4.4.2023

Tesla-asiakkaat antoivat ”yokelle” tuomionsa – perinteinen ratti myytiin jälkiasenteisena viikossa loppuun

Kuten lähes kaikki Teslaan liittyvä, myös Model S:ään ja -X:ään ainoana vaihtoehtona tarjottu, perinteisen ratin korvaava ohjain, polarisoi kansakuntia voimakkaasti. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että myös moni Teslan omistaja on pyörtänyt mielipiteensä "yokesta".

Tesla Model S:n ja Model X:n parin vuoden takaisen elinkaaripäivityksen hämmästyttäviin piirteisiin kuului muun muassa ratti - tai sen puuttuminen, miten sen nyt mieltäisi.

Isojen Teslojen ohjaamossa siirryttiin tosiaankin kertarysäyksellä ohjainaikaan, ja siirto oli kuin suoraan kalifornialaisvalmistajan oppikirjasta. Teslahan ei nimittäin varsinaisesti markkinoi tuotteitaan, vaan media kaikissa muodoissaan hoitaa markkinoinnin sen puolesta, ja täysin ilmaiseksi.

Tempaus, kuten ratin vaihtaminen futuristiseen, lentokonetyyliseen ohjaimeen nosti Teslan tuolloin kirkkaasti otsikoihin. Niin se tekee jälleen, mutta tällä kertaa ei ehkä aivan Teslan tarkoittamalla tavalla, kuten esimerkiksi The Drive uutisoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

PUOLESTA ja VASTAAN

Kuten vähän kaikessa Teslaan liittyvässä, myös ohjainasiassa kansat jakautuivat syvästi puolesta ja vastaan. Monien Tesla-fanien mielestä "yoke" oli cooleinta ikinä, vastustajat puolestaan kyseenalaistivat kapistuksen funktion heti ensinäkemältä. Ja molempien mielipiteessähän painoi mitä voimakkaimmin se, että kyseessä juuri oli Tesla.

Aluksi ohjain aiottiin jättää ainoaksi vaihtoehdoksi, mutta sittemmin lisävarusteluetteloon lisättiin myös perinteinen ohjauspyörä. Se on varsin suosittu vaihtoehto, vaikka Tesla edelleen pitää "yokea" Model S:n ja -X:n pääasiallisena ohjausvälineenä.

"Yoken" käytännöllisyyttä vastaan puhuu se, että ohjausvälitykset pysyivät ennallaan, ja näin ohjaimen kääntäminen voi olla hankalaa, kun kunnon tarttumakohtia on oikeastaan vain yksi kummallekin kädelle, siinä missä pyöreän ratin kehällä niitä on rajattomasti.

Erityisesti vähänkin jyrkemmissä käännöksissä ja "vekslattaessa" ohjaimen epäkäytännöllisyys tulee ilmi, niinkin siisti juttu kuin se onkin. Ohjaimen puolesta puhuvat ainakin paremmat näkyvyysmahdollisuudet kuljettajan paikalta sekä myös kuljettajaa tarkkailevista kameroista häntä kohti.

Moottorin Model S Plaidin koeajossa "yoke" tuli tutuksi, ja koeajoraportin perusteella fiilikset jäivät kaksijakoisiksi.

Innostuivat vaihtamaan

Sen lisäksi, että perinteinen ratti on valittavissa uuteen autoon, lisäsi Tesla maaliskuussa 2023 verkkokauppaansa mielenkiintoisen tuotteen/palvelun. "Yokella" Teslansa valinneet (vapaaehtoisesti tai olosuhteiden pakosta) saivat ratin nyt jälkiasenteisena.

Tesla Model Y

Kokonainen ratti maksoi Tesla Shopissa Yhdysvalloissa 700 dollaria, sisältäen asennuksen. Tiedossa ei ole, montako rattia Teslan varastoissa oli ja aikooko se hankkia niitä lisää, mutta se on varmaa, että ne menivät kaikki kuin kuumille kiville reilussa viikossa. Vaikuttaakin siltä, että myös monet aiemmin "yokea" puolustaneet ovat pyörtäneet kapistuksesta mielipiteensä. On toki paljon heitäkin, jotka "yokesta" vannoutuneesti pitävät.

Tesla Model Y LR

Ennakkotietojen mukaan myös pian tuotantoon odotettavassa Cybertruckissa on "yoke". Siinä "yoke" säilyttää kulmikkuutensa, mutta ohjaimen päällä oleva lisäpala tekee siitä yhtenäisemmän. Saapa nähdä, miten outous toimii outoudessa.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: The Drive, Tesla Kuvat: Tesla, Moottorin arkisto

Luetuimmat