2.6.2023

Mestarimanageri Jouhkilla selvä näkemys Rovanperän suorituskyvystä: ”Sille hän on allerginen”

Kalle Rovanperän sijoitukset alkukaudesta eivät saaneet kaiken rallimaailmassa nähnyttä manageri Timo Jouhkia hämilleen.

Timo Jouhkilla oli asioista koko ajan huomattavan kattava näkemys, joka oli syntynyt keskusteluissa Kalle Rovanperän kanssa. Monivuotinen yhteistyö tarkoitti sitä, että kaikkea ei tarvinnut selittää juurta jaksaen. Jouhki poimi olennaiset asiat helposti suojattinsa suorituksesta.

- En sanoisi, että häneltä on uupunut suorituksesta edes paria prosenttia, vaikka tuloksia ei sillä tavalla ole tullutkaan kuin viime vuonna, Jouhki avaa.

Etenkin Ruotsin rallissa moni odotti Rovanperän puolustavan menestyksellä edellisvuoden voittoaan. Toisin kävi, mutta kaikki kaatui kahteen kertaan ajetulla Brattbyn erikoiskokeella, joka oli luokattoman huonossa kunnossa jo nuottijakson jälkeen.

- Ruotsin rallissa Kalle jäi kärjestä vain yhdellä erikoiskokeella. Auton käyttäytyminen niissä olosuhteissa oli huono; pito-ongelma näkyi.

Sardiniassa on jälleen edessä yksi kauden haastavimmista ralleista, johon tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan suojatti Kalle Rovanperä starttaa ensimmäisenä autona.

Useita suomalaiskuljettajia MM-tasolle ja mestaruuteen nostanut Jouhki tietää jo ulkoa, millaisella autolla Rovanperä pystyy huipputuloksiin, ja mitkä seikat muodostavat pahimmat sudenkuopat.

Toyotan kovasta kolmikosta jokaisella kuljettajalla on omat mieltymyksensä. On kisainsinööristä kiinni, kuinka hyvin hän pääsee perille kuljettajansa mielenmaisemasta kussakin tilanteessa. Jouhki näkee, että osa Rovanperän tuloksista juontuu juuri saman sapluunan soveltamisesta jokaisen kuljettajan kohdalla.

- Kalle on allerginen aliohjaaville autoille. Inssin ei pitäisi päästää tekemään sellaisia asioita, jotka on toisille kuljettajille tehty. Asia korostuu, kun ajetaan urissa, eikä auto käänny kunnolla. Hän on hyvä sopeutumaan, mutta tämä asia on hänen Akilleen kantapäänsä, vaikka se sinänsä kova termi onkin, pyörittelee Jouhki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanhassa vara parempi?

Myös huhtikuisessa Kroatian asvalttirallissa Rovanperällä piti ensimmäisenä autona olla todellinen iskunpaikka ja etulyöntiasema - toisin kuin soraralleissa, joissa ensimmäisenä reitille lähteminen on vain haitaksi.

Alavireisyys johtui pitkälti uusista iskunvaimentimista, jotka myös Rovanperän sai autonsa alle.

- Tiimi otti siihen kisaan uudet iskarit käyttöön. Kalle otti vastuun itselleen, vaikka inssit syöttivät sen vaihtoehdon hänelle. Monten iskari olisi sopinut suoraan Kroatiaan.

Kaudella 2022 Sardinian ja Kreikan MM-rallit olivat Toyotan tiimille selkeästi vaikeimmat. Tämäkään vuosi ei varsinaisesti tee poikkeusta, sillä Sardiniassa on jälleen edessä yksi kauden haastavimmista ralleista, johon Rovanperä starttaa ensimmäisenä autona.

- On ymmärretty, mitä autolle pitää tehdä. Sardinia tulee olemaan vaikea jälleen. Jos Kalle on siellä neljättä sijaa korkeammalla, niin se on jo aivan huippu suoritus häneltä.

Useita suomalaiskuljettajia MM-tasolle ja mestaruuteen nostanut Timo Jouhki juttelee Kalle Rovanperän kartanlukijana tunnetun Jonne Halttusen kanssa vuonna 2018.

Vastaavanlaista heikkoa pitoa on luvassa tällä kaudella vielä Akropolis-rallissa. Mikäli Rovanperä johtaa tuolloin sarjaa, joutuu hän mahdollisesti kokemaan uudelleen pisteitä syövän kurimuksen, joka viime vuonna vesitti koko tiimin mahdollisuudet liukkaalla sorapinnalla.

- En puhu siitä pidosta, etteikö hän osaisi liukkaalla ajaa. Vaihteleva pito, jossa auto ei tottele ohjausta, on sellainen olosuhde, jossa Kalle hävisi Ruotsissa jo viime vuonna, ja nyt jo paljon enemmän. Lähtöpaikka näkyi selvästi. Tuolla tavalla se pitää analysoida. Johtuiko asia Kallesta? Ei johtunut, kuten ei johtunut Kroatiassakaan, Jouhki summaa.

Miika Wuorela

Luetuimmat