tuentaa on muokattu niin, että hommat toimivat erikoiskokeilla paremmin. Prototyyppivaiheessa Moottori pääsi koeajamaan autoa Estoriliin vielä prototyyppivaiheessa. Autoja peitti komea häiveteippaus ja sisustan pinnat kätkettiin kankaiden alle – ja sinne ei kameralla ollut asiaa. Auto kuitenkin tuntuu hyvin tuotantovalmiilta. Keulalla on 1,6-litrainen ”yli 250 hv” ja ”yli 350 Nm” vääntävä kolmisylinterinen turbokone, perässä on kuusivaihteinen manuaali ja jatkona neliveto. Viimemainittu on kohokohta: taka-akselin yhteydestä löytää tyypilliseen tapaan monilevykytkimen, mutta Toyota on välittänyt takatasauspyörästön aavistuksen etutasauspyörästöä pidemmäksi. Sen ansiosta takapyörät voivat pyöriä etupyöriä lujempaa, mikä tarkoittaa takapainotteista käytöstä. Eikä siinä vielä kaikki: lisävarusteena autoon tarjotaan Torsen-luistonrajoittimet kummallekin akselille. Ajotila-valinnasta voi säätää nelivedon jakaumaa: normaali (60:40), Sport (30:70) tai rata (50:50). Osiensa summa Ja lopputulos toimii. Yaris tuntuu oikeasti makealta muinoin Formula 1 -areenanakin toimineella radalla, ja sopivissa kaarteissa torsen-varusteltua autoa voi viedä varsin pitkissäkin luisuissa. Manuaalivaihteiston tuntuma on makean mekaaninen, ohjaus luonnollinen ja käytös jarrutuksissa erittäin vakaata. Vain korkealle jäävä kuljettajan istuin häiritsee – toivottavasti tämä muuttuu tuotantoversioon. Perusmallin renkaina ovat Dunlop Sport Maxx 050:t, Torsen-varustellussa autossa taas paremmin sporttiajoon sopivat Michelin Pilot Sport 4S:t. Etujarrut ovat nelimäntäiset, takajarrut kaksimäntäiset. Avoimin tasauspyörästöin varustettu malli oli radalla vähän säyseämpi, mutta se johtunee enemmän rankkasateen liukastamasta radasta. Ja tämäkin malli kipittää suorat varsin vaikuttavaa vauhtia, mistä kiitos pirteälle moottorille. Rivikolmonen herää noin kahdessa tuhannessa, veto on vahvaa jo ennen 3 000 kierrosta minuutissa, eikä meno turhia hyydy ennen rajoitinta. Turhia paukkeita ei ole, ääniraitaa hallitsee moottorin murina – konehan on käytännössä V6:n puolikas. Toyota GR Yaris yllättää aidosti: jo ennen seuraavan sukupolven Yariksen perusmallin saapumista pääsemme kokemaan erittäin ripeän ja hauskan sporttiversion. Sellaisen tuottaminen ei piensarjana olisi mahdollista Toyotallekaan. Onneksi GR Yaris ei jää piensarjaksi – jotta auto kelpaa luokittelumalliksi WRC-autolle, tulee valmistusmäärän yltää vähintään 25 000 kappaleeseen. Toivottavasti se tarkoittaa kohtuullista hintaa Suomessakin – tällä olisi makea päästellä jäärataa! Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta