Ajoneuvot 19.1.2023

Mestarimanageri Timo Jouhkin arvio MM-rallikaudesta 2023: ”Kalle suurimpana mestarisuosikkina kauteen”

Rallin MM-sarja 2023 alkaa torstaina perinteisellä Monte Carlo -rallilla. Suomalaisen ralliautoilun kummisetä Timo Jouhki arvioi kauden todennäköisimmät topit ja flopit.

Kymmeniä vuosia rallin parissa työskennelleellä Timo Jouhkilla on yhä kaksi ässää hihassaan. Kalle Rovanperä lähtee hallitsevana maailmanmestarina kauteen ja Teemu Suninen tekee itseään tykö Hyundain Rally2-autolla – aivan kuten viime kaudellakin.

Sunisen, 28, sopimus varmistui vasta tällä viikolla. Hyundain Rally2-ohjelmasta vastaa tällä kaudella ranskalainen 2C Competition -tiimi.

– Se on samantyyppinen sopimus, mutta nyt ohjelmassa on enemmän testejä. Teemu ajaa testiä normiaikojen ulkopuolella ja kehittää myös tiimin Rally1-autoa. Hän saa palkkaa testityöstä, ja lisäksi meillä on yhteistyökumppanimme, joten mistään maksupaikasta ei ole kyse, huomauttaa Jouhki.

Sunisen ohjelma kattaa kaudella 2023 seitsemän rallia, eli Ruotsin, Kroatian, Portugalin, Sardinian, Viron, Suomen ja Chilen osakilpailut.

Vaikka tilanne ei ole Sunisen omissa käsissä, saattaa kisaohjelma laajentua entisestään, mikäli virhealttiin tallikaverin, Craig Breenin varmuus ei parane viime vuodesta. Siinä tilanteessa Suninen saattaisi siirtyä paikkaamaan tilannetta, ja jakamaan auton espanjalaisveteraani Dani Sordon kanssa.

– Teemu on varalla, jos Breen möhlii pahasti. Sordolle tuskin niin käy, mutta Breenillä viime vuosi ei mennyt putkeen. Hänen palkkaamisensa perustuu kenties siihen, että hänellä on kokemusta hybridiautosta, ja hän ajoi hyvin Hyundailla ollessaan. Montaa kisaa tiimi ei kuitenkaan katsele, jos homma ei toimi.

”Mikäli Tänak olisi pysynyt Toyotalla, olisi hän nyt moninkertainen maailmanmestari”, uskoo manageri Timo Jouhki.

Löytyykö luotettavuus?

Rovanperän ykköshaastajaksi nousi jo viime kaudella Ott Tänak, joka tänä vuonna sompaa Fordin rattia. Brittitiimi sai kuin saikin kasaan riittävän summan, jolla virolainen suostui pistämään nimensä sopimuspaperiin.

Niin paljoa tiimillä ei kuitenkaan ole rahaa käytössä, etteivätkö viime kauden kaltaiset luotettavuusongelmat rassaisi jossain vaiheessa vuotta.

– M-Sportia epäilen paljon, sillä heillä oli viime kaudella paljon teknisiä ongelmia. Kestääkö Tänakin hermo sellaista? Nopea hän yhä on – siitä ei ole kahta sanaa. Autojen varmuus on M-Sportilla ollut heikko.

On huhuttu, että diiliin päästiin vasta kun Tänakista sekä hänen managereistaan, Markko Märtinistä ja Georg Grossista tuli M-Sportin osakkaita. Oman tukensa Tänakin ajattamiseen tuovat myös Ford Performance sekä itävaltalainen energiajuomajätti, jonka urheilijana Tänak aloittaa.

– Ihmetyttää hieman, jos Malcolm (Wilson) tekisi sellaista. Silloin ei tietysti tarvitsisi maksaa niin paljon, pyörittelee Jouhki.

Lue myös: M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon

Mikäli ensimmäiset puoli vuotta antaa viitteitä siitä, että yhteistyö ei toimi, on Tänakin sopimuksessa tiettävästi purkupykälä, joka mahdollistaa kauden päättämisen ennen aikojaan.

– Yleensäkin tiimeistä on mahdollista kävellä ulos, jos homma ei toimi. Tai sitten tulee heitetyksi ulos.

Heikon pidon ralleissa Toyota näyttää kärsivän erityisen paljon haastajiinsa verrattuna. Tällaisia ralleja tällä kaudella ovat erityisesti Sardinian ja Kreikan osakilpailut.

– He muuttivat aiemmin käyttämänsä BOS-iskarit saksalaiseen Reiger-merkkiin, eivätkä ne ole niin hyviä. Toyotan ongelmat liittyvät iskunvaimentimiin, ja erityisesti kuumiin kisoihin. Kun on höttöä pinnassa, niin ne eivät vain toimi. Tiimi tiedostaa ongelman ja on tehnyt töitä muuttaakseen tilanteen.

Kalle Rovanperä starttaa kauteen kuumimpana voittajasuosikkina, vaikka viime kauden kaltaista dominointia tuskin on odotettavissa.

Kolmen kauppa

Hienoisesta haastajan asemasta huolimatta Jouhki luottaa siihen, että Rovanperän mahdollisuudet mestaruuden uusimiseen ovat hyvät. Pahimmat haastajat löytyvät läheltä. Thierry Neuville on viisinkertainen hopeamitalisti ja Ott Tänak vuoden 2019 maailmanmestari.

– Kalle, Tänak ja Neuville – tuossa järjestyksessä. Muut kuljettajat eivät mestaruudesta aja, vaikka Esapekka Lappi ja Elfyn Evans saattavat kumpikin yhden rallin voittaa ja ajaa säännöllisesti palkintokorokkeelle. Sebastien Ogier voittaa jonkin rallin, mutta hän ei aja mestaruudesta. Hänen suorituksensa auttaa Kallea, etteivät jätkät saa täysiä pisteitä, Jouhki laskee.

Lue myös: Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin

Ennusteen paikkaansa pitävyys edellyttää luonnollisesti sitä, että Toyota pysyy tiiminä kehityksessä mukana.

– Tietysti Kallen mahdollisuudet riippuvat tiimin iskukyvystä. Ei hän samanlaista dominointia saa enää aikaiseksi kuin viime kaudella, mutta mestarina kauteen lähteminen ei muuta asiaa. Kalle on ilman muuta tasaisin kaikista kuljettajista. Viime vuonna alkukaudesta Kallen ylivoima perustui paljolti siihen, että hän osasi käyttää hybridimoottoria Tänakia paremmin. Hybridijärjestelmä on erittäin herkkä sikäli, että sen tuottama lisäpotku katkeaa helposti.

Polttomoottorin osalta Toyota jäi hetkeksi haastajan asemaan, mutta on nyt samalla viivalla pahimpien kilpakumppaniensa kanssa.

– Viime kaudella Hyundain moottori oli Toyotaa parempi, mutta nyt Toyota on saanut lisäluokituksilla asian kuntoon.

Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa.

Tänakin ohella Neuville saattaa olla paha kanto kaskessa – onhan belgialainen ollut mestaruustaistelussa mukana käytännössä katsoen joka vuosi, viimeisten kymmenen vuoden aikana. Profiililtaan Neuville sijoittuu kuitenkin virheitä tekevien kuljettajien joukkoon.

– Neuvillen mestaruudet ovat menneet siihen, että hän yrittää ylikovaa ja ajaa ulos. Se on Neuvillen tyyli; hän tekee virheitä, Jouhki arvioi.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat