9.3.2018

Nopea ja vihainen: Gazoo Racing Supra enteilee legendaarisen Toyotan paluuta

Toyota Supra

Uusi Toyota Supra nähtäneen kilparadoilla hyvinkin pian.

Uuden vaihteen löytänyt Toyota jatkaa elämäniloisten mallien esittelyä. Vielä Geneven autonäyttelyssä emme päässeet todistamaan Toyota Supra -urheiluauton paluuta, mutta lähelle päästiin. Japanilaisjätti julkaisi maineikkaan ja arvostetun urheiluautonsa viidennen sukupolven Gazoo Racingin kilpa-autoksi naamioituna.

Kilpateema sopii asiaan, sillä meidän markkinoilla enemmän katuautona – uskomusten mukaan aina tuhathevosvoimaiseksi viritettynä – tunnettu neljännen sukupolven Supra (1993–2002) kiersi kotimaassaan kilparatoja menestyksekkäästi.

Toyota Supra

GR Supra Racing Conceptiksi nimetty näyttelyauto paljastaa paljon lopullisen Supran muotoja, vaikka kokonaisuus onkin kätketty aerodynamiikan saloihin. Kyse on perinteisestä etumoottorisesta ja takavetoisesta urheiluautosta. Supra on tulosta Toyotan ja BMW:n yhteistyöstä, jonka saksalainen haara on tuleva Z4. Mistään nimenvaihtopolitiikasta ei pitäisi olla kyse, vaan molemmat esittelevät täysin omanlaisensa tuotteet. Ja yhteistyön ansiosta saatamme nähdä Supran konepellin alla jälleen kerran rivikuutosen – tosin legendaarisen Toyota 2JZ:n sijaan baijerilaisen näkemyksen aiheesta.

Toyota Supra

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Gazoo Racing Supra

Gazoo Racing kertoo pyrkineensä kevytrakennetekniikalla mahdollisimman kevyeen autoon. Kilpamuunnoksen yksityiskohdista kerrotaan yllättävän tarkasti: leveät etu- ja takapuskurit, etuhuuli, takadiffuusori, helmat, peilit ja takasiipi ovat valmistettu komposiiteista. Alusta taas on madallettu, mutta käyttää vakiokomponentteja. BBS-vanteet keskimutterikiinnityksellä ja Brembon jarrut ovat ehtaa kilpakamaa, samoin tarpeenmukaisesti rakennettu ohjaamo. Valmistaja kertoo auton olevan suunniteltu täyttämään kaikki kilpailustandardit.

Uusi Supra nähtäneenkin kilparadoilla Gazoo Racingin väreissä – ehkäpä jo Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa?

Toyota Supra

Ja toisaalta kuvauksen voi lukea myös toisin päin: riisu kilpa-autosta kaikki edellä mainittu, niin päässet varsin lähelle lopullista katuautoa.

Toyotalle täytyy kyllä nostaa hattua. Yhtiö lopettaa Gazoo Racing Supra -tiedotteensa muistuttamalla, miksi moisia autoja ylipäänsä tehdään: moottoriurheilu toimii väylänä kehittää ihmisiä, innostaa faneja ja parantaa katuautoja kilparadoilla kerätyin opein. Siihen on vaikea lisätä mitään.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Toyota

Luetuimmat