20.12.2019 Ajoneuvot Maistiainen: kun Toyota laittoi Yarikseen nelivedon ja yli 250 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Yaris yllättää: hienon nelivedon lisäksi autossa on panostettu kevytrakennetekniikkaan. Lopputulos toimii jopa entisellä Formula 1 -radalla. Sade piiskaa Toyota Yaristen prototyyppejä Estorilin moottoriradalla. Tavallisesti tällaisina päivinä olisi mieli maassa. Etuvetoisen perheauton sporttiversiot ovat hauskoja, kunhan vuorossa ei ole rankkasade ja moottorirata. Mutta tämä Yaris ei ole etuvetoinen. Se on kyllä perheauton sporttiversio, joskin tätäkin termiä venyttäen. Mallinimi on Toyota GR Yaris, ja tämä auto tarjoaa pohjan Tommi Mäkisen johtaman WRC-tiimin seuraavaksi autoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalampi, tehokkaampi, keveämpi… Toyota Gazoo Racing halusi ralliin matalamman, keveämmän ja jousitusrakenteiltaan paremmin pikataipaleille sopivan auton, kuin mihin seuraavan sukupolven Yaris antaa perusmallina myöten. WRC-säännöt sallivat aika paljon muutoksia, mutta esimerkiksi peruskorin tulee noudattaa tuotantomallin linjoja. Tavallisesti tämä johtaisi kompromissiin, jossa ralliauto tehdään ei-ideaalin tuotantoauton pohjalta. Muistatte varmasti, kun Peugeot Sport päätti tarjota Marcus Grönholmille 307 CC:n? Rallifanien onneksi Toyotaa johtaa mies nimeltä Akio Toyoda. Hänen siunauksellaan tehtiin GR Yaris: nelivetoinen, yli 250 hevosvoimainen riiviö, jonka hiilikuituvahvisteisesta muovista rakennettu kattolinja poikkeaa perus-Yariksesta, kori on leveämpi, ja jonka etupyörien tuentaa on muokattu niin, että hommat toimivat erikoiskokeilla paremmin. Prototyyppivaiheessa Moottori pääsi koeajamaan autoa Estoriliin vielä prototyyppivaiheessa. Autoja peitti komea häiveteippaus ja sisustan pinnat kätkettiin kankaiden alle – ja sinne ei kameralla ollut asiaa. Auto kuitenkin tuntuu hyvin tuotantovalmiilta. Keulalla on 1,6-litrainen ”yli 250 hv” ja ”yli 350 Nm” vääntävä kolmisylinterinen turbokone, perässä on kuusivaihteinen manuaali ja jatkona neliveto. Viimemainittu on kohokohta: taka-akselin yhteydestä löytää tyypilliseen tapaan monilevykytkimen, mutta Toyota on välittänyt takatasauspyörästön aavistuksen etutasauspyörästöä pidemmäksi. Sen ansiosta takapyörät voivat pyöriä etupyöriä lujempaa, mikä tarkoittaa takapainotteista käytöstä. Eikä siinä vielä kaikki: lisävarusteena autoon tarjotaan Torsen-luistonrajoittimet kummallekin akselille. Ajotila-valinnasta voi säätää nelivedon jakaumaa: normaali (60:40), Sport (30:70) tai rata (50:50). Osiensa summa Ja lopputulos toimii. Yaris tuntuu oikeasti makealta muinoin Formula 1 -areenanakin toimineella radalla, ja sopivissa kaarteissa torsen-varusteltua autoa voi viedä varsin pitkissäkin luisuissa. Manuaalivaihteiston tuntuma on makean mekaaninen, ohjaus luonnollinen ja käytös jarrutuksissa erittäin vakaata. Vain korkealle jäävä kuljettajan istuin häiritsee – toivottavasti tämä muuttuu tuotantoversioon. Perusmallin renkaina ovat Dunlop Sport Maxx 050:t, Torsen-varustellussa autossa taas paremmin sporttiajoon sopivat Michelin Pilot Sport 4S:t. Etujarrut ovat nelimäntäiset, takajarrut kaksimäntäiset. Avoimin tasauspyörästöin varustettu malli oli radalla vähän säyseämpi, mutta se johtunee enemmän rankkasateen liukastamasta radasta. Ja tämäkin malli kipittää suorat varsin vaikuttavaa vauhtia, mistä kiitos pirteälle moottorille. Rivikolmonen herää noin kahdessa tuhannessa, veto on vahvaa jo ennen 3 000 kierrosta minuutissa, eikä meno turhia hyydy ennen rajoitinta. Turhia paukkeita ei ole, ääniraitaa hallitsee moottorin murina – konehan on käytännössä V6:n puolikas. Toyota GR Yaris yllättää aidosti: jo ennen seuraavan sukupolven Yariksen perusmallin saapumista pääsemme kokemaan erittäin ripeän ja hauskan sporttiversion. Sellaisen tuottaminen ei piensarjana olisi mahdollista Toyotallekaan. Onneksi GR Yaris ei jää piensarjaksi – jotta auto kelpaa luokittelumalliksi WRC-autolle, tulee valmistusmäärän yltää vähintään 25 000 kappaleeseen. Toivottavasti se tarkoittaa kohtuullista hintaa Suomessakin – tällä olisi makea päästellä jäärataa! Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa