3.2.2019

Näitä Eurooppa osti 2018: diesel alamäessä, Golf myydyin, pitkä katumaasturibuumi jatkuu yhä

Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo

Euroopassa ostettiin viime vuonna 15,6 miljoonaa autoa. Volkswagen oli myydyin merkki 23,8 prosentin markkinaosuudellaan.

Euroopassa myytiin viime vuonna 15,6 miljoonaa ajoneuvoa, kertoo autoalaa tutkiva JATO Dynamics. Lukema on suurin sitten vuoden 2007, joskin ero vuoteen 2017 jäi lopulta vain 346 autoon.

Myynnin kasvua hidastivat niin markkinahäiriötä aiheuttanut WLTP-mittaussykli, Brexit kuin epäilykset dieselin tulevaisuudestakin.

Vaikka uusien dieselautojen kohdalla mitään ympäristökysymystä ei olekaan, laski dieselien myynti Euroopassa viime vuonna peräti 18 prosenttia. Eniten dieselin myynti laski Iso-Britanniassa, jossa laskua oli peräti 30 prosenttia. Yhteensä puristussytytteisiä autoja myytiin 5,59 miljoonaa kappaletta.

Dieselin laskua kompensoi vaihtoehtoisten käyttövoimien, eli hybridien, ladattavien hybridien, sähköautojen ja vastaavien myynnin kasvu, JATO Dynamics kertoo. Yhteensä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla liikkuvia autoja rekisteröiitin noin 950 000, mikä on kuitenkin vain 6,1 prosenttia markkinoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jono tyyppihyväksyntään haittasi

WLTP-mittaussyklin aiheuttama markkinahäiriö aiheutui tyyppihyväksyntäongelmista: uusi kulutusmittaus ruukautti Euroopan mittauslaboratoriot ja esti tai ainakin hidasti siten useiden automallien myyntiin pääsyä. JATO Dynamicsin mukaan vielä marraskuun lopussakin vain kaksi kolmasosaa kaikista automalleista Euroopassa oli tyyppihyväksytty.

Vuosi 2018 jatkoi katumaasturien aikakautta. SUV-ryhmään luokiteltavien autojen markkinaosuus oli peräti 34,6 prosenttia. Se tarkoittaa 19 prosentin kasvua edellisvuodesta, ja peräti myynnin tuplaantumista vain neljän vuoden aikana.

Katumaasturien valtakaudesta huolimatta myydyin yksittäinen automalli oli Volkswagen Golf. Yhteensä Golfia myytiin 444 754 kappaletta. Toisena tuli Renault Clio (336 268 kpl) ja kolmantena Volkswagen Polo (299 920 kpl). Myydyin automerkki oli Volkswagen 23,8 prosentin markkinaosuudella, toisena Renault ja kolmantena Ford.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: JATO Dynamics

Luetuimmat