25.2.2024

Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin

Volkswagen Passat

Uuden polven Volkswagen Passat saapuu ainoastaan farmariversiona. Muuten uudistukset ovat tuttuja.

Volkswagen on esitellyt uutta Passatia yhdessä uuden Tiguanin kanssa, eikä ihme. Autot on tehty hyvin pitkälti samoista rakennuspalikoista osana päivitettyä MQB Evo -perusrakennetta.

Passatin kohdalla suurin juttu lienee, että auto saapuu markkinoille enää ainoastaan farmarina. Se on myös suunniteltu samoissa talkoissa tulevan Škoda Superbin kanssa, joten autoilla on jonkin verran yhteistä. Vai miltä kuulostaisi, että myös Passatista löytyy nyt "Simply Clever" -ratkaisuja?

Volkswagen Passat

Akseliväli on kasvanut 50 mm ja auton pituus on kasvanut 144 mm, joten Passat Variant on edeltäjäänsä kookkaampi. Tavaratila on kasvanut 40 litralla ja takaistuimilla on peräti viisi senttiä lisää jalkatilaa. Pyöreämmät muodot tarkottavat tuntuvasti parantunutta ilmanvastuskerrointa.

Sisällä autossa luotetaan hallitusti lisättyyn digiin. MIB4-tietoviihdejärjestelmä osaa aiempaa enemmän ja sisältää myös Ida-ääniavustimen, mutta toisaalta ohjauspyörässä on oikeita painikkeita käyttäjäpalautteen jäljiltä.

Käyttäjien kannalta mielenkiintoisinta lienee ladattavien eHybrid-voimalinjojen päivittyminen. 19,7 kilowattitunnin akku on tuntuvasti isompi kuin edellisen polven lataus-Passatissa ja WLTP-toimintamatka huitelee 100 kilometrin tuntumassa. Samalla latausteho on noussut 11 kilowattiin (Type 2 AC) ja lisänä on 50 kilowatin CCS-pikalataus.

Suomessa Passatista on ennakkomyynnissä jo 110 kilowatin eTSI-kevythybridi sekä 110 kilowatin 2,0-litrainen TDI.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat