8.6.2019

Paino ajettavuudessa ja turvallisuudessa: Lexus RX:n kevyt facelift

Lexus RX

Syksyllä markkinoille saapuu uudistettu Lexus RX. Päivityksessä on huomioitu ajo- ja matkustusmukavuuden lisäksi myös turvallisuutta.

Lexuksen kaikkien aikojen myydyin malli, luksusmaasturi RX, saa kasvojenkohotuksen, joka saapuu markkinoille syksyllä 2019.

Uudelleen muotoillut puskurit yhdistävät auton muotoja edestä taakse, mikä valmistajan mukaan parantaa RX:n ulkonäön dynaamisuutta.

Lexus RX

Lexuksen entiseen maskiin yhdistyy nyt L-kuvioitu verkko ja uusi kehys, joka sulautuu etupuskurin reunoille. Uudistetut sirot etu-umpiot antavat auton etuosalle uudenlaista terävyyttä.

Valmistaja myös kertoo uusien sivuhelmojen ja takalokasuojien tekevän autosta aiempaa urheilullisemman ja aggressiivisemman näköisen.

Kolmannella penkkirivillä RX L:ssä on jatkossa kaksi erilaista asentoa istuimille. Uudella asetuksella saa tarvittaessa aiempaa enemmän jalkatilaa.

Lexus RX

Lexuksen pääinsinööri Takeaki Kato kertoo haluavansa tarjota autoon ketterämpää käsiteltävyyttä miellyttävämmän ajokokemuksen tarjoamiseksi. Tavoitteiden saavuttamiseksi auton rakentamisessa on käytetty laser- ja pistehitsausta erittäin lujien sideaineiden kanssa.

Lexus RX

Uudessa RX:ssä on aktiivinen kaarreajoavustin (ACA), joka vähentää aliohjautumista, jos kaasupoljinta painetaan kesken mutkan. Myös sähköiseen ohjaustehostimeen on tehty parannuksia, ja tuloksena RX:n luvataan seuraavan tarkasti haluttua ajolinjaa kaikenlaisissa olosuhteissa.

Muutoksia on tehty myös alustaan, jossa kallistuksenvaimentimia on jäykistetty, ja rakenne on muutettu aiemmasta poiketen ontoksi. Muutosten kerrotaan nopeuttavan ohjausvastetta. Uudenlainen iskunvaimennus vähentää epätasaisuuksista johtuvia korkeataajuisia värähtelyitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvallisuutta elektronisilla järjestelmillä

Mukautuvien automaattisten kaukovalojen toimintaa on parannettu, ja niiden luvataan valaisevan perinteisiä valoja paremmin paikkoja, mihin voi olla vaikeaa nähdä perinteisillä kaukovaloilla, esimerkiksi tien pientareita. Järjestelmän luvataan myös auttavan kuljettajaa tunnistamaan jalankulkijat ja liikennemerkit huomattavasti aiemmin, häikäisemättä vastaantulevia matkustajia.

Autossa on viimeisin versio Lexuksen turvajärjestelmästä, jossa on parannettu onnettomuuksia ennaltaehkäisevää teknologiaa. Keulassa olevien kameran ja tutkan kerrotaan helpottavan pyöräilijöiden huomaamista päiväaikaan ja jalankulkijoita hämärällä.

Lexus RX

Kaista-avustin hälyttää kuskia näytöllä, äänillä ja ratin tärinällä huomatessaan kuljettajan olevan ajautumassa pois kaistalta. Tarvittaessa järjestelmä voi myös tehdä pieniä ohjauksen korjausliikkeitä.

Liikennemerkkitunnistin toimii kameran ja navigaattorin avulla ja näyttää liikennemerkit HUD -näytöltä.

Lexus RX saa myös uuden kosketusnäytön, sekä Apple CarPlay ja Android Auto liitettävyyden. Halutessaan autossa voi käyttää puhelimen ääniohjausta, sekä korvata Lexuksen oman navigointisovelluksen älypuhelimen versiolla.

Lähde ja kuvat: Lexus

Luetuimmat