30.9.2017

Maistiainen: ylpeän japanilainen Lexus LC 500h

Lexus LC 500h

Pelkistetyn tyylikäs ulkokuori. Huipppumonimutkainen sisältö. Lexus LC500h on ehtaa Japania.

Japanilainen auto on luotettava, vaivaton, luotettava, hieman harmaa ja luotettava. Ennakkokäsitys menee usein oikeaan, onhan Japanissa monimutkaisesta henkilöautosta mestarillisesti jalostettu varmatoiminen kulkuneuvo.

Japanilaiskulttuurilla on paljon muutakin annettavanaan: arkkitehtuuri, keittiö ja esimerkiksi Lexus LC 500h. Auto on Lexuksen suuri kaksiovinen coupe.

Lippulaiva on muotoiltu rohkeasti: maski taipuu kohti pitkää ja huippumatalaa keulaa, ohjaamon takaa auto levenee rajusti loppuen yhtäkkiä töpöön perään. Linjat ovat omintakeiset, mutta tyyli on kiehtovaa ja eheää. Staattisia valokuvia paremmin kokonaisuus toimii luonnossa, jossa valo peilailee Lexuksen poikkeuksellisen hienosti viimeistellyltä maalipinnalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rehellinen V8 tai huippukehittynyt hybridi

LC on saatavilla perinteisellä viisilitraisella V8-voimalla ja nyt koeajettuna 500h-hybridinä. Keulalla on 3,5-litrainen bensiinikäyttöinen V6. Voimanlähde on yhdistetty Toyota-konsernin hybridivoimalinjaan, jonka perässä on nelivaihteinen vaihteisto. Käytännössä vaihteisto toimii aluevaihtajan tavoin, eli tarkoituksena on pitää hybridivoimalinja jatkuvasti taloudellisimmalla alueella.

Lexus LC 500h

Järjestelmää käytetään myös virtuaalisen vaihteiden luontiin. CVT-vaihteistolla luodaan kolme pykälää jotka vuorostaan kerrotaan vaihteiston kolmella portaalla yhdeksäksi nopeusalueeksi. Vaihteiston neljättä porrasta käytetään ylivaihteena. Yhteensä huippumonimutkainen kokonaisuus siis tarjoaa kymmenen vaihetta.

Monimutkaisuuden voi nähdä kiehtovana, tai sitten sen voi unohtaa täysin. Tavallisessa ajossa Lexus tuntuu jotakuinkin normaalilta automaattivaihteiselta autolta. Pintakaasulla vain ajoittain huomaa V6:n sammuvan sähköajon ajaksi. Täyskaasulla ohjaamoon kantautuu yllättävän voimakas V6:n laulu, joten polttomoottorin läsnäolo ei unohdu. 359-hevosvoimaisen hybridin luvataan saavuttavan satasen nopeus viidessä sekunnissa, joten vauhdistakaan ei tarvitse liiaksi tinkiä.

Lexus LC 500h

Japanilaisuus hioutuu huippuunsa koeajoauton Sport+ -varustetasossa. Kattoa koristaa hiilikuitu, ohjausvälitys on muuttuva, alusta nelipyöräohjattu ja taka-akselilla on Torsen-tyyppinen luistonrajoitin.

Lexus LC500h on huipputeknologinen pakettti pelkistetyn tyylikkäässä ulkokuoressa. Se on ylpeästi japanilainen. Moottorin nyt alkaneessa koeajossa selviää, kuinka eheästä paketista Lexus LC500h:ssa on kyse.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat