1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Nuoret Škoda-kuljettajat hyvin mielin kotikisaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan tehdastiimissä ajavat suomalaiset tulevaisuuden tähdet lähtevät ajamaan voitosta Neste Rallin WRC2 -luokassa. Kalle Rovanperän lisäksi nyt myös Eerik Pietarinen saa käyttöönsä uuden version Škodan R5 -autosta. WRC2 Pro -luokkaa johtava 19-vuotias Kalle Rovanperä ja viime vuonna luokkavoittoon ajanut vuoden 2018 rallin SM1-luokan mestari Eerik Pietarinen ovat valmiita kamppailemaan tänäkin vuonna kotikilpailun voitosta. Viime vuonna Rovanperä johti ylivoimaisesti luokkaansa, kunnes tekniikkamurheet tiputtivat hänet neljänneksi ja tämän ansiosta Pietarinen nousi voittoon. Viime vuodesta poiketen myös Pietarinen ajaa tänä vuonna Škodan tehdastiimin autolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voittajasuosikki nauttii täysiä ajamisesta Kuljettajamarkkinoiden kuumimpiin nimiin lukeutuva Rovanperä ajaa nyt toista kertaa Suomen mm-rallissa WRC2 -kalustolla. Viime vuoteen verrattuna tavoitteet ovat korkeammalla, mutta liikaa stressiä hän osaa välttää vaikka lähteekin kisaan kirkkaimpana voittajasuosikkina. Tuoko uusi vuosi enemmän painetta pärjäämiseen, vai onko rento asenne säilynyt? – Kyllähän se kotikisa vähän painetta tuo, mutta pitää yrittää lähteä rennosti. Ei se puristaminen mitään auta vaan se on se oma ajo mikä pitää löytää ja mennä sillä. Entäpä mietteet Suomen MM-rallista? – Onhan kotikisa aina hieno tapahtuma. Pidän Suomen rallista, koska täällä voi mennä täysillä kokoajan ja nauttia ajamisesta, eikä tarvitse esimerkiksi huolehtia renkaiden kulumisesta ja säästellä niitä. Ketkä ovat kovimmat kilpakumppanit tässä rallissa? – Kyllä varmasti Eerik antaa vastusta ja Eric Camillin vauhtia uudella autolla ei vielä tiedetä. Sitten tietenkin suomalaiset yleisesti ovat kovia täällä ja Nikolay Gryazin voi olla myös aika kova. Teiden ollessa suurimmaksi osaksi Rovanperälle tuttuja jo viime vuodesta, ei yllättäviä muutoksia teistä ollut löytynyt ainakaan keskiviikkoon mennessä. Isossa roolissa Suomessa ovat myös kivet, sillä ralliautoissa ei ole saanut enää vuosiin käyttää puhkeamattomia renkaita. Tuliko nuotteihin muutosta tälle vuodelle? – Ei kauheasti, muutama sellainen kohta missä on tyyli muuttunut, ei oikeastaan muuta. Sitten on joitain paikkoja, joissa tie on muuttunut hieman erilaiseksi viime vuodesta. Mitkä ovat kisan ratkaisupaikat? – Ei mitään erikoisia. Oittilasta kun selviää ilman rengasrikkoa aamulla niin se on aika hyvä. Pihlajakoskenkin pikkutie on aika rajussa kunnossa, vähän niin kuin Oittila. Ne on sellaisia paikkoja joista pitää selvitä ilman mitään kömmähdyksiä läpi. Olosuhteet eivät Rovanperän mukaan ole oleellisessa asemassa WRC2 ja WRC2 Pro luokissa. Onko kelillä sitten väliä? – Ei oikeastaan, tietysti kuivalla kelillä on aina mukava ajaa, mutta ei sillä minulle niin suurta merkitystä ole. Vaikuttaako lähtöpaikka WRC2:ssa, vai onko WRC -autot jo auranneet tien hyväksi? – On auranneet, jotain pikkuteitä saattaa olla missä lähtöpaikka vaikuttaa vähän. Oittilan alku ja sellaiset paikat missä on isoa ryyniä. Tietenkin kun WRC2 Pro luokan autot ajetaan ensimmäisinä, niin joillain 5–10 autoa jälkeenpäin ajavilla jotain eroa on, se on ihan selvää, mutta en tiedä onko siinä mitään kauhean isoa. WRC:t auraa myös toisella ajokerralla vetomiesten ajolinjat pois. Voittoaan puolustava Pietarisella vähäinen määrä testiä uudella autolla Viime vuoden voittoaan puolustava Eerik Pietarinen on ajanut tämän vuoden ajan Saksan ADAC Opel Cupia ja kaksi MM-osakilpailua WRC2 -luokassa. Nyt hän on saanut alle tehtaan uusimman version Škodasta, josta testikilometrejä on kasassa erittäin vähäinen määrä. Miten uusi auto eroaa edellisestä? – On se aika paljon helpompi ajaa, kun on setuppi kunnossa. Moottori käyttäytyy paremmin, jarrut ovat herkemmät ja ohjaustuntuma on parempi. Pitäisi olla hieman nopeampi kuin entinen, mutten tiedä kuinka paljon. Uudesta autosta ja vähäisistä testeistä huolimatta Pietarinen kertoo auton olevan aika hyvin säädöissä, perjantain shakedownilla oli tarkoitus hakea ainoastaan hieman alusta hienosäätöjä. – Luotto autoon pitää olla hyvä. Kokeiltiin Virossa vanhalla autolla aika paljon eri juttuja. Tavoitteena oli saada uusi auto jo Viroon, mutta se ei ehtinyt vielä sinne. Viime vuoden voittoaan puolustava Pietarinen ei ota myöskään paineita kotikisaan. Viime vuoden kokemuksesta on myös hyötyä tälle vuodelle. Jyväskylän jälkeen hän palaa takaisiin normaaliin rutiiniinsa Opel Cupin ajamiseen. Voiko Jyväskylässä tarkkailla, vai pitääkö mennä alusta alkaen täysiä? – Mennään täysiä, viime vuonna huomasi, kun ensimmäisellä pätkällä vähän tarkkaili, niin turpaan tuli että tukka heilahti. Eli ei kyllä parane nyt tarkkailla, sen verran kovia ukkoja on viivalla. Millainen ohjelma on Jyväskylän jälkeen? – Saksaan ainakin lähdetään nuotittamaan, viikko tämän jälkeen ajetaan asvalttikisa Opelilla. Opel Cup on ollut hyvää ja halpaa harjoitusta, mutta ennemmin ajaisin tietenkin nelikolla. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Śkoda ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2026 Hyötyajoneuvot Stellantiksen hyötyajoneuvokokoonpano laajenee – kuljettajalle käytännöllisempi ja jopa 3000 euroa halvempi 19.6.2026 Ajoneuvot Auton turvajärjestelmät: miten selviää Škoda Elroq tarkasta syynistä? 18.6.2026 Ajoneuvot Audi A6 on jälleen sovitettu kaikille teille – uusi, levee A6 Allroad tulee saataville lataushybridinä tai V6-dieselinä 18.6.2026 Konsepti Onko tässä tuleva täyssähkö M3? – i3:n isosisko ajaa BMW M:n sähkön aikakaudelle 17.6.2026 Ajoneuvot Tältä näyttää Suomessa ensikertaa piipahtanut Scania Irizar PHEV 16.6.2026 Ajoneuvot Diesel tekee paluun – pyöreitä täyttävä Citroën Berlingo saa kokoonpanoonsa dieselversion 16.6.2026 Ajoneuvot Patrialta kolme mielenkiintoista ajoneuvouutista saman päivän aikana 16.6.2026 Uutinen Jäikö jalkapallon maailmanmestaruuskisojen liput saamatta? – Kia tarjoaa jalkapallofaneille ilmaista turnausfiilistä 15.6.2026 Ajoneuvot Tämä on uusi, kolmannen sukupolven Audi Q7 – LED-projektori pyörillä ja V6-dieselmoottorilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2026 Päivän kuva Muistatko miksi Renault 4:sta kutsuttiin ”Tipparelluksi”? 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 21.6.2026 Koeajo Mistä tietää, että vuosimallin 1962 Mercedes-Benz 190D on valmis käynnistymään? - Siitä, kun peukaloa polttaa! 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa 22.6.2026 Koeajo Maistiainen: Renault 4 Plein Sud – katto auki täältä tulee hauki 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa 17.6.2026 Koeajo Dacian pysyvä päätös vaihtaa perinteinen kardaanineliveto sähkömoottorilla toteutettuun automaattivaihteiseen tuntuu sokeeraavammalta paperilla kuin maastossa 21.6.2026 Koeajo Mistä tietää, että vuosimallin 1962 Mercedes-Benz 190D on valmis käynnistymään? - Siitä, kun peukaloa polttaa! 19.6.2026 Päivän kuva Tunnistatko auton tästä poistoilmaventtiiliksi naamioidusta polttoaineen täyttöaukosta? 4.6.2026 Koeajo Tätä vuosimallin 1990 Toyota Hiace 4WD:tä täytyy kohdella silkkihansikkain, sillä sen sisäänajo on vielä pahasti kesken 15.6.2026 Laivat Tämä "töpseli" syöttää Silja Linen aluksille satamassa 11 kilovolttia ja noin kolmea megawattia - riittää juuri pitämään valot ja ilmastoinnin päällä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 4.6.2026 Ajokortit Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä 3.6.2026 Liikenne Onko tässä Suomen sekavin liikenneympyrä?