10.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: SsangYong Rexton loikkaa vitsistä vakavaksi vaihtoehdoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaan sarjan maasturi SsangYong Rexton loikkasi ainakin yhden sukupolven yli: uutuus jättää ilahduttavan ensivaikutelman. Edellinen SsangYong Rexton sai Moottorin koeajossa varsin suoraa palautetta. Auto huokui antiikkia niin vahvasti, ettei edes huokea hinta helpottanut. Kun täysin uuden sukupolven lähtöhinta on kohonnut kymppitonnilla, huomaa avoimen mielen kääntyvän kevyesti epäilevälle asenteelle. Onneksi turhaan: SsangYong Rexton on todellakin täysin uusi auto, ja siltä se myös tuntuu. Ohjaus on kevyen vaivattomana miellyttävä ja jousitusmukavuus on parantunut merkittävästi. Vain poikittaissaumat ja terävimmät töyssyt ryskäyttävät taka-akselia. Sen hyväksyy raskastekoisessa autossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteinen maasturipohja Rexton perustuu edelleen erilliseen tikapuurunkoon. Etuakseli on toteutettu päällekkäisin kolmiotuin, takana pyöränripustuksesta vastaa monivarsituenta. Kori kiinnittyy runkoon kymmenestä pisteestä. Rextonin voimanlähde on edeltäjästä tuttu 2,2-litrainen. Kolme lisähevosvoimaa nostaa huipputehon 188 yksikköön. Vääntöä on nyt 420 newtonmetriä, 20 aiempaa enemmän. Äänieristys on onnistunut, täyskaasulla moottori kuuluu sisälle, mutta äänimaailma pysyy miellyttävänä. Mercedes-Benzin perua oleva 7-vaihteinen automaatti on tehtäviensä tasalla. Sisäilme on hieman persoonaton ja aasialainen, mutta materiaalit ja sovitus ovat hyvällä tasolla. Kosketusnäyttö on suuri ja terävä. Nelivetojärjestelmä on edelleen kytkettävää sorttia: normaaliajossa auto on takavetoinen, ja neliveto on kytkettävissä 100 kilometriin tunnissa asti. Keskitasauspyörästöä ei ole, joten nelivetoisena auto muuttuu kankeahkoksi. Tarjolla on yhä myös hidas alue ryömintää varten. Miellyttävä ajettava Kaiken kaikkiaan Rexton on kasvanut autoksi, jolla matkan teko on muuttunut miellyttäväksi. Rextonin sisusta on tuotu nykyaikaan. Ilme on ehkä eurooppalaiseen makuun hieman sekava materiaalivalintojen osalta, mutta tärkeimmät hallintalaitteet on ryhmitely selkeästi ja kosketusnäytön ruutu tarkka. SsangYong listaa pahimmiksi kilpailijoikseen Toyota Land Cruiserin ja Mitsubishi Pajeron. Tällä kertaa autoa ei tarvitse verrata japanilaismestarien käytettyihin yksilöihin, vaan Rextonia voi huoletta verrata veteraanimaasturien tuoreimpiin painoksiin. 3 000 kg vetomassallaan se on lupaava tulokas esimerkiksi kokoluokka huomioiden kohtuuhintaista suurta vetoautoa etsivälle. Uuden Rextonin hinnat alkavat viisipaikkaisena 57 390 eurosta, seitsenpaikkaisen saa 58 991 eurolla. Kaksipaikkaiseen tyytyvä voi ostaa Rextonin myös pakettiautona, tällöin hinta laskee 45 990 euroon. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku