2.4.2022

Tämä ei ole vaarisi Corolla – Toyota GR Corolla on 300 hevosvoiman ja nelivedon verran riemua

Toyota GR Corolla Yhdysvallat Yaris

Moneen kertaan huhuttu ja vuodettu Toyota GR Corolla on vihdoin totta! Valitettavasti kaikkien kansanautojen sporttikunkku ei ole tulossa Eurooppaan.

Lähes kaikki autovalmistajat ovat käyttäneet lähivuodet sähköistymisestä kertomiseen, eikä Toyotakaan ole poikkeus tässä joukossa. Merkki on kuitenkin kulkenut vastavirtaan arkisporttien luokassa, jossa Gazoo Racingiin nojaava GR-mallisto sen kuin kasvaa. Yhdysvalloissa ja Japanissa malliston uusin jäsen on Toyota GR Corolla. Yhdysvalloille malli on erityisen tärkeä, sillä se ei puolestaan saa GR Yarista.

Toyota GR Corolla Yhdysvallat Yaris

Toyota itse muistelee Corollan rallihistoriaa TE25:n rallivoitolla 1973 ja Corolla Levinin Jyväskylä-voitolla 1975. Toyotan pääjohtaja, testikuljettaja ja intohimoinen autoharrastaja Akio "Morizo" Toyoda kommentoi, että tarkoituksena on tuoda takaisin Corolla, joka valloittaa asiakkaiden sydämet.

Toyota GR Corolla Yhdysvallat Yaris

Toyota GR Corolla on valmiiksi osittain tuttu Euroopassa, sillä perusresepti on lainattu GR Yariksesta. 1,6-litrainen kolmesylinterinen bensiinimoottori pärisee nyt "vahvistettuna" 304 hevosvoimaa (224 kW). Tehoa on tavoiteltu parantamalla erityisesti moottorin pakopuolen tehokkuutta. GR-Four-neliveto hyödyntää sekin Yariksen tuttua ratkaisua, joskin Corollan tarpeisiin muokattuna. Ajotilat ja nelivedon voimajakotilat on tosin eriytetty toisistaan tarkempaa hallintaa varten.

Toyota GR Corolla Yhdysvallat Yaris

Alustassa GR Corolla on saanut uudet puslat, jouset, iskunvaimentimet sekä mallikohtaiset pyöränkulmat. Koria on jäykistetty erityisesti takapyörien koteloiden kohdalta, kardaanitunnelin osalta ja 50-litraisen bensiinisäiliön etuosasta. Katto on puolestaan hiilikuitukomposiittia, joka samalla laskee auton painopistettä. Jarrut ovat edessä nelimäntäiset 356 mm levyllä ja takana kaksimäntäiset 297 mm levyllä.

Toyota GR Corolla Yhdysvallat Yaris

Toyota Corolla on puolestaan saanut 60 mm leveämmän raidevälin edessä ja 85 mm leveämmän raidevälin takana, jotta auto on vakaa ripeässä mutka-ajossa. Samalla etukaaria on levitetty 20 mm ja takakaaria 30 mm. Erityisen röyhkeä yksityiskohta ovat kolmoisputket takapuskurissa. Etupuskurin ja konepellin ilma-aukot on puolestaan suunniteltu rata-ajon lisäksi sora- ja lumitiet mielessä.

Toyota GR Corolla Yhdysvallat Yaris

Kuljettajaa pyydetään osallistumaan tapahtumiin kolmen polkimen ja kuusivaihteisen manuaalin avulla. Etuistuinten välistä löytyy Toyotan mukaan jonkinlainen vipu jarrujen operointiin "esimerkiksi driftatessa". Uusi digimittaristo on kehitetty GR-malleja varten ja sen näkymissä on keskitytty kuljettajalle oleellisen tiedon esittämiseen. Kaikki viisi istumapaikkaa ovat kuitenkin käytössä matkustamossa, jotta auto säilyttää corollamaiset arkiominaisuutensa. Mielenrauhaa tuo Toyotan Safety Sense -turvavarustepaketti.

Toyota GR Corolla Yhdysvallat Yaris

Huono uutinen on se, että Toyota GR Corolla ei ole tulossa Eurooppaan. Virallinen perustelu on, että GR-mallistoon voi kuulua vain kolme mallia kerrallaan ja Euroopan GR-mallistoon kuuluvat jo GR86, GR Yaris ja GR Supra. Vaikka myöskään GR86 ei tule Suomeen, se ei kuulemma riitä perusteluksi sille, että GR Corolla saataisiin sen ainoan Corolla-kansan riemuksi.

Eikö videoupotus näy oikein? Ole hyvä ja muuta evästeasetuksia antamalla hyväksyntä Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat