2.4.2022 Ajoneuvot Tämä ei ole vaarisi Corolla – Toyota GR Corolla on 300 hevosvoiman ja nelivedon verran riemua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moneen kertaan huhuttu ja vuodettu Toyota GR Corolla on vihdoin totta! Valitettavasti kaikkien kansanautojen sporttikunkku ei ole tulossa Eurooppaan. Lähes kaikki autovalmistajat ovat käyttäneet lähivuodet sähköistymisestä kertomiseen, eikä Toyotakaan ole poikkeus tässä joukossa. Merkki on kuitenkin kulkenut vastavirtaan arkisporttien luokassa, jossa Gazoo Racingiin nojaava GR-mallisto sen kuin kasvaa. Yhdysvalloissa ja Japanissa malliston uusin jäsen on Toyota GR Corolla. Yhdysvalloille malli on erityisen tärkeä, sillä se ei puolestaan saa GR Yarista. Toyota itse muistelee Corollan rallihistoriaa TE25:n rallivoitolla 1973 ja Corolla Levinin Jyväskylä-voitolla 1975. Toyotan pääjohtaja, testikuljettaja ja intohimoinen autoharrastaja Akio "Morizo" Toyoda kommentoi, että tarkoituksena on tuoda takaisin Corolla, joka valloittaa asiakkaiden sydämet. Toyota GR Corolla on valmiiksi osittain tuttu Euroopassa, sillä perusresepti on lainattu GR Yariksesta. 1,6-litrainen kolmesylinterinen bensiinimoottori pärisee nyt "vahvistettuna" 304 hevosvoimaa (224 kW). Tehoa on tavoiteltu parantamalla erityisesti moottorin pakopuolen tehokkuutta. GR-Four-neliveto hyödyntää sekin Yariksen tuttua ratkaisua, joskin Corollan tarpeisiin muokattuna. Ajotilat ja nelivedon voimajakotilat on tosin eriytetty toisistaan tarkempaa hallintaa varten. Alustassa GR Corolla on saanut uudet puslat, jouset, iskunvaimentimet sekä mallikohtaiset pyöränkulmat. Koria on jäykistetty erityisesti takapyörien koteloiden kohdalta, kardaanitunnelin osalta ja 50-litraisen bensiinisäiliön etuosasta. Katto on puolestaan hiilikuitukomposiittia, joka samalla laskee auton painopistettä. Jarrut ovat edessä nelimäntäiset 356 mm levyllä ja takana kaksimäntäiset 297 mm levyllä. Toyota Corolla on puolestaan saanut 60 mm leveämmän raidevälin edessä ja 85 mm leveämmän raidevälin takana, jotta auto on vakaa ripeässä mutka-ajossa. Samalla etukaaria on levitetty 20 mm ja takakaaria 30 mm. Erityisen röyhkeä yksityiskohta ovat kolmoisputket takapuskurissa. Etupuskurin ja konepellin ilma-aukot on puolestaan suunniteltu rata-ajon lisäksi sora- ja lumitiet mielessä. Kuljettajaa pyydetään osallistumaan tapahtumiin kolmen polkimen ja kuusivaihteisen manuaalin avulla. Etuistuinten välistä löytyy Toyotan mukaan jonkinlainen vipu jarrujen operointiin "esimerkiksi driftatessa". Uusi digimittaristo on kehitetty GR-malleja varten ja sen näkymissä on keskitytty kuljettajalle oleellisen tiedon esittämiseen. Kaikki viisi istumapaikkaa ovat kuitenkin käytössä matkustamossa, jotta auto säilyttää corollamaiset arkiominaisuutensa. Mielenrauhaa tuo Toyotan Safety Sense -turvavarustepaketti. Huono uutinen on se, että Toyota GR Corolla ei ole tulossa Eurooppaan. Virallinen perustelu on, että GR-mallistoon voi kuulua vain kolme mallia kerrallaan ja Euroopan GR-mallistoon kuuluvat jo GR86, GR Yaris ja GR Supra. Vaikka myöskään GR86 ei tule Suomeen, se ei kuulemma riitä perusteluksi sille, että GR Corolla saataisiin sen ainoan Corolla-kansan riemuksi. Eikö videoupotus näy oikein? Ole hyvä ja muuta evästeasetuksia antamalla hyväksyntä Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä. Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeajo: Toyota GR Yaris – lisää tällaisia sivutuotteita! Toyota GR 86 – lisää tehoa, vähemmän painoa Koeajo: Toyota GR Supra on valmistettu BMW:n osista, mutta ei leimata sitä baijerilaiseksi – se on paljon parempi Huhuja hauskasta japanilaisesta: liittyykö Toyota GR Corolla Supran ja Yariksen joukkoon? Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?