31.3.2022

Nimi- ja perheautohirviö Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé koki päivityksen

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé

Perheellisille tarkoitettu versio AMG GT:stä näyttää nyt aiempaa terävämmältä, on aiempaa personoitavampi ja sai V8:nsa takaisin kaikille markkina-alueille.

Tarkkaavaisimmat Formula 1 -fanit ovat varmasti laittaneet merkille, että vasta alkaneella kaudella on autojen lisäksi eräs toinenkin, tuiki tärkeä asia kokenut muutoksen. Nimittäin lääkäriauton virkaa hoitaa nyt 4-ovinen AMG GT monilla aiemmilla kausilla nähtyjen C63 -farmarin ja Aston Martin DBX:n jälkeen. Kuninkuusluokan lääkäriautoista AMG GT 63 S 4-Door on kaikkien aikojen tehokkain, kiitos Moottorinkin vuolaasti kehuman 4-litraisen V8:n, nyt täysimittaisen paluun tehneenä ja vielä hiukan terästetympänä.

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikku viilausta

Vaikka 4- (tai itse asiassa 5-ovinen) malli on muutamaa vuotta kaksiovista ja pitkänokkaista ”sisartaan” vanhempi, on sillekin kertynyt jo neljä vuotta ikää. Tässä kohtaa Affalterbachissa on katsottu parhaaksi toteuttaa malliin kevyehkö, enimmäkseen tyylillisiin asioihin ulottuva päivitys.

Ensinnäkin asiakkaalle on tullut lisää mahdollisuuksia personoida karkkinsa ulkokuorta ja sisäpuolta uusilla väri-, vanne-, verhoilu- ja muilla tyylivaihtoehdoilla. On autolle toki muotoilullisestikin tehty jotain, mitä varten täytyy kiinnittää katse keulan ilmanottoaukkoihin, jotka ovat saaneet uuden, leveämmän ilmeen. Myös niiden perimmäistä käyttötarkoitusta – ilmanohjausta – on suunniteltu hieman uudelleen.

Uudistuneet V8-voimalinjat mukana

4-Door Coupén 63- eli V8-versiot ehtivät olla joiltain markkinoilta hetken aikaa pois. Nyt kasikoneet tekevät paluun, ja kuten jo aiemmin uutisoitu, ne kätkevät uudistuneina sisäänsä Formula ykkösistä inspiroituneena E Performance -hybriditekniikkaa. Pyörien ja korin välistä diplomatiaa harjoittaa totutusti AMG Ride Control+ -ilmajousitus.

Neliovisen AMG GT:n uudistuneiden V8-mallien tilauskirjat avautuvat Euroopassa huhtikuussa. Onnelliseksi omistajaksi pääsee alkaen useita tonneja alle 300 000 euron sijoituksella.

Lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat