2.6.2023 Ajoneuvot Mestarimanageri Jouhkilla selvä näkemys Rovanperän suorituskyvystä: ”Sille hän on allerginen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperän sijoitukset alkukaudesta eivät saaneet kaiken rallimaailmassa nähnyttä manageri Timo Jouhkia hämilleen. Timo Jouhkilla oli asioista koko ajan huomattavan kattava näkemys, joka oli syntynyt keskusteluissa Kalle Rovanperän kanssa. Monivuotinen yhteistyö tarkoitti sitä, että kaikkea ei tarvinnut selittää juurta jaksaen. Jouhki poimi olennaiset asiat helposti suojattinsa suorituksesta. - En sanoisi, että häneltä on uupunut suorituksesta edes paria prosenttia, vaikka tuloksia ei sillä tavalla ole tullutkaan kuin viime vuonna, Jouhki avaa. Etenkin Ruotsin rallissa moni odotti Rovanperän puolustavan menestyksellä edellisvuoden voittoaan. Toisin kävi, mutta kaikki kaatui kahteen kertaan ajetulla Brattbyn erikoiskokeella, joka oli luokattoman huonossa kunnossa jo nuottijakson jälkeen. - Ruotsin rallissa Kalle jäi kärjestä vain yhdellä erikoiskokeella. Auton käyttäytyminen niissä olosuhteissa oli huono; pito-ongelma näkyi. Sardiniassa on jälleen edessä yksi kauden haastavimmista ralleista, johon tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan suojatti Kalle Rovanperä starttaa ensimmäisenä autona. Useita suomalaiskuljettajia MM-tasolle ja mestaruuteen nostanut Jouhki tietää jo ulkoa, millaisella autolla Rovanperä pystyy huipputuloksiin, ja mitkä seikat muodostavat pahimmat sudenkuopat. Toyotan kovasta kolmikosta jokaisella kuljettajalla on omat mieltymyksensä. On kisainsinööristä kiinni, kuinka hyvin hän pääsee perille kuljettajansa mielenmaisemasta kussakin tilanteessa. Jouhki näkee, että osa Rovanperän tuloksista juontuu juuri saman sapluunan soveltamisesta jokaisen kuljettajan kohdalla. - Kalle on allerginen aliohjaaville autoille. Inssin ei pitäisi päästää tekemään sellaisia asioita, jotka on toisille kuljettajille tehty. Asia korostuu, kun ajetaan urissa, eikä auto käänny kunnolla. Hän on hyvä sopeutumaan, mutta tämä asia on hänen Akilleen kantapäänsä, vaikka se sinänsä kova termi onkin, pyörittelee Jouhki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhassa vara parempi? Myös huhtikuisessa Kroatian asvalttirallissa Rovanperällä piti ensimmäisenä autona olla todellinen iskunpaikka ja etulyöntiasema - toisin kuin soraralleissa, joissa ensimmäisenä reitille lähteminen on vain haitaksi. Alavireisyys johtui pitkälti uusista iskunvaimentimista, jotka myös Rovanperän sai autonsa alle. - Tiimi otti siihen kisaan uudet iskarit käyttöön. Kalle otti vastuun itselleen, vaikka inssit syöttivät sen vaihtoehdon hänelle. Monten iskari olisi sopinut suoraan Kroatiaan. Kaudella 2022 Sardinian ja Kreikan MM-rallit olivat Toyotan tiimille selkeästi vaikeimmat. Tämäkään vuosi ei varsinaisesti tee poikkeusta, sillä Sardiniassa on jälleen edessä yksi kauden haastavimmista ralleista, johon Rovanperä starttaa ensimmäisenä autona. - On ymmärretty, mitä autolle pitää tehdä. Sardinia tulee olemaan vaikea jälleen. Jos Kalle on siellä neljättä sijaa korkeammalla, niin se on jo aivan huippu suoritus häneltä. Useita suomalaiskuljettajia MM-tasolle ja mestaruuteen nostanut Timo Jouhki juttelee Kalle Rovanperän kartanlukijana tunnetun Jonne Halttusen kanssa vuonna 2018. Vastaavanlaista heikkoa pitoa on luvassa tällä kaudella vielä Akropolis-rallissa. Mikäli Rovanperä johtaa tuolloin sarjaa, joutuu hän mahdollisesti kokemaan uudelleen pisteitä syövän kurimuksen, joka viime vuonna vesitti koko tiimin mahdollisuudet liukkaalla sorapinnalla. - En puhu siitä pidosta, etteikö hän osaisi liukkaalla ajaa. Vaihteleva pito, jossa auto ei tottele ohjausta, on sellainen olosuhde, jossa Kalle hävisi Ruotsissa jo viime vuonna, ja nyt jo paljon enemmän. Lähtöpaikka näkyi selvästi. Tuolla tavalla se pitää analysoida. Johtuiko asia Kallesta? Ei johtunut, kuten ei johtunut Kroatiassakaan, Jouhki summaa. Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta