8.4.2021 Ajoneuvot Toyota GR 86 – lisää tehoa, vähemmän painoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR 86 coupé tulee tukkimaan urheiluautoaukon, jonka Subaru BRZ ja Toyota GT86 jälkeensä jättivät. Uutuus saa lisää tehoa, vaikka on myös edeltäjäänsä kevyempi. Toyota GR 86 on julkistettu pitkän odotuksen jälkeen. Moottori uutisoi Subaru BRZ ja Toyota GT86 -urheiluautojen manttelinperijän perusrakenteesta jo huhtikuussa 2019, vaikka mielenkiintoinen konseptiauto saatiin jo vuonna 2017. Noin kuukausi takaperin tietoon tuli vahvoja huhuja nyt julkistetusta uutusmallista.Uusi Toyota GR 86 on edeltäjänsä tapaan korimalliltaan kaksiovinen coupé ja ehdottomasti urheiluauto, vaikka istumapaikkoja onkin 2+2. Toyotan GR -mallisto laajenee tällä kasikutosella Japanissa syksyllä – Euroopan aikataulua emme vielä tiedä, mutta Toyota on luvannut tuoda mallin myös meidän mantereelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota GR 86Sekä Toyota GR 86 että jo aiemmin esitelty täysin uusi toisen sukupolven Subaru BRZ on kehitetty yhdessä. Näistä Subaru BRZ ei kuitenkaan tule valitettavasti saapumaan Eurooppaan, joten siksi sivuutamme sen lähemmän tarkastelun osalta. Toyotan mukaan molemmat mallit on kehitetty hieman omaan suuntaan tarjoamaan erilaista ajokokemusta, mutta tätä tuskin pääsemme vertailemaan.Ensimmäisen sukupolven autojen lievänä varjopuolena esiintyi 2,0-litraisen nelisylinterisen vastaiskumoottorin keskialueen vääntökuoppa. Nyt tilalla on Subarun 2,4-litrainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen vastaiskumoottori, joten ongelma lienee poistunut. Toivottavasti moottorin luonnetta ei ole kokonaan hukattu.Tuo voimanlähde kiertää enimmillään 7 400 kierrosta minuutissa ja huipputeho saadaan neulan näyttäessä 7 000 lukemaa, joten kone kuulostaa kohtalaisen ylävireiseltä. Japanissa moottorin arvoiksi ilmoitetaan 235 hevosvoimaa tehoa ja noin 250 newtonmetriä vääntöä.Suorituskykyarvoksi kerrotaan 0-100 km/h 6,3 sekunnissa, joka on reilun sekunnin edeltäjää ripeämpi. Ainakin Japanissa ostaja saa valita kuusipykäläisen käsivalintaisen vaihteiston ja automaattivaihteiston väliltä.Valmistaja lupailee auton keskittyneen edeltäjän tapaan ajamisen nautintoon, joka kuulostaa lupaavalta. Osa tätä on ollut massan minimointi ja uutuus on 5 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Koripaneeleissa on hyödynnetty alumiinia aina kattoa myöden.Sen sijaan mitat ovat käytännössä ennallaaan. Silti koria kerrotaan jäykistetyn merkittävästi – olettavasti materiaalitekniikan osaamisen avulla.Myös aerodynamiikka on hiottu muun muassa ilmanohjainten ja ilmanottoaukkojen osalta. Näissä kerrotaan luonnollisesti hyödynnetyn valmistajan kokemusta moottoriurheilun puolelta.Sisätilojen puolella GR 86 saa 7-tuumaisen kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmän hallintaan. Moni asia näyttäisi olevan varsin samoilla paikoilla kuin edeltäjässäkin, joten ergonomia lienee jatkossakin kohdallaan. Ohjaamo on valmistajan mukaan kuljettajakeskeinen.GT86 on jatkossa GR 86 valmistajan nykyisen nimeämispolitiikan mukaan. Näin se osuu suorituskykyisiä autoja tarkoittavaan GR-mallistoon GR Supran ja GR Yariksen kanssa. Nyt pitää vain toivoa, että malli tulee kuulumaan myös maahantuojan ohjelmaan.Kuvat ja lähde: ToyotaKorjattu 25.6.2021: täsmennetty tietoja Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen