Ajoneuvot | Uutinen | 7.4.2020

Seuraava Ford Focus RS lupaa hybriditekniikkaa – mutta aikaisintaan 2022

Ford ei ole vielä luovuttanut uuden Focus RS:n suhteen, mutta kiristyvät hiilidioksidirajat asettavat haasteita sporttimallille. Haasteet puolestaan näkyvät aikataulussa.

Jaa artikkeli

Ford Focus RS on tekemässä paluun myös nykyisen Focus-polven myötä, mutta Euroopan kiristyvät hiilidioksidirajat ovat koitumassa odotettua suuremmaksi haasteeksi. Autocarille puhunut Ford-johtaja kertoi, että tällä hetkellä pähkinänä on kehitellä hiilidioksidirajat ja suorituskykyarvot täyttävä hybridivoimalinja.

Aiempien tietojen perusteella arvioitiin, että Focus RS luottaisi 48 voltin kevythybriditekniikkaan, mutta ratkaisu on koettu riittämättömäksi.
– Kevythybridi ei ole tarpeeksi, lähde kertoi Autocarille.

Nyt Fordilla uskotaan, että ainoa ratkaisu 95 g/km autokantarajan saavuttamiseksi on varustaa myös Focus RS hybridijärjestelmällä. Ratkaisu viivästyttänee auton mallivuodelle 2022 tai 2023 saakka.

Seuraava Ford Focus RS

Ensimmäisen polven Focus RS

Tietojen mukaan uuden Focus RS:n voimalinjan pohjaratkaisu on Kugan hybridiversiossa käytetty 2,5-litrainen moottori. Kugassa polttomoottori tuottaa 222 hevosvoimaa, mutta Focus RS:ssä teholukeman odotetaan nousevan noin 300 hevosvoiman tuntumaan. Sähkömoottorin avustuksella uuden Focus RS:n järjestelmätehon arvellaan koputtelevan 400 hevosvoiman rajaa.

Edellisen polven Focus RS yhdisti 345 hevosvoiman 2,3-litraisen turbomoottorin nelivetovoimalinjaan, mutta esimerkiksi Mercedeksen AMG A45 S ja Audi RS3 ovat nostaneet kokoluokan tehokisan jo 400 hevosvoiman ympärille.

Lisähaasteena Fordilla on kuitenkin yhdistää hybridivoimalinja urheilulliseen vaihteistoon ja hauskaan nelivetoon hinnalla, joka ei vie merkkiä tuntemattomalle maaperälle.

– Kaikkien edellisten RS:ien kohdalla tarina kertoo insinööreistä, jotka tekivät töitä vapaa-ajallaan ja viikonloppuisin ja keksivät ideat ja konseptit. Uuden kohdalla odotamme edelleen oikeaa konseptia, erityisesti voimalinjan osalta, Ford-lähde kertoi Autocarille.

Seuraava Ford Focus RS

Toisen polven Focus RS

Toisaalta on mahdollista, että seuraava Focus RS selviytyy tuotantoon vähemmillä sisäisillä haasteilla kuin sen edeltäjä. Fordin entinen pääjohtaja Alan Mulally vaati tuolloin, että myös Focus RS selviytyy yhtiön ”One Ford” -tuotekehitysohjelmasta, selvittäen tusinoittain erilaisia haasteita markkina-alueilta, joihin autoa ei oltu suunniteltu. Mulallyn eläköitymisen jälkeen Ford Europe on saanut lisää vapautta kehittää enemmän vain sen markkina-alueelle soveltuvia tuotteita. Aikalaisvaatimuksista johtuen edellisen polven Focus RS oli lähellä päätyä leikkauslistalle, kunnes yhtiön silloinen pääinsinööri Raj Nair ilmoitti, että projekti tulee kyllä valmiiksi budjettirajojen puitteissa.

Vaikka Fordin operatiiviseksi johtajaksi kohonnut Jim Farley on purkanut RS:n kaltaisten projektien hallinnollisia esteitä, on vielä ongelmana löytää Focus RS:n kehitystyöhön tarvittavat resurssit yhtiössä, joka panostaa tällä hetkellä erittäin voimakkaasti sähköistettyjen automallien kehitykseen. Kokonaisuudessa Ford suunnittelee yhteensä 40 täyssähkö-, lataushybridi- ja kevythybridimallin julkaisemista vuoteen 2022 mennessä. Kehitystyön hinnaksi on arvioitu noin 8,6 miljardia euroa.

Seuraava Ford Focus RS

Lähde: Autocar Kuvat: Ford

Jaa artikkeli

Keskustelu