20.12.2019 Ajoneuvot Maistiainen: kun Toyota laittoi Yarikseen nelivedon ja yli 250 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toyota GR Yaris yllättää: hienon nelivedon lisäksi autossa on panostettu kevytrakennetekniikkaan. Lopputulos toimii jopa entisellä Formula 1 -radalla. Sade piiskaa Toyota Yaristen prototyyppejä Estorilin moottoriradalla. Tavallisesti tällaisina päivinä olisi mieli maassa. Etuvetoisen perheauton sporttiversiot ovat hauskoja, kunhan vuorossa ei ole rankkasade ja moottorirata. Mutta tämä Yaris ei ole etuvetoinen. Se on kyllä perheauton sporttiversio, joskin tätäkin termiä venyttäen. Mallinimi on Toyota GR Yaris, ja tämä auto tarjoaa pohjan Tommi Mäkisen johtaman WRC-tiimin seuraavaksi autoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalampi, tehokkaampi, keveämpi… Toyota Gazoo Racing halusi ralliin matalamman, keveämmän ja jousitusrakenteiltaan paremmin pikataipaleille sopivan auton, kuin mihin seuraavan sukupolven Yaris antaa perusmallina myöten. WRC-säännöt sallivat aika paljon muutoksia, mutta esimerkiksi peruskorin tulee noudattaa tuotantomallin linjoja. Tavallisesti tämä johtaisi kompromissiin, jossa ralliauto tehdään ei-ideaalin tuotantoauton pohjalta. Muistatte varmasti, kun Peugeot Sport päätti tarjota Marcus Grönholmille 307 CC:n? Rallifanien onneksi Toyotaa johtaa mies nimeltä Akio Toyoda. Hänen siunauksellaan tehtiin GR Yaris: nelivetoinen, yli 250 hevosvoimainen riiviö, jonka hiilikuituvahvisteisesta muovista rakennettu kattolinja poikkeaa perus-Yariksesta, kori on leveämpi, ja jonka etupyörien tuentaa on muokattu niin, että hommat toimivat erikoiskokeilla paremmin. Prototyyppivaiheessa Moottori pääsi koeajamaan autoa Estoriliin vielä prototyyppivaiheessa. Autoja peitti komea häiveteippaus ja sisustan pinnat kätkettiin kankaiden alle – ja sinne ei kameralla ollut asiaa. Auto kuitenkin tuntuu hyvin tuotantovalmiilta. Keulalla on 1,6-litrainen ”yli 250 hv” ja ”yli 350 Nm” vääntävä kolmisylinterinen turbokone, perässä on kuusivaihteinen manuaali ja jatkona neliveto. Viimemainittu on kohokohta: taka-akselin yhteydestä löytää tyypilliseen tapaan monilevykytkimen, mutta Toyota on välittänyt takatasauspyörästön aavistuksen etutasauspyörästöä pidemmäksi. Sen ansiosta takapyörät voivat pyöriä etupyöriä lujempaa, mikä tarkoittaa takapainotteista käytöstä. Eikä siinä vielä kaikki: lisävarusteena autoon tarjotaan Torsen-luistonrajoittimet kummallekin akselille. Ajotila-valinnasta voi säätää nelivedon jakaumaa: normaali (60:40), Sport (30:70) tai rata (50:50). Osiensa summa Ja lopputulos toimii. Yaris tuntuu oikeasti makealta muinoin Formula 1 -areenanakin toimineella radalla, ja sopivissa kaarteissa torsen-varusteltua autoa voi viedä varsin pitkissäkin luisuissa. Manuaalivaihteiston tuntuma on makean mekaaninen, ohjaus luonnollinen ja käytös jarrutuksissa erittäin vakaata. Vain korkealle jäävä kuljettajan istuin häiritsee – toivottavasti tämä muuttuu tuotantoversioon. Perusmallin renkaina ovat Dunlop Sport Maxx 050:t, Torsen-varustellussa autossa taas paremmin sporttiajoon sopivat Michelin Pilot Sport 4S:t. Etujarrut ovat nelimäntäiset, takajarrut kaksimäntäiset. Avoimin tasauspyörästöin varustettu malli oli radalla vähän säyseämpi, mutta se johtunee enemmän rankkasateen liukastamasta radasta. Ja tämäkin malli kipittää suorat varsin vaikuttavaa vauhtia, mistä kiitos pirteälle moottorille. Rivikolmonen herää noin kahdessa tuhannessa, veto on vahvaa jo ennen 3 000 kierrosta minuutissa, eikä meno turhia hyydy ennen rajoitinta. Turhia paukkeita ei ole, ääniraitaa hallitsee moottorin murina – konehan on käytännössä V6:n puolikas. Toyota GR Yaris yllättää aidosti: jo ennen seuraavan sukupolven Yariksen perusmallin saapumista pääsemme kokemaan erittäin ripeän ja hauskan sporttiversion. Sellaisen tuottaminen ei piensarjana olisi mahdollista Toyotallekaan. Onneksi GR Yaris ei jää piensarjaksi – jotta auto kelpaa luokittelumalliksi WRC-autolle, tulee valmistusmäärän yltää vähintään 25 000 kappaleeseen. Toivottavasti se tarkoittaa kohtuullista hintaa Suomessakin – tällä olisi makea päästellä jäärataa! Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen 24.10.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo pitää sittenkin nykyiset Giulian ja Stelvion tuotannossa 2027 loppuun – polttomoottorin suunnitteleminen sähköseuraajiin vie aikaa 21.10.2025 Ajoneuvot Ennennäkemätön Toyota Land Cruiser FJ on RAV4:n mittoihin kutistettu Land Cruiserin uusi söpö pikkusisko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan