18.11.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Rock Machine Avalanche – Kivenkova rokkikone Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rock Machine on Suomessa vielä vähän tuntematon pyörämerkki, mutta sen parhaita tuotteita on ehdottomasti läskipyörä Avalanche E90. Hyvää: Ajettavuus, ajettavuus myös sähköavustus pois kytkettynä. Huonoa: Pienehkö akku, ei bluetooth-yhteyttä. Fatbike eli suomeksi läskipyörä ei varmaan paljoa esittelyjä tarvitse. Fatbike on alun perin Alaskassa kehitetty isoilla ja muhkeilla renkailla varustettu pyörä, joka villitsi pyöräilijöitä reilu 10 vuotta sitten kaikkialla. Nyt innostus on joissain päin maailmaa selkeästi hiipunut, mutta esimerkiksi pohjoisessa, kuten Suomessa läskipyörät ovat edelleen hyvin suosittuja ja jopa yksittäisenä pyörätyypinä yksi suosituimmista segmenteistä. Isot leveät pyörät tekevät esimerkiksi lumella ajamisesta fatbikellä verratonta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rock Machine tulee Tsekeistä Rock Machine on sen sijaan pyörämerkki, joka saattaa kaivata vähän enemmän esittelyjä. Se on alun perin vuonna 1994 Yhdysvalloissa perustettu brändi, jonka on sittemmin siirtynyt tsekkiläisomistukseen myös Superior- ja Frappe-pyörämerkkejä valmistavalle Bike Fun Internationalille. Rock Machinen valikoimasta löytyy maasto-, fatbike- ja gravel-pyöriä sekä hybridi-, kaupunki- ja junioripyöriä, Superiorilta niin maasto-, gravel- kuin maantiepyöriäkin ja Frappe on puhtaasti kaupunkipyöriä edustava merkki. Rock Machine on vähitellen levittäytynyt Suomeenkin ja sillä on useita jälleenmyyjiä Suomessa. Rock Machinen maahantuonnista vastaa pitkän linjan pyörä- ja pyöräilyvarusteita Suomeen maahantuova Oy Huntteri Ab. Rock Machine on yksi pyörävalmistaja, joka on fatbiket säilyttänyt valikoimassaan, monet suuret valmistajat eivät niitä enää tee. Avalanche E90 on Rock Machinen läskipyörien lippulaivamalli, E90 on käytännössä sama pyörä kuin joidenkin tuntema Avalanche E70, mutta varustettu etujoustolla ja muutamilla muilla erilaisilla osilla. Hyvä ja tilava ajoasento Sen lisäksi, että Rock Machinen Avalanche E90 on valmistajansa lippulaivamalli läskipyörissä, se on varmasti yksi parhaimmista fatbike-malleista, mitä markkinoilla on saatavilla. Toki se on myös yksi hinnakkaimmista markkinoilla olevista fatbike-sähköpyöristä. Avalanchen runko tarjoaa hyvän ja tilavan ajoasennon. Ohjaustanko on pyörässä hieman matalalla, mutta silti ajoasento on luonteva eikä liiaksi eteenpäin nojaava ja Avalanche päällä jaksaa olla pitkään. Ohjaustangon päissä olevat kämmenpohjaa vasten tulevat ergotupit tekevät ohjaustangon otteesta miellyttävän. Maastossa Avalanche on myös yllättävän ketterä. Isot renkaat matalilla ilmanpaineilla tarjoavat melkein parasta pitoa, mitä maastopyörään voi saada. Koeajopyörässä oli lisävarusteena hissitolppa, joka kannattaa ehdottomasti hankkia Avalanche, sillä pyörä on sen verran kova menijä, ja hissitolpan avulla pyörästä saa parhaan mahdollisen irti myös maastossa. Avalancessa hissitolppaa ei siis ole vakiona, mutta kun pyörästä tulee ensi kaudella uusi versio, siinä on hissitolppa vakiona. Samalla joidenkin muiden osien ohella muuttuu myös pyörän nimi, ensi kaudella se on Rock Machine Vyöry E90. Suomalainen nimi tulee siitä, että koko Rock Machine Avalance -mallisto on tehty ja suunniteltu yhdessä pyörän suomalaisen maahantuojan Huntterin kanssa. Kovemmassa vauhdissa pompottavaa kyytiä Fatbike-pyörissä ei harrasteta jousitusta kuin ainoastaan sen etupäässä, sillä suuret ja muhkeat renkaat, jotka Rock Machinen Avalanche tapauksessa ovat Schwalben Jumbo Jimit, hoitavat jousituksen virkaa. Renkaat, joissa on suuri ilmatilavuus, tekevät ajosta pompottavaa kovemmassa vauhdissa, niin Avalanchenkin tapauksessa, koska joustoa on, mutta ei liikettä pysäyttävää iskunvaimennusta. Mutta fatbike ei olisi fatbike ilman suuria renkaita ja esimerkiksi talvella lumella ja lumessa ajettaessa fatbike on etenemiskyvyltään sellainen, että sitä ei löydy mistään muusta pyörätyypistä. Harmi, kun Etelä-Suomessa tehdyn Avalanchen koeajon yhteyteen ei sattunut vielä mitään lumi-infernoa. Rock Machine luottaa Avalanchessa Shimanon järeimpään EP8-sähkömoottoriin, joka on tuttu monesta muusta koeajamastamme pyörästä, kuten kalliimman pään Giant Reign E+1 -pyörästä, sekä hiilikuitutykki Orbea Risestä. EP8:n ympärille on hyvä rakentaa kalliimpi pyörä. Shimano on luotettava valinta, moottori on hiljainen ja varmatoiminen. Avalanchessa on käytössä sähkömoottorin ohjainyksikkönä ja näyttönä Shimanon SC-E5003 -ohjain, jossa ei ole bluetooth-yhteyttä, joten Shimanon E-Tube -applikaation avulla moottorin käyriä ei pääse säätämään itselleen mieleisiksi. Kääntymällä huoltoliikkeen puoleen käyriä on mahdollista kuitenkin muuttaa. Mutta pyörään valitut kolme avustustasoa toimii suhteellisen hyvin joka tilanteessa ja sähkömoottorilta tulee 85 newtonmetriä vääntöä suurimalla avustustasolla kammesta käskyttämällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laajat välitykset Avalanche on suurien renkaiden suurista pyörivistä massoista huolimatta melko kevyt polkea ilman sähköavustustakin. Rock Machinen peräti 50-piikkinen suurin takaratas tarjoaa sellaiset välitykset, että sillä ryömitään tarvittaessa jyrkästäkin paikasta ylös. Fatbikessä, joka ei ole ihan niin ketterä ja helppo käsitellä kuin enduro- ja trailpyörät, laajin mahdollinen vaihdeskaala on hyvä valinta. Hidas välitys toimii myös lumella hyvin, jolloin takapyörä ei lähde sutimaan niin helposti. Rock Machine Avalanche E90 on alunperin speksattu valmistajan toimesta Shimanon jarruilla, mutta koeajopyörässä oli Clarksin Clout+ -jarrut. Clarksit toimivat kyllä moitteitta ja tarjoavat hyvää hidastuvuutta. Komponenttipulasta johtuen pyörävalmistajat joutuvat tällaisiin ratkaisuihin, joissa osasarjoja vaihdellaan, myös aiemmin koeajamassamme Helkaman täysjoustopyörän kohdalla oli sama tilanne, Shimanon jarrut oli vaihdettu Clarkseihin. Avalanchen akku ei ole Shimanon, se on merkiltään Darfon. Shimano on kuitenkin hyväksynyt nämä akut oman järjestelmänsä kanssa käytettäviksi ja Darfonin akuista löytyy muun muassa Shimano Steps -tarra tämän merkiksi. Esimerkiksi takuuasiat hoituvat Shimanon kautta. Akun energiasisältö on vain 504 wattituntia, joka on melko vähän, kun ottaa huomioon, että pakkanen, talven kylmyys, jossa läskipyörä on myös tarkoitettu ajettavaksi, syö akun tehoa ja näin ollen toimintamatkaa. Lisäksi sähkön kulutusta läskipyörässä lisää läskipyörän suuret pyörivät massat, eli sen tuhdit renkaat. Avalancen akun 504 wattituntia on nykymittapuulla vähän, kun akut alkavat olla kooltaan jo 630 wattituntia tai peräti 750 wattituntia. Ajokokemus Rock Machine Avalanche E90 -pyörällä on kuitenkin pienistä puutteista huolimatta erinomainen. Jos sähköavusteista fatbikea mielii itselleen, tämä Rock Machine Avalanche E90 on ehdottomasti varteenotettava ja hyvillä osilla kasattu valinta. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Rock Machine Avalanche E90 Hinta: 4499 euroa Paino: 24,8 kg Runko: Alloy Al-6061 T6 Custom tubing Rungon koko: 15” (S), 17” (M), 19” (L) Etuhaarukka: RockShox Bluto 100 mm Jarrut: Clarks Clout+, Semi Metalllic -jarrupalat. Vaihteisto: Shimano Deore RD-M5100 Shadow Plus, rataspakka S-RIDE CSM500, 11-50T Vaihdevipu: Shimano Deore 5100 RapidFire Plus Kampisarja: Samox ET39-F30-SHP80, 34T, 165mm Ketju: KMC X11e EPT Istuin: WTB Volt Sport Istuinkannatin: ONE1 Alloy 30.9 x 350 mm, lisävarusteena hissitolppa Rengaskoko: 26 x 4.80" Vanteet: Jetset HC-539A, w/25MM reduce holes Renkaat: Schwalbe Jumbo Jim, 26 x 4.80” Sähkömoottori: Shimano Steps EP8, 36V, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Shimano SC-E5003 Akku: Darfon 504 Wh Akun latausaika: 100 prosenttiin noin 7,5 tuntia. Takuu: Runko viisi vuotta, komponentit kaksi vuotta. Lisää aiheesta Sähköpyörän koeajo: E/Fat on suomalaista suunnittelua oleva sähköpyörä – vai onko se sittenkin mopo? Sähköpyörän koeajo: Gasgas G Trail 2.0 – Huomionhakuinen pyörä monipuoliseen maastoajoon Sähköpyörän koeajo: Giant Reign E+ 1 – Huippusuorituskykyä maastoon laadukkailla osilla Sähköpyörän koeajo: Helkama FSE12 – Tuntematon täysjousto maastoiloitteluun Sähköpyörän koeajo: Helkama XE10 – Made in Finland Sähköpyörän koeajo: Mondraker Crafty R – Paljoon pystyvä maastotaituri Sähköpyörän koeajo: Orbea Rise M10 – Superkevyt huippupyörä vaativalle käyttäjälle Sähköpyörän koeajo: Specialized Turbo Tero 4.0 – Monipuolisuutta työmatkaan ja maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku