2.6.2023 Ajoneuvot Mestarimanageri Jouhkilla selvä näkemys Rovanperän suorituskyvystä: ”Sille hän on allerginen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperän sijoitukset alkukaudesta eivät saaneet kaiken rallimaailmassa nähnyttä manageri Timo Jouhkia hämilleen. Timo Jouhkilla oli asioista koko ajan huomattavan kattava näkemys, joka oli syntynyt keskusteluissa Kalle Rovanperän kanssa. Monivuotinen yhteistyö tarkoitti sitä, että kaikkea ei tarvinnut selittää juurta jaksaen. Jouhki poimi olennaiset asiat helposti suojattinsa suorituksesta.- En sanoisi, että häneltä on uupunut suorituksesta edes paria prosenttia, vaikka tuloksia ei sillä tavalla ole tullutkaan kuin viime vuonna, Jouhki avaa.Etenkin Ruotsin rallissa moni odotti Rovanperän puolustavan menestyksellä edellisvuoden voittoaan. Toisin kävi, mutta kaikki kaatui kahteen kertaan ajetulla Brattbyn erikoiskokeella, joka oli luokattoman huonossa kunnossa jo nuottijakson jälkeen.- Ruotsin rallissa Kalle jäi kärjestä vain yhdellä erikoiskokeella. Auton käyttäytyminen niissä olosuhteissa oli huono; pito-ongelma näkyi.Sardiniassa on jälleen edessä yksi kauden haastavimmista ralleista, johon tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan suojatti Kalle Rovanperä starttaa ensimmäisenä autona.Useita suomalaiskuljettajia MM-tasolle ja mestaruuteen nostanut Jouhki tietää jo ulkoa, millaisella autolla Rovanperä pystyy huipputuloksiin, ja mitkä seikat muodostavat pahimmat sudenkuopat.Toyotan kovasta kolmikosta jokaisella kuljettajalla on omat mieltymyksensä. On kisainsinööristä kiinni, kuinka hyvin hän pääsee perille kuljettajansa mielenmaisemasta kussakin tilanteessa. Jouhki näkee, että osa Rovanperän tuloksista juontuu juuri saman sapluunan soveltamisesta jokaisen kuljettajan kohdalla.- Kalle on allerginen aliohjaaville autoille. Inssin ei pitäisi päästää tekemään sellaisia asioita, jotka on toisille kuljettajille tehty. Asia korostuu, kun ajetaan urissa, eikä auto käänny kunnolla. Hän on hyvä sopeutumaan, mutta tämä asia on hänen Akilleen kantapäänsä, vaikka se sinänsä kova termi onkin, pyörittelee Jouhki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhassa vara parempi?Myös huhtikuisessa Kroatian asvalttirallissa Rovanperällä piti ensimmäisenä autona olla todellinen iskunpaikka ja etulyöntiasema - toisin kuin soraralleissa, joissa ensimmäisenä reitille lähteminen on vain haitaksi.Alavireisyys johtui pitkälti uusista iskunvaimentimista, jotka myös Rovanperän sai autonsa alle.- Tiimi otti siihen kisaan uudet iskarit käyttöön. Kalle otti vastuun itselleen, vaikka inssit syöttivät sen vaihtoehdon hänelle. Monten iskari olisi sopinut suoraan Kroatiaan.Kaudella 2022 Sardinian ja Kreikan MM-rallit olivat Toyotan tiimille selkeästi vaikeimmat. Tämäkään vuosi ei varsinaisesti tee poikkeusta, sillä Sardiniassa on jälleen edessä yksi kauden haastavimmista ralleista, johon Rovanperä starttaa ensimmäisenä autona.- On ymmärretty, mitä autolle pitää tehdä. Sardinia tulee olemaan vaikea jälleen. Jos Kalle on siellä neljättä sijaa korkeammalla, niin se on jo aivan huippu suoritus häneltä.Useita suomalaiskuljettajia MM-tasolle ja mestaruuteen nostanut Timo Jouhki juttelee Kalle Rovanperän kartanlukijana tunnetun Jonne Halttusen kanssa vuonna 2018.Vastaavanlaista heikkoa pitoa on luvassa tällä kaudella vielä Akropolis-rallissa. Mikäli Rovanperä johtaa tuolloin sarjaa, joutuu hän mahdollisesti kokemaan uudelleen pisteitä syövän kurimuksen, joka viime vuonna vesitti koko tiimin mahdollisuudet liukkaalla sorapinnalla.- En puhu siitä pidosta, etteikö hän osaisi liukkaalla ajaa. Vaihteleva pito, jossa auto ei tottele ohjausta, on sellainen olosuhde, jossa Kalle hävisi Ruotsissa jo viime vuonna, ja nyt jo paljon enemmän. Lähtöpaikka näkyi selvästi. Tuolla tavalla se pitää analysoida. Johtuiko asia Kallesta? Ei johtunut, kuten ei johtunut Kroatiassakaan, Jouhki summaa.Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti