14.7.2023 Ajoneuvot Suomessa on ainakin yksi kunta, johon kaikilla sähköautoilla ei ole asiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu koko Suomessa ei ole latausverkoston kattavuuden näkökulmasta vielä ihan itsestäänselvyys, ainakin silloin kun alla on pienempiakkuinen sähköauto. Luulisi, että sähköautoilu koko Suomessa olisi jo latausverkoston kattavuuden näkökulmasta helppoa. Mutta ei, sitä se ei ole, ainakaan silloin, kun alla on sähköauto, jossa on pienehkön puoleinen akku. Tämä ongelma käy ilmi Facebookin Latausverkosto – Nyt! -ryhmästä, jossa sähköautoilijat keskustelevat sähköautojen latausverkostoon liittyvistä asioista. Ryhmässä on yli 15 000 jäsentä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy EU:n itäisin piste jäi käymättä Ryhmän jäsen kysyy keskustelussa, että "Ilomantsissako ei tosiaankaan ole latauspisteitä". Hän saa nopeasti muilta ryhmän jäseniltä vastauksen, että tämä pitää paikkaansa, Ilomantsissa ei ole pikalatauslatauspisteitä, ei edes hidasta asiointilatausta. – Etelästä tullessa Tohmajärven K-kaupalla on viimeisin pikalaturi, ja Joensuussa on sitten useita latureita. Hotelli Pogostan hovissa on latauskartan mukaan type 2, jolla on ladattu onnistuneesti kesäkuussa 2023, sen jätin itselleni mentaalisesti varalle, keskusteluun osallistuva ryhmän jäsen kirjoittaa. Keskustelun aloittanut ryhmän jäsen toteaa keskustelun lopuksi: – Löysin siis Suomesta paikan mihin pikkuakkuisella sähköautolla ei pääse. Olin majoittunut Ruunaan Matkailussa (lähin pikalataus Lieksa), mutta majoituksessa sain suko-laturilla akun täyteen. Tarkoitus oli käydä EU:n itäisimmässä pisteessä ja sieltä sitten Ilomantsiin ja Joensuuhun. Mutta koska Ilomantsissa ei ollut pikalatausta tarjolla, eikä akku olisi riittänyt Joensuuhun, jäi käymättä, toinen henkilö kertoo. Ryhmän jäsen, joka olisi halunnut käydä EU:n itäisimmässä pisteessä, kertoo, että hänellä on vuosimallin 2020 Volkswagen eGolf autonaan. Autossa on runsaan 30 kilowattitunnin kokoinen akku. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdistetyssä ajossa lämpimällä säällä on runsas 200 kilometriä. Pieniakkuisella autolla Ilomantsi jää haaveeksi Ilomantsi on suuri kunta, yksi Suomen suurimmista yli 300 kunnasta. Välimatkat Suomen ja Euroopan unionin itäisimmässä kolkassa ovat pitkät ja jos kunnassa ei ole sähköautojen latauspaikkoja, pieniakkuisella sähköautolla Ilomantsin perukoille ei ole mitään asiaa – jollei sähköä pyydä ja osta jostain maatilalta tai muulta yksityiseltä henkilöltä. Ilomantsin keskustasta matkaa esimerkiksi Lieksaan lyhyintä reittiä tulee yli 100 kilometriä, Joensuuhun yli 70 kilometriä. Etäisyydet ovat sellaisia, että pienellä akulla varustetulla sähköautolla Ilomantsin kuntaa syvemmälle lähelle itärajaa ei voi lähteä tutkimaan. Isommallakin akulla varustetulla sähköautolla akku täytyy olla täynnä, kun Suomen itäisimpään kolkkaan suuntaa. Esimerkiksi Charge Finder -palvelu kertoo, että Ilomantsista löytyy yksi 11 kilowatin tehoinen latauspiste Möhkön kylästä, joka on 25 kilometrin päässä Ilomantsin keskustassa aivan itärajan tuntumassa. Jotta esimerkissä käytetyn Volkswagen eGolfin akun saisi täyteen tässä latauspisteessä, se vaatisi usean tunnin latausta. Pohjoisemmaksi esimerkiksi Patvisuon kansallispuistoon tai Koitajoen erämaa-alueen tutkiminen saattaisi silti jäädä vain haaveeksi, jos aikoisi takaisin sivistyksen pariin. Pohjois-Karjalan matkailun valtti Latausverkosto – Nyt! -ryhmän jäsenet ovatkin harmissaan esimerkiksi Ilomantsin matkailun puolesta, että kunnan alueella ei ole enempää sähköautojen latauspisteitä. – Tämäpä juuri, että pitkien etäisyyksien maakunnassa matkailu sähköautoilla jää piipahdukseksi, eikä pääse koluamaan seutuja, mikä olisi kuitenkin Pohjois-Karjalan matkailun valtti, eräs ryhmän jäsen kirjoittaa. Eräs ryhmän jäsen kertoo laittaneensa esimerkiksi latausverkostoja rakentaville K-lataukselle ja ABC:lle, sekä myös Ilomantsin kunnalle palautetta siitä, että Ilomantsi on vielä miehittämätöntä aluetta. Toistaiseksi laihoin tuloksin. – Me retkeilemme Ilomantsin suunnalla vuosittain. Suurien etäisyyksien kunnassa saattaa edestakaiset siirtymätkin olla satoja kilometrejä. Latauspisteiden puute kuitenkin hieman hankaloittaa harrastusta nykyään. Laitoin asiasta keväällä postia K-lataukselle, ABC-lataukselle ja kunnalle. Kovin rohkaisevaa palautetta en saanut. Toki jos useampi laittaisi pyynnön..., jäsen kirjoittaa. Teksti Manu Tuppurainen, kuvakaappaukset Charge Finder, lähde Latausverkosto – Nyt! -Facebook-ryhmä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?