19.1.2023 Ajoneuvot Mestarimanageri Timo Jouhkin arvio MM-rallikaudesta 2023: ”Kalle suurimpana mestarisuosikkina kauteen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja 2023 alkaa torstaina perinteisellä Monte Carlo -rallilla. Suomalaisen ralliautoilun kummisetä Timo Jouhki arvioi kauden todennäköisimmät topit ja flopit. Kymmeniä vuosia rallin parissa työskennelleellä Timo Jouhkilla on yhä kaksi ässää hihassaan. Kalle Rovanperä lähtee hallitsevana maailmanmestarina kauteen ja Teemu Suninen tekee itseään tykö Hyundain Rally2-autolla - aivan kuten viime kaudellakin. Sunisen, 28, sopimus varmistui vasta tällä viikolla. Hyundain Rally2-ohjelmasta vastaa tällä kaudella ranskalainen 2C Competition -tiimi. - Se on samantyyppinen sopimus, mutta nyt ohjelmassa on enemmän testejä. Teemu ajaa testiä normiaikojen ulkopuolella ja kehittää myös tiimin Rally1-autoa. Hän saa palkkaa testityöstä, ja lisäksi meillä on yhteistyökumppanimme, joten mistään maksupaikasta ei ole kyse, huomauttaa Jouhki. Sunisen ohjelma kattaa kaudella 2023 seitsemän rallia, eli Ruotsin, Kroatian, Portugalin, Sardinian, Viron, Suomen ja Chilen osakilpailut. Vaikka tilanne ei ole Sunisen omissa käsissä, saattaa kisaohjelma laajentua entisestään, mikäli virhealttiin tallikaverin, Craig Breenin varmuus ei parane viime vuodesta. Siinä tilanteessa Suninen saattaisi siirtyä paikkaamaan tilannetta, ja jakamaan auton espanjalaisveteraani Dani Sordon kanssa. - Teemu on varalla, jos Breen möhlii pahasti. Sordolle tuskin niin käy, mutta Breenillä viime vuosi ei mennyt putkeen. Hänen palkkaamisensa perustuu kenties siihen, että hänellä on kokemusta hybridiautosta, ja hän ajoi hyvin Hyundailla ollessaan. Montaa kisaa tiimi ei kuitenkaan katsele, jos homma ei toimi. ”Mikäli Tänak olisi pysynyt Toyotalla, olisi hän nyt moninkertainen maailmanmestari”, uskoo manageri Timo Jouhki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Löytyykö luotettavuus? Rovanperän ykköshaastajaksi nousi jo viime kaudella Ott Tänak, joka tänä vuonna sompaa Fordin rattia. Brittitiimi sai kuin saikin kasaan riittävän summan, jolla virolainen suostui pistämään nimensä sopimuspaperiin. Niin paljoa tiimillä ei kuitenkaan ole rahaa käytössä, etteivätkö viime kauden kaltaiset luotettavuusongelmat rassaisi jossain vaiheessa vuotta. - M-Sportia epäilen paljon, sillä heillä oli viime kaudella paljon teknisiä ongelmia. Kestääkö Tänakin hermo sellaista? Nopea hän yhä on - siitä ei ole kahta sanaa. Autojen varmuus on M-Sportilla ollut heikko. On huhuttu, että diiliin päästiin vasta kun Tänakista sekä hänen managereistaan, Markko Märtinistä ja Georg Grossista tuli M-Sportin osakkaita. Oman tukensa Tänakin ajattamiseen tuovat myös Ford Performance sekä itävaltalainen energiajuomajätti, jonka urheilijana Tänak aloittaa. - Ihmetyttää hieman, jos Malcolm (Wilson) tekisi sellaista. Silloin ei tietysti tarvitsisi maksaa niin paljon, pyörittelee Jouhki. Lue myös: M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon Mikäli ensimmäiset puoli vuotta antaa viitteitä siitä, että yhteistyö ei toimi, on Tänakin sopimuksessa tiettävästi purkupykälä, joka mahdollistaa kauden päättämisen ennen aikojaan. - Yleensäkin tiimeistä on mahdollista kävellä ulos, jos homma ei toimi. Tai sitten tulee heitetyksi ulos. Heikon pidon ralleissa Toyota näyttää kärsivän erityisen paljon haastajiinsa verrattuna. Tällaisia ralleja tällä kaudella ovat erityisesti Sardinian ja Kreikan osakilpailut. - He muuttivat aiemmin käyttämänsä BOS-iskarit saksalaiseen Reiger-merkkiin, eivätkä ne ole niin hyviä. Toyotan ongelmat liittyvät iskunvaimentimiin, ja erityisesti kuumiin kisoihin. Kun on höttöä pinnassa, niin ne eivät vain toimi. Tiimi tiedostaa ongelman ja on tehnyt töitä muuttaakseen tilanteen. Kalle Rovanperä starttaa kauteen kuumimpana voittajasuosikkina, vaikka viime kauden kaltaista dominointia tuskin on odotettavissa. Kolmen kauppa Hienoisesta haastajan asemasta huolimatta Jouhki luottaa siihen, että Rovanperän mahdollisuudet mestaruuden uusimiseen ovat hyvät. Pahimmat haastajat löytyvät läheltä. Thierry Neuville on viisinkertainen hopeamitalisti ja Ott Tänak vuoden 2019 maailmanmestari. - Kalle, Tänak ja Neuville - tuossa järjestyksessä. Muut kuljettajat eivät mestaruudesta aja, vaikka Esapekka Lappi ja Elfyn Evans saattavat kumpikin yhden rallin voittaa ja ajaa säännöllisesti palkintokorokkeelle. Sebastien Ogier voittaa jonkin rallin, mutta hän ei aja mestaruudesta. Hänen suorituksensa auttaa Kallea, etteivät jätkät saa täysiä pisteitä, Jouhki laskee. Lue myös: Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Ennusteen paikkaansa pitävyys edellyttää luonnollisesti sitä, että Toyota pysyy tiiminä kehityksessä mukana. - Tietysti Kallen mahdollisuudet riippuvat tiimin iskukyvystä. Ei hän samanlaista dominointia saa enää aikaiseksi kuin viime kaudella, mutta mestarina kauteen lähteminen ei muuta asiaa. Kalle on ilman muuta tasaisin kaikista kuljettajista. Viime vuonna alkukaudesta Kallen ylivoima perustui paljolti siihen, että hän osasi käyttää hybridimoottoria Tänakia paremmin. Hybridijärjestelmä on erittäin herkkä sikäli, että sen tuottama lisäpotku katkeaa helposti. Polttomoottorin osalta Toyota jäi hetkeksi haastajan asemaan, mutta on nyt samalla viivalla pahimpien kilpakumppaniensa kanssa. - Viime kaudella Hyundain moottori oli Toyotaa parempi, mutta nyt Toyota on saanut lisäluokituksilla asian kuntoon. Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa. Tänakin ohella Neuville saattaa olla paha kanto kaskessa - onhan belgialainen ollut mestaruustaistelussa mukana käytännössä katsoen joka vuosi, viimeisten kymmenen vuoden aikana. Profiililtaan Neuville sijoittuu kuitenkin virheitä tekevien kuljettajien joukkoon. - Neuvillen mestaruudet ovat menneet siihen, että hän yrittää ylikovaa ja ajaa ulos. Se on Neuvillen tyyli; hän tekee virheitä, Jouhki arvioi. Teksti, kuvat ja video: Miika Wuorela Lisää aiheesta Rallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Kotikaupunki järjesti juhlat – tältä näytti Kalle Rovanperän mestaruusjuhlissa Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan